Elon Musk predstavil v roku 2017 ambiciózny plán svojej spoločnosti SpaceX, v rámci ktorého chce prepravovať ľudí po celom svete na obrovské vzdialenosti za menej ako 1 hodinu. A to pomocou rakety Starship, ktorá je primárne vyvíjaná pre cestovanie na Mars. Mohol by tento druh dopravy („City-to-city travel by rocket„) nahradiť tradičné aerolinky?
Raketa Starship (pôvodný názov BFR – Big Falcon Racket) má byť podľa Elona Muska schopná prepraviť podobný počet ľudí ako najväčšie dopravné lietadlo sveta, Airbus A380 (850 cestujúcich pri štandardnej rýchlosti 900 km/h). A to rýchlosťou až 27 000 km/h.
Takúto obrovskú cestovnú rýchlosť umožňuje koncepcia dopravného systému „City-to-city travel by rocket“. Raketa totiž väčšinu cesty putuje po obežnej dráhe Zeme. Na tú ju pritom dostane nosná raketa, ktorá sa vo vesmíre od kozmickej lode odpojí a vráti na základňu.
Jej štartovanie má prebiehať kvôli bezpečnosti a hluku na základni na mori, kde sa majú cestujúci prepravovať prostredníctvom rýchlych lodí. SpaceX pritom tvrdí, že Starship dokáže prepraviť cestujúcich na akékoľvek miesto na Zemi (so základňou) do 1 hodiny. Väčšina bežných medzinárodných trás sa má zmestiť do 30 minút.
Napríklad bežný medzinárodný diaľkový let na trase New York – Šanghaj trvá prostredníctvom aerolínií 13 hodín. Vďaka „City-to-city travel by rocket“ to má byť len 39 minút. To znie úžasne, avšak dosiahnuť niečo také, nebude vôbec jednoduché. Veď SpaceX čelí v tejto súvislosti mnohým výzvam.
Bezpečnosť a povolenia
Základnou výzvou tohto potenciálneho druhu dopravy je bezpečnosť a s tým súvisiace povolenia a spolupráca vlád na takmer celosvetovej úrovni. SpaceX ich totiž musí presvedčiť, že cestovanie raketou Starship spĺňa bezpečnostné normy.
Systém „City-to-city travel by rocket“ tak bude musieť dokázať, že je schopný splniť štandard 1 úmrtia na 60 mil. cestujúcich. V rámci astronautiky je pritom miera úmrtnosti 1 úmrtie na 31 astronautov (18 úmrtí pri 564 astronautoch). Treba však dodať, že bezpečnosť astronautiky sa neustále zvyšuje.
Cenová konkurencieschopnosť
Elon Musk sa nechal počuť, že cestovanie prostredníctvom Starship má stáť podobne ako preprava bežnými aerolinkami. Priemerná cena letenky na trase New York – Šanghaj je 550 $. Pri preprave 850 cestujúcich by to pri tejto cene znamenalo príjmy z 1 letu vo výške 467 500 $.
Podľa kanála Primal Space sú však náklady na let o cca 60 000 $ vyššie (len palivo má vyjsť na 520 000 $). Kľúčom k zabezpečeniu konkurencieschopnej ceny má byť vysoká miera znovupoužiteľnosti rakety. Napríklad výroba 2-stupňovej nosnej rakety Falcon 9 stojí 37 mil. $, čo je podstatne menej ako v prípade lietadla Airbus A380 (375 mil. $).
Avšak len 75 % z nej je možné opätovne využiť pre ďalší let. Znovupoužiteľnosť akejkoľvek jej časti je pritom limitovaná maximálne 10 letmi. Naproti tomu, priemerná životnosť lietadla ako Airbus A380 je 27 rokov a 35 000 letov. Raketa Starship má však zvládnuť stovky letov bez nutnosti renovácie.
To by malo znamenať, že SpaceX by mohol byť ziskový pri cene letenky 1 500 $, čo je cena niekde medzi ekonomickou a biznis triedou bežných aeroliniek na trase New York – Šanghaj.
Nebude to pre každého
Cestovanie raketou Starship však nebude pre každého. Veď cestujúci majú podľa Elona Musk zažívať pri vzlete a pristávaní preťaženie ako na horskej dráhe (2 alebo 3 g). „City-to-city travel by rocket“ by tak mohlo byť v rámci masového využitia vhodné skôr na prepravu nákladu. Otázna je pritom však ekológia prevádzky.
Zámer Elona Muska a SpaceX sa tak môže zdať ťažko dosiahnuteľný. Treba mať však na pamäti, že za nedosiahnuteľné sa kedysi považovali aj aerolinky, ako aj mnohé úspešné projekty Elona Muska. Čo sa týka časového horizontu spustenia „City-to-city travel by rocket“, prezidentka a COO SpaceX Gwynne Shotwell minulý rok povedala, že by sa tak malo stať do 10 rokov.
Zdroj: Primal Space/Youtube, titulná fotografia: SpaceX
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk chce sedieť v rakete na Mars. Koľko má stáť letenka?
Elon Musk vyvíja rakety 10-násobne lacnejšie ako NASA. Ako je to možné?
Elon Musk prevezie japonského miliardára okolo Mesiaca v novej rakete