V kontexte tohto, že „solárny elektromobil“ Sono Sion potrebuje na nabíjanie svojej vysokonapäťovej batérie prostredníctvom integrovaných solárnych článkov slnečnú energiu, vyznieva nadpis zvláštne. Ide však o odpoveď výrobcu na otázku, či sa pritom na ochladenie prehriateho interiéru vozidla nespotrebuje viac energie, ako sa vyrobí.
Nemecký e-mobility startup zverejnil ďalšie informácie ohľadom svojho pomerne cenovo dostupného elektromobilu Sono Sion. A tie sa týkajú aj zrejme toho najzaujímavejšieho, teda solárneho systém, ktorý dokáže nabíjať vysokonapäťovú batériu.
Celková plocha solárnych článkov, ktoré sú integrované do karosérie vozidla, je 6 m2. Tie podľa staršej správy vygenerujú 220 W na m2. Technológia panelov vozidla má pritom priniesť 20 % redukciu hmotnosti v porovnaní s bežnými automobilovými dielmi.
Solárny systém má podľa výrobcu vyprodukovať množstvo energie, ktoré zabezpečí dojazd „až 5 800 km za rok“. Všetko samozrejme záleží od okolitých podmienok. Systém pritom nabíja batériu len keď je dosiahnutá preddefinovaná minimálna prahová hodnota slnečného žiarenia.
Používateľ elektromobilu Sono Sion môže nastaviť „hornú prahovú hodnotu“ SoC (úroveň nabitia batérie), aby šetril batériu. Pri nabíjaní na vysoké úrovne kapacity vo všeobecnosti totiž dochádza k rýchlejšej degradácii batérie.
Správa systému tiež počíta s tým, že k poklesu pod minimálnu prahovú hodnotu pre fungovanie nabíjania batérie môže dôjsť na krátke obdobie, napríklad vplyvom prechodnej oblačnosti. Preto systém nabíjania nevypne ihneď pri poklese. Neustále vypínanie a zapínanie by bolo totiž neefektívne.
Vychladenie zhltne 5 km
Nemecká spoločnosť tiež uvádza, že vozidlo sa určite oplatí parkovať na priamom slnku. A uvádza príklad, že v mesiaci jún môžu solárne články v rámci oblasti Mníchova nabiť batériu za jeden týždeň. Kvapalinou chladená a aj z bežných zdrojov nabíjateľná batéria s prizmatickými článkami NMC 622 pritom disponuje kapacitou 35 kWh a dokáže zabezpečiť dojazd 255 km (WLTP).
Nemci dodávajú, že v Mníchove počas leta spotrebuje klimatizačný systém „solármobilu“ Sono Sion 0,7 kWh na vychladenie prehriatého interiéru plným výkonom počas 10 min, pričom toľko energie má získať počas 50-minútovej expozície na slnku. Strata 0,7 kWh energie sa má prejaviť poklesom dojazdu cca o 5 km. Za optimálnych podmienok je však možné počas dňa získať 34-kilometrový „solárny“ dojazd. Tzn., že na ochladenie interiéru padne 14 % energie vyrobenej počas slnečného dňa.
Menšie prehrievanie
Sono Motors ďalej uvádza, že model Sion sa nezahrieva tak výrazne ako bežné vozidlo čiernej farby. A to preto, že cca 22 % slnečného žiarenia sa premení na energiu.
Čo sa týka produkčných plánov solárneho elektromobilu Sono Sion, vývojové prototypy by už mali byť vo výrobe. Sériová linka má vyrobiť prvé vozidlá koncom budúceho roka. Oficiálna produkcia a prvé dodávky sú naplánované na začiatok roka 2022. Cena vozidla bola stanovená na 25 500 €.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
Holandský solárny elektromobil za 5 750 € by mohol byť ideálnym mestským vozidlom
Lightyear predstavil svoj solárny elektromobil s dojazdom do 800 km