Návrh Európskej komisie z minulého roka, na základe ktorého by bolo možné predávať v rámci EÚ od roku 2035 len osobné automobily s nulovými lokálnymi emisiami (platí pre nové autá), dostal v súčasnom období zelenú na viacerých úrovniach. Kvôli Nemecku však stále existuje teoretická možnosť, že spaľovacie motory by mohli prežiť aj po roku 2035.
Ako sme už informovali, spomínaný návrh Európskej komisie (EK) v máji podporil Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu (EP) a začiatkom júna bol schválený EP. Potom nasledovali rokovania s členskými štátmi EÚ ohľadom podoby a prijatia návrhu. No a pred pár dňami mu dali zelenú aj ministri životného prostredia z „európskej dvadsaťsedmičky“. Ako však informuje portál Euractiv, dohoda otvorila priestor pre hybridné autá (zrejme plug-in hybridy) aj syntetické palivá.
Bol totiž prijatý čiastkový návrh Nemecka, podľa ktorého sa v roku 2026 prerokuje, či bude možné v rámci emisných cieľov pre rok 2035 zahrnúť hybridné autá alebo uhlíkovo neutrálne syntetické palivá, ktoré pri súčasnom stave, ale podľa štúdií aj v dlhodobejšom horizonte, nedávajú ekonomický a z celkového pohľadu ani environmentálny zmysel. Čo sa týka hybridných áut, prax ukázala, že ich environmentálny prínos je nedostatočný.
Hybridy a e-palivá majú šancu presvedčiť
Na tému hybridov a „e-palív“ sa podľa Euractivu vyjadril aj šéf Európskej únie pre klímu, Frans Timmermans, ktorý uviedol, že EK bude mať otvorenú myseľ, aj keď hybridy dnes neprinášajú dostatočné zníženie emisií a alternatívne palivá sú príliš drahé. A dodal, že sú technologicky neutrálni, pričom je ale nevyhnutné, aby mali autá nulové emisie. Výrobcovia ich musia presvedčiť, že e-palivá môžu byť v budúcnosti realistickým riešením, keďže dnes sa to tak nejaví.
Výnimka pre „nízkoobjemových“ výrobcov
Zaujala tiež výnimka, na základe ktorej sa na výrobcov áut s produkciou nepresahujúcou 10 000 ks ročne nevzťahujú emisné ciele z pred roka 2035. To by malo znamenať, že sa ich netýka napr. cieľ zníženia flotilových emisií CO2 pre rok 2030 o 55 % (v porovnaní s rokom 2021).
Výnimka sa teda bude vzťahovať aj na luxusné automobilky ako Ferrari a Lamborghini. Určite však nechá v kľude aj „garážových“ výrobcov. Pre drvivú väčšinu súčasných automobilových startupov je pritom irelevantná, keďže nové spoločnosti sa zameriavajú takmer výlučne na elektromobily.
Nič však stále nie je definitívne. Ohľadom spomínaných nových návrhov musí totiž padnúť dohoda na úrovni poslancov Európskeho parlamentu, z ktorej vzíde konkrétna podoba súvisiaceho zákona.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zákaz predaja spaľovacích áut rozdeľuje výrobcov aj krajiny. Proti má byť tiež Slovensko
E-palivá sú ekonomickým a environmentálnym nezmyslom, uvádza sa v štúdii T&E
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie
Jeden komentár
Nuž, nič nie je iba čierne alebo biele. Žijeme vo farebnom svete…