„Solárny“ elektromobil Sono Sion ponúkne väčší dojazd vďaka väčšej batérii

6

Nemecký startup Sono Motors, ktorý chystá spustenie sériovej výroby svojho pomerne cenovo dostupného solárneho elektromobilu Sono Sion, vybaveného aj bežne nabíjateľnou batériou, oznámil, že ich vozidlo dostane novú batériu s vyššou kapacitou, životnosťou aj bezpečnosťou.

Elektromobil Sono Sion je zaujímavý najmä tým, že väčšina jeho vonkajšej plochy je pokrytá solárnymi článkami. Nemecký startup v tejto súvislosti aktuálne uvádza, že tie zabezpečia vozidlu priemerný dodatočný dojazd 112 km/týždeň, pričom maximum môže byť až 245 km/týždeň.

Samozrejme, všetko závisí od lokality a klimatických podmienok. Preto bude vozidlo vybavené aj kapacitne väčšou a bežne nabíjateľnou batériou. No a práve táto batéria sa napokon dočká veľkých zmien.

Sono Motors totiž uvádza, že vypočulo komunitu, pričom v rámci prieskumu medzi držiteľmi rezervácií na model Sono Sion (tých je cca 13 000) až 90 % z nich hlasovalo za lepšiu batériu. Preto bude model Sion napokon vybavený batériou s kapacitou 54 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 305 km (zrejme podľa cyklu WLTP).

Pôvodne avizovaná batéria od nemeckého dodávateľa ElringKlinger mala mať kapacitu 35 kWh a ponúknuť dojazd 255 km (WLTP). Pomer kapacity a dojazdu pritom naznačuje, že pôvodná batéria mohla mať podstatne vyššiu energetickú hustotu, a teda aj podstatne nižšiu hmotnosť, nielen kvôli nižšej kapacite, nakoľko nová batéria má chémiu LFP (vo všeobecnosti sa teda dá predpokladať nižšia energetická hustota ako napr. v prípade NCM chémie), čo má vplyv aj na efektivitu vozidla.

LFP batérie sú však vo všeobecnosti bezpečnejšie, na čo upozorňuje v prípade novej batérie aj spoločnosť Sono Motors. Tá pritom tiež dodáva, že nová batéria ponúkne aj vyššiu životnosť („až 3 000 cyklov, resp. až dojazd 900 000 km“) a tiež vyšší max. nabíjací výkon (75 kW namiesto pôvodných 50 kW).

Zmení sa aj cena?

Sono Motors neuvádza, že by sa po „upgrade“ mala zmeniť cena solárneho elektromobilu Sono Sion, ktorá bola už dávnejšie stanovená na 25 500 €. To teoreticky môže vyplývať z toho, že LFP batérie sú vo všeobecnosti podstatne lacnejšie ako napr. NCM batérie.

A ako sa nám podarilo zistiť na základe správy od ZruiPower, zmena v rámci použitej batérie môže súvisieť s tým, že dodávateľ pôvodnej batérie, spoločnosť ElringKlinger, založila spoločný podnik s čínskou spoločnosťou Chengfei Integration Technology, ktorej dcérska spoločnosť China Aviation Lithium Battery Technology vo veľkom vyrába aj LFP batérie.

Na záver ešte pre úplnosť dodávame ďalšie základne technické špecifikácie pohonného systému solárneho elektromobilu Sono Sion, ktoré sme spoznali už dávnejšie, a to výkon 120 kW a krútiaci moment 290 Nm. A podľa skorších informácií, sú oficiálna produkcia a prvé dodávky tohto modelu naplánované na začiatok budúceho roka.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Solárny elektromobil Lightyear One s dojazdom cez 700 km sa začne dodávať tento rok
Elon Musk hovoril o dodávke Tesla so solárnymi panelmi a vznášajúcom sa Roadsteri 2
Elektromobil Aptera s dojazdom 400 až 1600 km začína na cene 25 900 $

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Byť zákazníkom na toto BEV je veľké dobrodružstvo. Prekvapuje 13.000 rezervácií záujemcov! To je kúpa Enyaqu lepšou voľbou.

  2. Sledujem Sion už asi 4 roky a je to výborný nápad konečne zrealizovať auto so solarkom za ľudovú cenu. Ale je tomu naozaj 4 roky a auto stále nie je vo výrobe. Ak má začať výroba len budúci rok, obávam sa, že ich už niekto predbehne, respektíve to už bude prepadák. Proste zlý timing.. Mohol to byť bestseller, keby toho vedeli vyrobiť aspoň 300tis pred 2 rokmi. I tak im držím palce..

    • ešte pár rokov ho zrejme budeš sledovať len ako startup, lebo to asi celé nedáva veľmi zmysel, získavať tých pár watov cez drahý solár v konštrukcii vozidla.

  3. Bohužiaľ európske startupy sú pomalé a finančne poddimenzované. Rizikový kapitál v USA a Číne má aj podstatne lepšiu „biznisovú kultúru“.

Pridajte komentár