V kontexte tohto, že „solárny elektromobil“ Sono Sion potrebuje na nabíjanie svojej vysokonapäťovej batérie prostredníctvom integrovaných solárnych článkov slnečnú energiu, vyznieva nadpis zvláštne. Ide však o odpoveď výrobcu na otázku, či sa pritom na ochladenie prehriateho interiéru vozidla nespotrebuje viac energie, ako sa vyrobí.
Nemecký e-mobility startup zverejnil ďalšie informácie ohľadom svojho pomerne cenovo dostupného elektromobilu Sono Sion. A tie sa týkajú aj zrejme toho najzaujímavejšieho, teda solárneho systém, ktorý dokáže nabíjať vysokonapäťovú batériu.
Celková plocha solárnych článkov, ktoré sú integrované do karosérie vozidla, je 6 m2. Tie podľa staršej správy vygenerujú 220 W na m2. Technológia panelov vozidla má pritom priniesť 20 % redukciu hmotnosti v porovnaní s bežnými automobilovými dielmi.
Solárny systém má podľa výrobcu vyprodukovať množstvo energie, ktoré zabezpečí dojazd „až 5 800 km za rok“. Všetko samozrejme záleží od okolitých podmienok. Systém pritom nabíja batériu len keď je dosiahnutá preddefinovaná minimálna prahová hodnota slnečného žiarenia.
- Zdroj fotografie: Sono Motors
- Zdroj: Sono Motors
- Zdroj: Sono Motors
Používateľ elektromobilu Sono Sion môže nastaviť „hornú prahovú hodnotu“ SoC (úroveň nabitia batérie), aby šetril batériu. Pri nabíjaní na vysoké úrovne kapacity vo všeobecnosti totiž dochádza k rýchlejšej degradácii batérie.
Správa systému tiež počíta s tým, že k poklesu pod minimálnu prahovú hodnotu pre fungovanie nabíjania batérie môže dôjsť na krátke obdobie, napríklad vplyvom prechodnej oblačnosti. Preto systém nabíjania nevypne ihneď pri poklese. Neustále vypínanie a zapínanie by bolo totiž neefektívne.
Vychladenie zhltne 5 km
Nemecká spoločnosť tiež uvádza, že vozidlo sa určite oplatí parkovať na priamom slnku. A uvádza príklad, že v mesiaci jún môžu solárne články v rámci oblasti Mníchova nabiť batériu za jeden týždeň. Kvapalinou chladená a aj z bežných zdrojov nabíjateľná batéria s prizmatickými článkami NMC 622 pritom disponuje kapacitou 35 kWh a dokáže zabezpečiť dojazd 255 km (WLTP).
Nemci dodávajú, že v Mníchove počas leta spotrebuje klimatizačný systém „solármobilu“ Sono Sion 0,7 kWh na vychladenie prehriatého interiéru plným výkonom počas 10 min, pričom toľko energie má získať počas 50-minútovej expozície na slnku. Strata 0,7 kWh energie sa má prejaviť poklesom dojazdu cca o 5 km. Za optimálnych podmienok je však možné počas dňa získať 34-kilometrový „solárny“ dojazd. Tzn., že na ochladenie interiéru padne 14 % energie vyrobenej počas slnečného dňa.
Menšie prehrievanie
Sono Motors ďalej uvádza, že model Sion sa nezahrieva tak výrazne ako bežné vozidlo čiernej farby. A to preto, že cca 22 % slnečného žiarenia sa premení na energiu.

Zdroj: Sono Motors
Čo sa týka produkčných plánov solárneho elektromobilu Sono Sion, vývojové prototypy by už mali byť vo výrobe. Sériová linka má vyrobiť prvé vozidlá koncom budúceho roka. Oficiálna produkcia a prvé dodávky sú naplánované na začiatok roka 2022. Cena vozidla bola stanovená na 25 500 €.
- Zdroj: Sono Motors
- Zdroj: Sono Motors
- Zdroj: Sono Motors
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
Holandský solárny elektromobil za 5 750 € by mohol byť ideálnym mestským vozidlom
Lightyear predstavil svoj solárny elektromobil s dojazdom do 800 km