Z elektriny použitej na pohon sa zrejme bude platiť špeciálna spotrebná daň

8

Jednou z výhod elektromobility sú aj nízke prevádzkové náklady. A to vďaka podstatne lacnejšej pohonnej “hmote”. To by sa však mohlo zmeniť v najbližších rokoch. Získané informácie naznačujú, že minimálne európske štáty by mohli zaviesť špeciálnu spotrebnú daň z elektriny použitej na pohon.

Zdrojom tejto informácie je osoba pracujúca v slovenskej firme, ktorá vyvíja čip pre batérie nabíjateľných automobilov. Ten bude slúžiť na meranie množstva energie, ktorá putuje prostredníctvom nabíjacieho portu do batérií.

Reakcia na výpadok dane z pohonných hmôt

Zdroj ďalej uvádza, že nemecký zákazník, ktorý si dal u nich čip vyvinúť, tým reaguje na výsledky štúdie. Podľa nej príde štát o značnú sumu peňazí zo spotrebnej dane na naftu a benzín pri 5 % podiele elektromobilov na tamojších cestách. Zavedenie dane na elektrinu používanú na pohon by sa pritom nemalo týkať len nemeckého trhu. Špekuluje sa minimálne o jej zavedení na úrovni EÚ.

Bez spárovaného čipu nenabijete

Ďalšie informácie hovoria o tom, že tieto čipy by mali byť povinnou súčasťou vozidiel do zásuvky do 2 rokov. To však neznamená, že v tomto období vstúpi nová spotrebná daň do platnosti. Čip má byť spárovaný s mobilnou aplikáciou majiteľa vozidla, ako aj systémom finančnej správy. V prípade, že tomu tak nie je, čip blokuje nabíjanie batérie.

Možné predraženie prevádzky elektromobilov

V tejto súvislosti sa spomína aj predbežná výška novej spotrebnej dane, a to 0,20 €/kWh. Tá sa však môže zmeniť. Aké predraženie prevádzky by to znamenalo pri tejto sume a koľko by nás mohlo stáť 100 km jazdy v elektromobile po započítaní spotrebnej dane z elektriny použitej na pohon?

Dopad na prevádzkové náklady elektromobilov by bol samozrejme rôzny, a to v závislosti od spotreby konkrétneho modelu, spôsobu jazdy a ceny elektriny. Ale pre získanie predstavy si uvedieme pár teoretických čísel. Povedzme, že priemerná reálna spotreba priemerného elektromobilu je 21 kWh/100 km (vypočítané na základe spriemerovania výsledkov testov ADAC).

Pri zahrnutí spotrebnej dane na elektrinu použitej na pohon vo výške 0,20 €/kWh by to znamenalo zdraženie jazdy na 100 km o 4,20 €. Keď k tomu pripočítame cenu za 1 kWh elektriny počas domáceho nabíjania vo výške 0,125 €/kWh (priemer približnej “dennej” a “nočnej” ceny) a možné 10 % energetické straty v rámci nabíjacieho procesu, vyjde nám celková suma 7,10 €/100 km.

Jedná z výhod by padla

Zavedením novej dane by sme sa tak zrejme priblížili prevádzkovým nákladom vozidiel so zážihovým motorom. Takže elektromobily by vďaka nej prišli o jednu zo svojich výhod, našťastie nie jedinú. Avšak dá sa predpokladať, že toto opatrenie by mohlo do istej miery spomaliť rozvoj elektromobility. Minimálne v dotknutých krajinách.

Dôležité bude načasovanie

Dôležité bude samozrejme aj načasovanie prípadného zavedenia dane. V prípade zavedenia v čase, kedy sa ceny elektromobilov aspoň priblížia cenám porovnateľných spaľovacích áut, by to nemusel byť problém. Podľa analýzy BNEF by sa pritom mali cenové rozdiely zmazať v roku 2025.

Predčasné zavedenie v rámci čo i len jedinej krajiny, napr. spomínaného Nemecka, by mohlo vyvolať nebezpečný “precedens” a reťazovú reakciu. Samozrejme, že bude to záležať od prístupu jednotlivých vlád. Napríklad v krajinách s vysokou mierou podpory elektromobility, ako napr. Nórsko, Holandsko, Čína či Kalifornia, by bolo zavedenie tejto spotrebnej dane zrejme prekvapením.

Pripomíname, že uvedené informácie sú neoficiálne a nepotvrdené. Preto sa v tejto súvislosti chystáme osloviť kompetentné úrady a organizácie na Slovensku. Ich stanovisko vám bude tlmočiť prostredníctvom aktualizácie tohto článku.

Záverom sa chceme poďakovať nášmu čitateľovi Lukášovi Koctúrovi za poskytnutie relevantných informácií.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoznali sme rebríček áut s najnižšími prevádzkovými nákladmi
Niektoré elektromobily sú už dnes lacnejšie ako porovnateľné spaľováky
Ako je na tom Tesla Model S po 640 000 km a koľko peňazí ušetrila?

Zdroj titulnej fotografie: BMW

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Štát: Nebudeme ťa môcť okrádať na daniach? Žiaden problém, vymyslíme ti nové dane, aby si si nemyslel že máš nejaké výhody!
    Ja: Žiaden problém, osadím si na strechu domu 2x2m solárov, ktoré mi za 1 deň vyprodukujú elektrinu zadarmo na 50km jazdy, a batériu budem nabíjať až za kontrolným čipom, aby ste si nemysleli že sa nechám okrádať!

    • No, poplašná správa to tak trochu je, ale skôr či neskôr podľa mňa niečo také určite príde. Bolo by veľmi naivné myslieť si, že systém dovolí svojím podriadeným lacnú formu energie bez toho aby sa na tom nabalil.

  2. Elektrina je zdanena tak o čom je článok , ak si zakúpil solar a dám nabiť auto tak mám ešte raz platiť i keď ma ten solar niečo stal bol tiež zdanený všetko co sa nakupuje je s DPH. A Holt ak nabijam zo siete tak tu elektrinu platím i s DPH a logicky ak netankujem palivo tak miniem viac elektriny.. tak platím väčšiu DPH… Ale i tak výpadok nemôže byť až tak veľký snáď si nemyslite že zo dňa na deň vymiznú auta s spal. Motorom a všetci na nové nemajú. I keď je dotácia tie ceny na nové elektro auto sú premrštené. Kým to nebude niečo okolo 15k € tak bežný spotrebiteľ si také auto nemôže dovoliť.

    • Pre upresnenie: Aj z nafty a benzínu sa platí DPH, ale k tomu navyše sa platí ešte aj spotrebná daň. Toto zatiaľ pri elektrine nie je a podľa tohto článku to hrozí…

  3. Na zaciatok 0,20 neskor aj 2e /l
    Aj z domaceho zdroja
    A prip dan za znecistovanie pneumatikami
    Mozno si budeme vyrabat ele do elektromobilu na bicykli doma ,cez noc budes za sagana a rano mozes ist do roboty.
    Ked sa nepaci fosilne palivo. 🙂

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!