TeraWatt hlási úspech vo vývoji „prevratných“ solid-state batérií. Kedy prídu na trh?

4

Spoločnosť TeraWatt Technology oznámila, že ich solid-state batéria TERA3.0 dosiahla v rámci validačných testov tretích strán rekordnú energetickú hustotu. Čo by to mohlo znamenať pre elektromobily a kedy sa dostane táto technológia na trh?

Solid-state batérie sa vo všeobecnosti považujú za nástupcu súčasnej najpoužívanejšie technológie batérií li-ion, ktorú nájdeme v drvivej väčšine dnešných elektromobilov a plug-in hybridov. Od novej technológie sa pritom očakáva, že posunie elektromobilitu na novú úroveň, a to vďaka výhodám, ktoré má priniesť elektrolyt v pevnom skupenstve.

Jednou z nich má byť vysoká energetická hustota. Spoločnosť TeraWatt pritom oznámila, že v tejto oblasti dosiahla rekordnú hodnotu, a to 432 Wh/kg (1122 Wh /l), informuje Electric Vehicles Research. Pre porovnanie, najnovšia aplikovaná li-ion batéria spoločnosti Tesla (2170), ktorá je v rámci tejto technológie považovaná za lídra, by mala dosahovať energetickú hustotu 246 Wh/kg (711 Wh/l).

2-násobná energetická hustota

TeraWatt Technology pritom dodáva, že už pracuje na veľkom batériovom článku TeraA4.o s energetickou hustotou 500 Wh/kg (1 450 Wh/l), pričom ten bude určený pre elektromobily a ďalšie „väčšie elektrifikované aplikácie“. To by teoreticky znamenalo, že nová solid-state batéria by mala mať polovičnú veľkosť a hmotnosť v porovnaní s li-ion batériou Tesla 2170 (použitej napr. v Modeli 3) rovnakej kapacity. Resp. dvojnásobnú kapacitu pri rovnakej veľkosti a hmotnosti.

Solid-state batéria TERA3.0 má mať aj dlhšiu životnosť (Tesla však chystá batérie, ktoré vydržia 1 600 000 km…) a majú byť tiež bezpečnejšie a spoľahlivejšie. Prví vybraní „osvojitelia“ sa dočkajú nových batérií vo formáte 4,5 Ah v roku 2021. Plné spustenie je naplánované na rok 2022. Spomínaný formát bude pritom možné vyrábať na existujúcich zariadeniach na produkciu li-ion batérií.

Ďalší vývojári

Ako sme už spomínali v jednom z našich článkov, na solid-state batériách pracuje viacero spoločností, vrátane známych automobiliek. Niektoré z nich (napr. Solid Power) chystajú spustiť testovacou produkciu už tento rok. Automobilka Toyota zas vyhlásila, že batériu tejto technológie predstaví v roku 2020. Čínska spoločnosť Qing Tao Energy Development už dokonca vyrába solid-state batérie, avšak zatiaľ len pre špeciálne zariadenia a špičkové digitálne produkty.

Ďalšie veľké automobilky sú však v tomto smere opatrnejšie. Koncern Volkswagen odhaduje, že solid-state batérie budú pripravené na výrobu v 2. polovici dvadsiatych rokov. BMW sa zas vyjadrilo, že ich produkcia bude vo významnom objeme spustená do tridsiatych rokov tohto storočia.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo sa stalo s „tóriovým elektromobilom“ s doživotným dojazom?
V elektromobiloch Tesla by sa mohli objaviť revolučné li-metal batérie
Linear Labs „znovuobjavil“ elektromotor. Má mať násobne lepšie vlastnosti

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. To znie lákavo.. A snáď to už čoskoro príde, aby to už konečne preklopilo aj posledných zadubenych antielektromobilistov, ktorí „túžia“ po hluku, smrade, ale aj to len preto, lebo sú žgrlaví zaplatiť viac pri kúpe auta.
    Ešte mi tu v článku chyba cena takýchto bateriek.. Vieme?

    • Vieš, ono to asi ani nebude o túžbe po hluku a smrade. Ide skôr o to, že zvyk je železná košeľa (v zmysle tej známej ľudovej pesničky „aj tí naši píjavali, aj my píjať budeme“).
      Veď predsa to tak robila mama, stará mama a ešte aj jej mama, tak prečo by sme to práve my mali meniť? Je na to spústa vtipov.
      Náš dedo hovorieval – ľudia sa častokrát správajú ako kravy. Kravám zbytočne postavíš novú krásnu maštaľ, oni budú stále chodiť do tej starej, hnusnej smradľavej maštale. Veď prečo by mali meniť svoje staré dobré zvyky?

      • To áno Juraj, len ma tie kravy prekvapujú, koľko rôznych „argumentov“ si vedia nájsť a opakovať si ich sami pre seba. Na sk teda ide hlavne o cenu ale na západe je to fakt len blažená nevedomosť, lebo ich tie ceny za transport až tak netlačia ako nás. A pritom práve nám by malo prísť ako prvým, že to je fakt lacnejšie a navyše v takej malej krajine dáva EV naozaj logický zmysel. Napr vo Francúzsku tvoria poplatky za diaľnice polovicu ceny. (Paris – Lyon 350km diaľnic =35eur po každé ako tade prejdete) Takže treba brať do úvah i toto, čo na sk vlastne neriešime a pri EV nám proste prúdi 70-80% usetrenych peňazí rovno do vrecka. Len ta počiatočná cena, ale aj ta je len teoretická, lebo už o 2r to bude fakt lacnejšie. Potom sa mi skalní elektrikari budeme čudovať tým stadam kráv, ktoré začnú meniť autá 😉

Pridajte komentár