Jeden z najväčších výrobcov áut na svete, koncern Stellantis, pod ktorý patrí 14 značiek, predstavil úplne novú platformu STLA Medium. A tá je konečne navrhnutá špeciálne pre elektromobily. Aké parametre zabezpečí koncernovým e-modelom?
Stellantis, ktorý zgrupuje značky Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot a Ram, uvádza, že platforma STLA Medium bola navrhnutá tak, aby zabezpečila koncernovým elektromobilom dojazd cez 700 km, rýchle nabíjanie, cenovo dostupnosť, požadovaný výkon, efektivitu a potešenie z jazdy.
Táto platforma je prvou zo 4 koncernových dedikovaných platforiem pre elektromobily a je určená špeciálne pre modely zo segmentov C a D, tzn. nižšej strednej a strednej triedy. Stellantis pritom avizuje modely typu crossover, SUV a „osobné vozidlá“ (sedany, hatchbacky?). Koncern tiež uvádza, že na tejto platforme sa môžu vyrobiť 2 milióny elektromobilov ročne v rámci závodov po celom svete. V Európe má byť pritom spustená výroba tento rok.
- Zdroj: Stellantis
- Zdroj: Stellantis
Parametre, ktoré má zabezpečiť
Podľa Stellantisu ich nová platforma zabezpečí najlepší dojazd v triede, a to cez 700 km, pričom maximálna možná inštalovaná kapacita je 98 kWh. To platí pre top batérie „Performance“. K dispozícii budú aj batérie „Standard“, ktoré umožnia dojazd aj viac ako 500 km (WLTP).
400-V platforma STLA Medium má tiež zabezpečiť najvyššiu efektivitu a najkratšie nabíjanie triede. Stellantis pritom spomína spotrebu 14 kWh na 100 km a nabitie z 20 na 80 % za 27 min. Už dnes však nájdeme elektromobily zo segmentov C a D s podstatne rýchlejším nabíjaním a zrejme aj vyššou efektivitou.
Platforma STLA tiež prinesie elektromobily s pohonom prednej nápravy alebo oboch náprav, výkonom 160 až 285 kW, batériovými packmi s údajne najnižšími nákladmi v triede, rázvorom 2 700 až 2 900 mm, dĺžkou 4,3 až 4,9 m či svetlou výškou aj cez 220 mm.
Taktiež má umožňovať použitie batériových článkov s rôznou chémiou, vrátane bezkobaltových a bezniklových (LFP, LMFP?), ako aj budúcich solid-state batérií. A podporuje aj bezdrôtové aktualizácie softvéru na diaľku (tzv. OTA), pričom tie majú priniesť aj zdokonaľovanie použitého hardvéru.

Zdroj: Stellantis
Zdroj: Stellantis
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Stellantis avizuje 28 nových elektromobilov do 2 rokov. Aké modely očakávať?
Stellantis plánuje významné zlacnenie elektromobilov. Ale v dlhdobejšom horizonte
O „elektrickej“ budúcnosti rozhodli politici či zákazníci? Najvyšší predstavitelia Stellantisu si protirečia
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
Kedysi sa hovorilo, že na to idú ako s bubnom na zajace !!! 🙂 Už dnes sú viaceré uvádzané hodnoty priemerné …..
Predný náhon?. Prečo zasa?
Jednoduchšia a lacnejšia výroba! Kto nejazdí rely, tomu to postačí! Len aby potom bola aj cena „za len predný pohon“! 🙂
So 400V asi tazko najrychlejsie nabijanie v triede.
Ale nie uplne marne,pozri napr tesla model Y sr s byd bateriami
Zakazdym mi pride clanok o super obrovskych dojazdoch a extremne nizky cas dobijania a stale sa to cele toci v kruhu a takmer nikto to nechce, do roku 2035 sa EU rozpadne skrz taketo teple vymysli….. a tie baterky co uz teraz sekaju zavody mozete dat na hracky a male auta na ovladanie …. Nemal by som voci emobilite nic ale ked vidim ako sa na nu tlaci politicky a ludi tlacia do kuta tak mi je z toho celeho zle. Dufam ze cely tento e-osial rychlo skonci.