Ako to vyzerá s avizovaným šrotovným na autá a dotáciami na bicykle?

5

Ministerstvo životného prostredia predložilo minulý mesiac vláde na prerokovanie návrh „Národného programu znižovania emisií Slovenskej republiky“, ktorý obsahuje aj šrotovné na automobily a dotácie na bicykle. Môžeme sa teda tešiť?

Cieľom Národného programu znižovania emisií SR je podľa Ministerstva životného prostredia (MŽP) znížiť emisie a zlepšiť kvalitu ovzdušia na Slovensku. Jeho súčasťou sú aj návrhy na zavedenie šrotovného, ktoré sa týka starých spaľovacích automobilov, ako aj podpora cyklistiky, vrátane dotovanie nákupu bicyklov.

V rámci opatrenia s názvom „Podpora vozidlám na alternatívny pohon“ je cieľom „podpora využívania dopravných prostriedkov na alternatívny pohon a zníženie množstva emisií z dopravy, ktoré spôsobujú vozidlá s tradičným pohonom (najmä dieselovým)“.

Súčasťou opatrenia je aj podpora výstavby infraštruktúry, alternatívnych palív, zavádzanie nízkoemisných zón a ďalšie podporné opatrenia, ktoré sa týkajú napr. parkovacej politiky a vyradenia starých spaľovacích vozidiel zavedením šrotovného.

Na základe pripomienkového konania sa dozvedáme, že v rámci šrotovného bola navrhnutá podpora na individuálne vozidlo vo výške 2 200 €, pričom celkový balík vyčlenený na šrotovné mal predstavovať sumu 50 mil. €. Z vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania (dostupné na portáli Úradu vlády SR) však vyplýva, že toto „samotné“ opatrenie bolo z návrhu napokon vypustené. Takže správy z ostatných dní, ktoré hovorili o zavedení šrotovného, nie sú pravdivé.

Podpora cyklodopravy

V rámci podpory cyklodopravy na Slovensku sa v návrhu spomína rozšírenie cyklotrás v mestách, resp. medzi predmestiami a centrom mesta, ale aj dotácie na bicykle. Vo vyhodnotení návrhu medzirezortného pripomienkového konania sa v tejto súvislosti uvádza, že toto opatrenie bolo presunuté do návrhu „Stratégie o kvalite ovzdušia,“ pričom v návrhu Národného programu znižovania emisií bude spomenuté len ako doplnkové.

Toto opatrenie síce nebolo zamietnuté, prípadné zavedenie dotácií na bicykle však nebude zrejme patriť medzi priority. Tak skoro, ak vôbec, sa ho teda nedočkáme.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ministerstvo hospodárstva zadotuje firmám nabíjacie stanice sumou až 10 000 €
Bicykle by mohli byť oslobodené od DPH. Nie však elektrické
Mesto Bratislava vnáša viac svetla do fungovania chystaných nízkoemisných zón

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. dotacie su zvrhlost v tejto podobe uplne, ziadne priame dotacie -> skor odpustit DPH pre FO a pre PO skratit odpisovanie na rok a pripadne odpustit cestnu dan.

    a k tomu na vykrytie straty zvysit spotrebnu dan na disel na rovnaku vyssku ako ma benzin ( to bude asi aj viac do rozpoctu penazi )

  2. Presne, za všetko môže diesel.. Je smrad ľavý a po spaleni z neho je len rakovina, takže nechápem prečo je zvyhodnovany, keďže je naň menšia daň ako na benzín.
    Možno podľa rovnakej logiky ako cigarety ;( čím horší pre zdravie, tým menšia daň!

  3. že opatrenie z návrhu bolo napokon vypustené z dôvodu že by dochádzalo k zneužívaniu (dovoz starých šuniek) . To sú jeblinktoni študovaný 🙂 . Pritom sa stačilo zamerať na autá – nafťaky ktoré sú na SVK registrované napr. viac ako 10 rokov.
    Napríklad ja mám dva nafťáky 2002 a 2015 bluemotin . Každý prac .deň robím trasu ZC-BB.
    Kontrolní otázka znie na ktorom ??
    Anoóó na 2002 🙂 A prečo ?? No preto jeblinktoni ; lebo z nájazdom km klesá hodnota auta ; zanáša sa DPF;
    diely a opravy sú nepomerne nákladnejšie na 2015-stku .
    A kedže hodnota 2002 je pod 2200 ečok ostane to tak aj naďalej kým s nej franforce nebudú lietať a 2015 ostane stále ako rodiné autíčko na výlety 🙂 . Takže páni jeblinktoni rozum do hrsti a možná vymením a možná zoberem aj uver alebo splátky za nové a podporím aj ekonomiku po covide 19

Pridajte komentár