Elon Musk vyvíja rakety 10-násobne lacnejšie ako NASA. Ako je to možné?

2

Inovatívne myslenie Elona Muska malo obrovský vplyv nielen v oblasti elektromobility a udržateľnej energetiky, ale aj v aerokozmickom priemysle. Jeho spoločnosť SpaceX dokáže vyvíjať a konštruovať rakety, či lietať do vesmíru za zlomkové ceny v porovnaní s NASA a ULA. Koľko stoja také rakety od SpaceX a ako je možné, že sú niekoľkonásobne lacnejšie?

Až 13-násobne lacnejšie ako v NASA

V roku 2011 vypracovala odborníčka NASA Rebecca Keiser analýzu, ktorej cieľom bol odhad ceny rakety Falcon 9 od spoločnosti Elona Muska, SpaceX. Stalo sa tak na základe zaužívaného interného modelu NAFCOM (NASA-Air Force Cost Model). Výstupom bola cena 4 miliardy $.

Jedná sa teda o sumu, za ktorú by dokázala takúto vesmírnu raketu vyvinúť vládna agentúra NASA. A viete koľko stál vývoj tejto rakety SpaceX? Bolo to 300 až 400 miliónov $, t.j. 10 až 13-násobne menej.

Ani komerční konkurenti sa nechytajú

Ak si hovoríte, že spomínaný rozdiel je spôsobený tým, že NASA je štátna agentúra a vládne projekty sú vždy “predražené”, uvádzame porovnanie s komerčnou spoločnosťou ULA. Tá je spoločným podnikom sBoeingu a Lockheed Martin.

Produkcia vesmírnej rakety ULA Atlas V stojí okolo 380 miliónov $, zatiaľ čo SpaceX dokáže vyrobiť porovnateľnú raketu za 90 miliónov $. Tzn. viac ako 4-násobný rozdiel. V čom teda spočíva tajomstvo “lacného” vývoja a výroby rakiet od SpaceX?

Ako to ten SpaceX robí?

Základom je to, že si SpaceX dokáže všetky dôležité komponenty zabezpečiť vlastnými silami. Uvedieme najskôr všeobecný príklad a potom viacero konkrétnych, ako to robí a koľko pritom ušetrí.

Najskôr tip, potom analýza a nakoniec vlastný výrobok

Všeobecný príklad: Spoločnosť potrebuje pre svoju raketu napríklad motory či nádrže. Nechá si vypracovať cenovú ponuku od štandardného dodávateľa týchto komponentov. Keď sa Elonovi Muskovi alebo inej zodpovednej osobe zdá, že daný komponent si dokáže vyrobiť svojpomocne a lacnejšie, poverí jeho vývojom nejaký tím.

Tím však dostane na základe kvalifikovanej analýzy zadanie, do akej ceny sa má zmestiť. Ak sa to tímu podarí, daný komponent sa začne porovnávať s komerčne dostupným riešením. A to aj vrámci testov, kedy sú oba komponenty nasadené do rakety súčasne.

falcon 9

Falcon 9 pri prevoze. Zdroj: AviationCV.com

Ak je tento komponent minimálne tak dobrý ako ten dodávaný, SpaceX si ho začne vyrábať sám, pričom ho používa aj v rámci ďalších projektov.

“Ľahké ako otváranie vrát do garáže “

V roku 2004 potreboval SpaceX elektromechanický ovládač pre 1. stupeň rakety Falcon 9. Ten stal na trhu 120 000 $. Elon Musk sa k tomuto komponentu vyjadril, že jeho zostrojenie nemôže byť zložitejšie ako tomu je v prípade systému otvárania vrát do garáže. Stanovil tak cenový strop na 5 000 $. Za 9 mesiacov vyvinul jeho tím rovnako dobrý ovládač za 3 900 $.




Aj 1 000-násobne lacnejšie súčiatky

Ďalším príkladom je rádiokomunikačné zariadenie v komerčnej hodnote 50 000 až 100 000 dolárov, ktoré si vyrába SpaceX za cca 5 000 $. Zrejme najväčším “nákladovým rekordérom” je však systém avioniky, ktorý vie spoločnosť Elona Muska vyrobiť za 10 000 $, keďže ten bežne stojí na trhu 10 miliónov $.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk bude voziť turistov okolo Mesiaca. Kedy a za koľko?
Mohla by Muskova aerokozmická firma SpaceX kúpiť Teslu?
16 zaujímavostí z cesty Tesly Roadster vesmírom. Hrozí jej zrážka so Zemou?

Babka k babce

Ceny rakiet sa darí Elonovi Muskovi znižovať teda najmä spomínaným prístupom. Treba však taktiež dodať, že v mnohých prípadoch používa bežnú spotrebnú elektroniku a nie priemyslové komponenty či súčiastky certifikované pre nasadenie vo vesmíre. Napriek tomu sa ukazuje, že vlastné riešenia nie sú menej spoľahlivé ako tie zaužívané. 

Zdroje: Kozmonautix, Elonx, titulná fotografia: SpaceX

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. S niektorými údajmi by som nesuhlasil, napríklad cena pre Atlas v nie je 380 milionov, (ani výrobná ani trhová) a takisto Falcon 9 nestojí 90 miliónov, to sí približne komerčné ceny štartov so Delta Heavy a Falcon Heavy.

    Dalším zdrojom nízkých cien komponentov je sériovosť. Pre Falcon 9 a Falcon Heavy nevyvinuli rôzne raketové motory rôznej velkosti a s rôznými palivami ale všade používajú verzie rovnakého motoru Merlin 1D, ktorú postupne zdokonalovali do terajšej podoby, vyrábajú ho množstve ktorá nemá obdoby v americkom raketovom priemysle, teraz sa vychadzá zo výrobnýc liniek DENNE jeden nový hotový motor. sériová výroba priniesla veľké úspory. doteraz z neho vyrobili vyše 500 kusov a ešte v nasledovných dvoch rokov sa da očakávat podobné množtvo ale po útlme výroby verzií pre prvé stupňe, tie vákuové verzie budú nadalej vyrábané v množstve 30-50 kusov ročne. Na porovnanie z motorov RS-68 (pre Delta 4 medium a Heavy) od začatí výroby pred 20 rokmi nevyrábali viacej ako cca 60 kusov!!

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!