Z Číny prichádzajú zaujímavé správy ohľadom spustenia výroby solid-state batérií. Tie by mali vystriedať súčasné batérie s technológiou Li-Ion a vďaka lepším vlastnostiam akcelerovať rozvoj elektromobility. Spustenie ich výroby sa pritom očakávalo okolo roku 2025.
Solid-state batérie sú považované za budúcu generáciu batérií, a to nielen do elektromobilov. Po technologickej stránke sú unikátne tým, že ich elektrolyt je v pevnom skupenstve. Súčasné batérie pritom disponujú kvapalným alebo gélovým elektrolytom.
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie
Solid-state batérie sú vďaka pevnému elektrolytu nehorľavé a menej toxické, čo zvyšuje ich bezpečnosť. To však nie je zďaleka všetko. Batérie tohto typu majú ponúknuť vysokú energetickú hustotu a možnosť extrémne rýchleho nabíjania. Napríklad spoločnosť Fisker, ktorá vyvíja solid-state batérie, tvrdí, že zabezpečia jej elektromobilom dojazd až 800 km, pričom sa nabijú za menej ako 10 minút.
Pozornosť veľkých hráčov
Zameranie sa na solid-state batérie už ohlásili aj spoločnosti ako Toyota, BMW, Volkswagen Group či Dyson. Odborníci ale tvrdia, že táto nová technológia bude pripravená na masové nasadenie do elektromobilov až okolo roku 2025. Čínsky startup Qing Tao Energy Development si však verí a chce ich odhady zrejme vyvrátiť.
Spoločnosť vedená členom Čínskej akadémie vied, Nanom Cewenom, investovala do ich vývoja od roku 2014 v prepočte cca 126 miliónov €. Jej prvé solid-state batérie však budú využiteľné len v rámci špeciálnych zariadení a špičkových digitálnych produktov.
Výroba batérií pre autá okolo roku 2020
Prvá produkčná linka je schopná produkovať batérie s celkovou kapacitou 100 MWh ročne. Ich energetická hustota je pritom viac ako 400 Wh/kg. To znamená, že batéria s hmotnosťou 100 kg dokáže poskytnú kapacitu 40 kWh. Samozrejme v prípade jej nasadenia do elektromobilov by jej hmotnosť navýšil napríklad prídavný systém chladenia a ochranné obaly.
Výrobca batérií tvrdí, že je v spojení s veľkými automobilkami, pričom okolo roku 2020 chystá produkciu solid-state batérií pre elektromobily. A to v 7-násobne vyššom objeme ako v počiatkoch výroby.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Uhlíková karoséria elektromobilov môže plniť funkciu batérie
Nissan Leaf získal povolenie, ktoré z neho robí mikro-elektráreň
Continental vyvinul systém zvyšujúci dojazd elektromobilov až o 25 %
Zdroj: China.org, titulná fotografia: Greenoptimistic
4 komentáre
Konštrukcia el-aut čo sa týka pohonu a riadiaceho systému je na 70 % vyriešena ale baterie sú na začiatku vývoja a o10 rokov sa budeme smiať na problémy dneška,tak ako to bolo pri vývoji mobilov!Konštrukcia batérii bude základom pre rozvoj mobility všeobecne a výrazne zmení život na planete v časovom horizonte cca 30 rokov.
Moja olovena kyselinova autobateria ma pri hmotnosti 25 kg vykon 10kWh, to na 100 kg 40kWh. Bud ste si v clanku pomylili alebo fakt vyrabaju blbosti
Vaše olověná baterie má cca 40 Ah a 12 V. Její kapacita (ne výkon!) je tedy 480 Wh a váží 25 kg. Její energetická hustota tedy je 480/25=19,2 Wh/kg, tedy 20x horší než diskutovaná baterie. Těch 40 kWh by tedy vážilo zhruba dvě tuny.
Dobry den ake spravne maju do velkich trojkolelek ja ma GF12 33GY2 Dakujem