„EÚ“ začala pracovať aj na vývoji „revolučných“ solid-state batérií pre autá

2

V rámci Európskej únie bol spustený ďalší medzinárodný projekt – SOLiDIFY, ktorý sa zameriava na vývoj novej generácie batérií pre elektromobily, tentokrát s technológiou typu solid-state. Cieľom je pritom veľké zlepšenie vlastností batérií, a to na všetkých kľúčových úrovniach.

Nedávno sme vám predstavili európsky projekt SeNSE, v rámci ktorého sa vyvíjajú li-ion batérie novej generácie. Ešte o čosi skôr, 1. januára 2020, bol pritom spustený ďalší ambiciózny projekt – SOLiDIFY, ktorý potrvá 4 roky. Je financovaný z prostriedkov EÚ (cca 7,8 mil. €), pričom je doň zapojených 13 vedeckých inštitúcií a priemyselných spoločností zo 6 európskych krajín.

Hlavným cieľom SOLiDIFY je vývoj solid-state batérií pre elektromobily, ktoré budú podstatne lepšie ako súčasné riešenia, a to v oblastiach výkonnosti aj bezpečnosti. Mnohí pritom túto technológiu považujú za „svätý grál“ elektromobility, ktorý spustí skutočnú „e-revolúciu“.

Na prvý „pohľad“ sa od bežných batérií líšia tým, že ich elektrolyt nie je v kvapalnom, ale v pevnom skupenstve. Vo všeobecnosti sa od solid-state batérií očakáva vyššia bezpečnosť (neobsahujú napr. horľavé kvapaliny), väčšia teplotná tolerancia, vyšší výkon a energetická hustota, rýchlejšie nabíjanie či nižšia cena.

Ciele projektu

V materiáloch Európskej komisie sa uvádza, že v rámci projektu SOLiDIFY bude navrhnutý jedinečný výrobný proces a elektrolyt v pevnom skupenstve pre Lithium-metal (lítium-kovové) solid-state batérie „Gen. 4b“. Hlavným cieľom z hľadiska vlastností je dosiahnutie energetickej hustoty 1 200 Wh/L, resp. 400 Wh/kg a schopnosti nabitia za 20 min.

Výstupom projektu má byť produkčný koncept batériových článkov typu solid-state, a to od laboratórnej demonštrácie až po demonštráciu výroby prototypov v rámci pilotnej linky. Okrem výkonových parametrov sa budú v rámci vývoja zohľadňovať aj náklady, vplyv na životné prostredie a recyklovateľnosť.

Nuž budeme veriť, že projekt SOLiDIFY prinesie technológie, ktoré prispejú k rýchlejšej komercializácii batérií typu solid-state, pričom ponúknu všetky očakávané vlastnosti a vylepšenia.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?
Toto môže byť prvý sériový elektromobil s „revolučnou“ solid-state batériou
V elektromobiloch Tesla by sa mohli objaviť prevratné li-metal batérie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Už tak strašne veľa firiem, výskumákov, jednotlivcov, vládnych aj mimovládnych organizácií a kopa ďalších je zainteresovaných do vývoja tých solid-state batérií, že už to raz snáď predsa len „praskne“.
    Dúfam, že nie ako bublina…

Pridajte komentár