Nemecký e-mobility startup Sono Motors, ktorý pomerne nedávno čelil existenčným problémom, dostal finančnú injekciu a pripravuje sa na výrobu svojho prvého solárneho elektromobilu Sono Sion. Po dlhšej dobe sme sa pritom dozvedeli aj viacero nových technických detailov.
Spoločnosť Sono Motors sa nedávno dostala do finančných problémov, tie však vyriešila vďaka ďalšiemu kolu financovania, pričom „vyzbierala“ vyše 53 mil. €. Traja bratia, ktorí začínali v mníchovskej garáži, tak pokračujú vo svojej misii.
Ich prvé vozidlo Sono Sion nesie 248 solárnych článkov, ktoré pokrývajú väčšinu jeho exteriéru. Problémom pritom je, že „nie každý článok produkuje rovnaké množstvo energie, keďže jej dodávateľ, slnko, sa neustále pohybuje. A okrem toho, nie všetky články smerujú rovnakým smerom,“ uvádza Sono Motors.
Z tohto dôvodu navrhli inžinieri Sono Motors centrálnu jednotku, ktorá individuálne prispôsobuje zaťaženie solárnych modulov, aby ich solárne články mohli pracovať na optimálnej úrovni. Táto jednotka pritom konvertuje napätie batérie medzi 300 a 400V, a to v rámci jediného procesu, s cieľom znížiť straty. Konvertor by mal aktuálne dosahovať účinnosť 94 %.
5 800 solárnych km ročne
Nemecká spoločnosť minulý rok prezradila, že integrované solárne články majú vozidlu zabezpečiť dojazd „až 5 800 km ročne“. To predstavuje cca 16 km denne. Denný výkon pritom samozrejme záleží od ročného obdobia či „slnečnosti“. Za ideálnych podmienok majú v Mníchove vyprodukovať energiu, ktorá zabezpečí dojazd až 34 km.
Sono Motors plánuje ponúkať prediktívne nástroje založené na meteorologických údajoch a polohe vozidla, ktoré dokážu maximalizovať využiteľnosť solárnej energie.
Solárne články vozidla generujú 220 W na m2. Zapustené sú do číreho polyméru, vďaka čomu majú byť ľahšie o 20 %. Kvapalinou chladenú batériu s kapacitou 35 kWh tvoria prizmatické batériové články NMC 622. Tá je nabíjateľná aj z bežných zdrojov a plne nabitá dokáže zabezpečiť dojazd 255 km (WLTP).
Vývojové prototypy vozidla sa majú dostať do výroby v septembri. Sériová linka má vyrobiť prvé vozidlá koncom budúceho roka. Oficiálna produkcia a prvé dodávky sú naplánované na začiatok roka 2022. Cena solárneho elektromobilu Sono Sion bola stanovená na 25 500 €.
Zdroje: Greencarreports, Sono Motors
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Solárny elektromobil Lightyear One je najaerodynamickejšie auto sveta
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
Solárna autoplachta od Armor dokáže nabíjať elektrické vozidlá
5 komentárov
Úprimne povedané, i keď je to taký nemecký trošku drahý špás, teším sa, že prežili a držím palce, aby sa im to fakt podarilo vyrobiť sériovo aspoň pre par tisíc verných nemcov.. Lebo je to projekt, ktorý by si zaslúžil väčšiu pozornosť.. Pretože ako mestské vozidlo, pripadne zdieľacie, je to krásny príklad toho, čo nás v blízkej budúcnosti čaká.. Treba sa snažiť a začať aj takýmito autami oslovovať verejnosť, ktorej naozaj záleží na ekológii.
Mne by 5800km rocne po meste stacilo, Az vela. Prinajhorsom by som nabil na vianoce a velku noc. 🙂 A takych ludi bude viac. Cena 25k je ako za eUP s rovnakym dojazdom, tak je konkurencie schopne.
No jo, lenže eUp sa dá kúpiť už dnes.. A sono sion pracuje na príprave výroby.. Takže za 2 roky už snáď aj eUp bude za 17k ako rovnaká škodovka už dnes v CZ.
I keď z pohľadu toho solárneho (15-20km/denne zadarmo) dojazdu tých 25k možno fakt nie je veľa.. No v každom prípade je to geniálna ukážka, čo dokáže elektrika!
Kazdu chvilu su tu clanky o bateriach s dojazdom nad 1000 km…..a toto je ako keby krok späť….
Martin, prepána, dám ti príklad – predstav si, že potrebujem rozvážať balíky, celkove max 500 kg. Tak asi načo by mi bola nákladná Tatra s nosnosťou 12 ton alebo 40 tonový kamión?
A presne to isté máš aj s tým dojazdom, nemyslíš?