„Korona-kríza“ by mohla priniesť šrotovné na autá, vrátane elektromobilov

9

Zavedenie šrotovného na automobily, ako budúca reakcia na korona-krízu, by mohlo byť užitočným ekonomickým aj environmentálnym nástrojom. To by totiž malo naštartovať automobilový priemysel a pomôcť štátnym kasám, napriek počiatočným výdavkom. Veľkým benefitom by pritom bola výmena starých neekologických vozidiel za „nízkoemisnejšie“, vrátane elektromobilov.

Už dnes je ekonómom jasné, že pandémia nového koronavírusu prinesie ekonomickú recesiu, pričom sa aktuálne obdobie zapíše do dejín ako ďalšia hospodárska kríza. Portál Automotive News Europe v tejto súvislosti uvádza, že by sa mohlo vrátiť tzv. šrotovné na automobily. Spomína pritom príklady toho, ako toto opatrenie pomohlo vo vybraných európskych krajinách po „kríze 2007 – 2008“.

Finančný príspevok štátu na nákup nového vozidla, pre ktorého získanie je podmienkou zošrotovanie starého vozidla, by pritom nepriniesol len naštartovanie „zdecimovaného“ automobilového priemyslu či pravdepodobný zisk štátu vďaka zvýšeným príjmom z daní a súvisiacim administratívnym poplatkom (za rok 2009 v rámci SR: cca 19 mil. € podľa Jakuba Miňa/MUNI), ale aj výmenu starých áut za vozidlá s podstatne nižšími priemernými emisiami CO2.

Možná „cena útechy“

Šrotovné by pritom mohli považovať slovenskí „elektromobilisti“, ktorým sa neušla štátna dotácia na kúpu elektromobilu či plug-in hybridu, aspoň za „cenu útechy“, keďže sa dá predpokladať, že výška šrotovného by bola podstatne nižšia ako v prípade dotácie na e-autá.

Pre porovnanie, v rámci šrotovného z roku 2009 poskytovala slovenská vláda príspevok 1 000 až 1 500 €, pričom spolu so zľavou od predajcu mohla predstavovať celková zľava na vozidlo 2 000 €, zatiaľ čo v rámci dotácií na e-autá to bolo 8 000 € na elektromobily, resp. 5 000 € na plug-in hybridy.

Na druhej strane, ak by sa stalo „post-korona“ šrotovné realitou, vyčlenený by bol s najväčšou pravdepodobnosťou oveľa väčší balík peňazí (v roku 2009: 55,3 mil. €) ako v prípade dotácií na e-autá (6 mil. €). Takže by sa mohlo ujsť všetkým či väčšine záujemcov a nie ako tomu bolo v prípade dotácii na e-autá, pri ktorých sa pošťastilo len „najrýchlejšej“ menšine.

Výmena za vozidlá s nižšími emisiami CO2

V prípade zavedenia nového šrotovného, by v rámci obnovy automobilovej flotily na Slovensku došlo k istému poklesu priemerných emisií CO2, ale aj reálnych emisií CO2, nakoľko nové automobily majú vo všeobecnosti nižšie emisie ako porovnateľné staršie vozidlá (napr. 10+ r). Dá sa tiež predpokladať, že šrotovné by nebolo len o kúpe spaľovákov, a tak by mohlo priniesť na naše cesty ďalšie elektromobily a hybridy. Dôležitý by však bol cenový strop.

V roku 2009 sa vzťahovalo šrotovné na vozidlá s cenou do 25 000 € s DPH. V prípade elektromobilov by sa teda týkalo „len“ malých mestských modelov. To by bolo každopádne lepšie ako „nič“, aj keď v prípade nízkeho počtu modelov môže hroziť, že dopyt prevýši ponuku. Nižší strop ale nahráva kúpe spaľovákov s nižšími emisiami, keďže výkonnejšie vozidlá s vysokými emisiami stoja viac peňazí. Takže „emisná bilancia“ šrotovného by mohla byť celkom zaujímavá, aj keď určite nie uspokojivá. Všetko sa však počíta…

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Po dotáciách na e-autá sa zaprášilo. Drvivá väčšina pôjde na elektromobily
Slovenské dotácie na elektrické autá a nabíjačky sú pozastavené, resp. zrušené
Ako to vyzerá s avizovaným šrotovným na autá a dotáciami na bicykle?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Uf, jedna katastrofa, priťahuje ďalšiu ;(
    Šrotovné je len ďalšia špekulácia, ako by mohol štát zarobiť na svojich občanoch a zas nič neurobiť pre ekológiu. Používanie a opravu vecí, kým je to možné,je určite väčšia ekológia než plytvanie a zahadzovanie i napriek tomu, že niečo sa predsa len zrecykluje.
    Ale asi sme na to primalí, aby sme zastavili tento náš zúfalý vynález, ktorým je „fungovanie“ finančného systému.
    Veľmi zjednodušene: štát dá napríklad 2000e na zosrotovanie starého pri kúpe nového za 20000, na ktorom z DPH získa 2000 nazad. Dobrá finta nie? Navyše nakŕmi chúďatá automobilky, ktoré by inak museli začať premýšľať, ako vyrábať lacno EV. Dúfam, že keď už predsa len bude musieť byt Šrotovné, tak zrušia aspoň DPH na ev, respektíve zdvihnú na ice. Ale o tom sa nám môže len snívať.. Hlavne dokým nevyjde ten zázrak ID.3 funkčný s fabrík.. Lebo inak by to znamenalo zárobok pre Elona, ktorý predsa nie je z EÚ ;(

      • No rozhodne nie tak ako je z EU nemecké VW. Takže pekne sa počká na VW, následne sa zdvihne cena tak, aby dorovnala dotáciu(Šrotovné) ako sme to videli aj pri citigoe a začne veľký biznis s EV.
        Ale obávam sa, že VW bude hlavne tlačiť vlády, aby mohol predať ešte zopár miliónov rakovinakov zo skladov, resp.z ospaleho vývoja.

  2. Jozef,Žilina on

    To najhlavnejšie v súčasnosti je nájsť liek na koronavirus!!Čím skôr sa to podarí o to budú menšie následky ekonomické ale hlavne na ľuďoch-A TO je tá najväčšia strata !!!Život človeka je nad všetkými ekonomikami!!! Pri objavení tohoto lieku nastane podobná eufória ako po skončení 2-svetovej vojny! Z radosťou sa potom všetci pustia do práce a NOVÉHO života.Autá to určite prežijú ale čo ludia-kolkí sa toho nedožijú???

    • JOZEF ŽILINA, perfektný príspevok, SÚHLASÍM !… boli by tu však ešte dve želania však okrem tohoto, aby ceny e-mobilov (keďže sú konštrukčne jednoduchšie) – klesli aspoň na úroveň spaľovacich áut a aby sa už nejaké vyrábali aj u nás, na Slovensku !

  3. Na elektromobily by v prípade zavedenia šrotovného mal byť cenový strop určený vyššie ako na spaľováky, tak plus 20 tisíc. Napríklad rozdiel medzi spaľovákom Peugeot 208 a elektromobilom 208 v rovnakej výbave active je 28.990 – 12.190 = 16.800 €!

    • 🙂 a ten benzinak za 12190 je porovnatelny v rovnakej výbave s elektrickým ? Nevadí že za 12190 maš 55kW motor s 5 stupnovym manualom? Ak by si chcel porovnat tak aspoň zo 96kW automatom výbava allture a ten je už za 18590 a elektrika za 29990….rozdiel 11400 a ešte to porovannie kríva lebo to elektrické je stale úplne inde….napr. si zapneš kúrenie/klimu pred jazdou.

Pridajte komentár