Máme tu ďalšiu spoločnosť, ktorá sľubuje elektromobily s dojazdom 1 000 km vďaka batériám novej generácie. Tou je čínsky Svolt, ktorý má dcérsku spoločnosť aj v Nemecku. No a aktuálne Číňania uviedli, že ich vysoko energetická solid-state batéria úspešne prešla bezpečnostnými testami.
Po celom svete prebieha intenzívny výskum a vývoj v snahe nájsť „svätý grál elektromobility„. A to batérie s vlastnosťami, ktoré prinesú elektromobilom extra vysoký dojazd, ultra-rýchle nabíjanie, cenovú dostupnosť či bezprecedentnú bezpečnosť.
Za takúto „zázračnú“ technológiu sa vo všeobecnosti považujú solid-state batérie, ktoré sa vyznačujú elektrolytom v tuhom skupenstve. No a na tejto technológii pracuje aj spoločnosť Svolt, ktorá vzišla z pomerne známej čínskej automobilky Great Wall Motors. Tá spolupracuje napr. s BMW a so svojimi elektromobilmi sa chystá aj do Európy.
Úspešné testy a pár údajov
Web CnEVpost nedávno na základe tlačovej správy od Svolt informoval, že batérie spoločnosti Svolt úspešne prešli testami, vrátane testov prepichnutia a vloženia do „pece“ s teplotou 200 °C. Konkrétne ide o solid-state batériové články na báze sulfidu s kapacitou 20 Ah.
Zaujme však najmä údaj ohľadom energetickej hustoty, a to 350 – 400 Wh/kg. Pre porovnanie, aktuálne používané ternárne články (napr. NCM) majú okolo 250 Wh/kg, pričom tie špičkové sa blížia k 300 Wh/kg. A napr. Elon Musk považuje 400 Wh/kg za hranicu, kedy budú mať zmysel batériou poháňané elektrické lietadlá.
Podľa spoločnosti Svolt má ich batéria priniesť elektromobily, ktoré ponúknu dojazd 1 000 km. Zatiaľ však chýbajú dôležité informácie ako rýchlosť nabíjania, životnosť/degradácia v rámci nabíjacích/vybíjacích cyklov či pripravenosť na komercializáciu a masovú (nákladovo) efektívnu výrobu.
Spoločnosťou Svolt spomínaných 109 patentov ohľadom technológie sulfidových solid-state batérií znie síce zaujímavo, podstatné však bude, či Svolt dokáže priniesť tieto batérie na trh. A to v masovom meradle a relevantnom časovom horizonte a zároveň s požadovanými vlastnosťami a cenou. Uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová batéria má modelu BMW iX priniesť dojazd takmer 1 000 km
Elektromobil Fisker „Ronin“ má mať dojazd cez 1 000 km a extrémne zrýchlenie
Mercedes-Benz EQXX dosiahol v „letnom“ teste dojazd 1 202 km na jedno nabitie
9 komentárov
Sorry, možno mnohých naštvem, ale mne to pripadá také „moderné“ písať, čiže prezentovať sa tým tajomným zázračným „solid state batérie“.
Akosi pridlho to už trvá a „skutek utek“. (Kdesi ten zádrhel byť musí. Je na tom niečo vôbec?)
Celé to zrejme začne mať zmysel (podľa môjho názoru) až potom, keď nezávislí novinári otestujú v prevádzke reálne, hmatateľné výrobky. Dovtedy je to stále iba akási vízia…
Ešte raz sorry!
Všetci relevantní hráči na solid-state batériách pracujú, určite to príde, odhady termínu masového využitia sa pohybujú od cca 5 do 10 rokov.
Cez 100 rokov histórie batérie vždy potrebovali elektrolyt a teraz zrazu „solid state“ za pár rokov … good luck! Vždy za rohom… asi ako Muskov autopilot.
Aj ja by som netrpezlivý a chcel by som mať „superbatérie“ už dnes, ale jednoducho nie sú!!! Všetci sa pritom snažia prezentovať rôzne čiastkové úspechy. Ide im o PR, a teda o pozornosť nielen verejnosti, ale hlavne investorov! Tak im to doprajme, aby nestratili chuť do roboty!!! 🙂
Už len to, že Tesla vymýšľa s veľkosťou článku, znamená, že žiadny výrazný pokrok v batériách sa nedeje. Vymyslela AA batériu namiesto AAA, chémia ostáva…
Len vodia za nos ľudí, ktorí nemajú šajnu ako batérie, alebo iné veci fungujú… Totálny nezmysel je lietajúci hotel na jadrový pohon, ktorý nedávno preletel médiami…
Dovolím si sa opakovať. Ja za veľký úspech považujem 1 kWh/ kg batérie! To budú šikovné autíčka! Snívajte so mnou ……
Ak by dnes niekto prišiel s úspešným patentom na realizovateľný nový typ batétie s hustotou 1 – 5 kWh/ kg, tak by sa stal najbohatším človekom na svete za pár dní ! Tak významná vec dnes batéria je ! …..
1 kWh/kg je nereálna hodnota na mnoho rokov dopredu, energetická hustota je už na úrovni slušného granátu. Stále sa bavíme o elektrolyte, a dlho aj budeme, ešte aj tieto „solid state“ vyzerajú ako klasické batérie s elektrolytom. 5 kWh/kg je už úplne sci-fi…
Ja vam tiez mozem slubit co len chcete 🙂