Máme tu ďalšiu vodíkovú tému, ktorá sa týka automobilky Renault a zdá sa vozidla so spaľovacím motorom na vodík. Snaží sa Renault zachrániť spaľovací motor pomocou vodíku?
Renault aktuálne zverejnil upútavku na nový koncepčný model, ktorý podľa vlastných slov stelesňuje záväzky automobilky ohľadom stratégie trvalo udržateľného rozvoja. Vozidlo má byť príkladom pokroku v oblasti obehového hospodárstva, recyklovaných a recyklovateľných materiálov. Má tiež priniesť technologické inovácie, ktoré sa týkajú bezpečnosti vodiča a používateľov.
„Vodíkový motor“
Ale najzaujímavejšou informáciou je, že ide o vozidlo s „vodíkovým motorom“. Toto slovné spojenie totiž môže naznačovať, že Renault rovnako ako Toyota pracuje na spaľovacom motore na vodík. „Bežne“ sa pritom vo „vodíkových autách“ používajú palivové články, ktoré prostredníctvom chemickej reakcie za účasti vodíka produkujú elektrickú energiu pre elektromotory vozidla. Renault však vodíkové články nespomína.
Múdrejší budeme zrejme až v máji, kedy Renault tento svoj avizovaný koncept predstaví. Ak by išlo naozaj o vozidlo so spaľovacím motorom na vodík, dalo by sa povedať, že Renault sa púšťa do technológie, ktorú možno považovať za kontroverznú.
Motor na báze spaľovania vodíka je totiž ešte menej účinný ako (v porovnaní s batériovým pohonom) už dosť neefektívny pohon s palivovými článkami na vodík. Spaľovací proces navyše nie je ani úplne bezemisný, teda aspoň v prípade technológie od Toyoty. Celý hodnotový reťazec od výroby vodíka až po prenos energie ku kolesám je tak ešte menej efektívny, a to nielen po environmentálnej, ale aj ekonomickej stránke.
Môže tak ísť skôr o pokus zachrániť spaľovací motor. Zdá sa však, že ten by mohol byť pre spotrebiteľa dosť drahý, keďže prevádzkové náklady by mali byť podstatne vyššie ako v prípade elektromobilov a konvenčných spaľovacích áut. A navyše minimálne v Európe môže byť problém nielen s vodíkovou infraštruktúrou, keďže EÚ upustila od podpory osobných vodíkových áut, ale aj s dostupnosťou „zeleného“ vodíkového paliva, nakoľko min. do roku 2030 má dopyt prevyšovať ponuku len v samotnom ťažkom priemysle.
Nuž uvidíme, čo z toho napokon vznikne. Budeme dúfať, že len „maľujeme čerta na stenu“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vodíkové spaľovacie motory podľa Hondy nedávajú zmysel. Toyota má iný názor
Vodík stráca šancu presadiť sa v cestnej doprave, vyplýva zo štúdie Fraunhofer Institute
Výhra batériových elektromobilov? EÚ už nepodporí využitie vodíka v osobnej doprave
5 komentárov
Podľa audítora by mal byť Renault technicky v insolvencii, našťastie vyžobral/vyloboval od štátu skryté dotácie. Namiesto výroby BEV po ktorých je extrémny dopyt, riešia nepodstatné veci….
Zdroj: The Electric Viking – Auditor says without HUGE bail-out Renault would go bankrupt
Spaľovací motor na vodík nebude nikdy bezemisny, pokým bude oxidacne cinidlo miesto čistého kyslíka vzduch.. spaľovací motor na vodík je ešte technicky náročnejší ako na benzín či naftu a takisto na servisné prehliadky..
Ano, pri spalovani vodika so vzduchom dusik zo vzduchu sposobuje, ze motor na spalovanie vodika produkuje dusikate skodliviny na urovni spalovacieho motora na naftu. Tadial cesta urcite nevedie, lebo vysledok celeho procesu vyroby, skladovania, distribucie a spalovania vodika dava podstane horsie ekonomicke aj ekologicke vysledky ako nechat spalovacie motory spalovat benzin ci naftu.
Slepo veria v spaľovãky,samozrejme s nãtlakom
Nebude zo psa slanina ….