Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom

6

O nových prevratných batériách počúvame pomerne často, aktuálne predstavené prototypy „revolučných“ solid-state batérií od QuantumScape však majú podporu významných odborníkov aj spoločností ako Volkswagen, SAIC, Continental či organizácie Billa Gatesa.

O solid-state batériách, ktoré majú elektrolyt v pevnom skupenstve (bežne býva tekutý), sa vo všeobecnosti hovorí, že by mohli byť „grálom“ elektromobility. Majú mať totiž potenciál ponúknuť výrazne lepšie vlastnosti ako najpoužívanejšie batérie – li-ion. A to napr. v oblasti energetickej hustoty, rýchlosti nabíjania či bezpečnosti.

Americká spoločnosť QuantumScape, ktorá bola založená pred 10 rokmi, sa špecializuje na solid-state batérie, aktuálne prezentovala výsledky testovania prototypov jednovrstvových batériových článkov. Tvrdí pritom, že sa jej podarilo odstrániť doterajšie typické neduhy tohto druhu batérií.

Jadrom úspechu má byť keramický separátor, ktorý je do veľkej miery zodpovedný za to, že solid-state batérie od QuantumScape sa rýchlo nabíjajú, majú vysokú energetickú hustotu a na tento druh batérií aj vysokú životnosť.

V porovnaní s li-ion batériami majú mať potenciál dosiahnuť o 50 až 100 % vyššiu energetickú hustotu. Testy tiež ukázali, že batériové články od americkej spoločnosti sa na 80 % nabijú za 15 min. Čo sa týka životnosti, po 800 nabíjacích cykloch si dokážu udržať viac ako 80 % pôvodnej kapacity.

V prípade elektromobilu s dojazdom 480 km to znamená, že kapacita jeho batérie by po najazdení 384 000 km nemala klesnúť o viac ako 20 %. To sa v čase, kedy na trh pomaly prichádzajú viaceré „miliónové“ li-ion batérie, môže máliť, preto budeme dúfať, že ďalší vývoj prinesie lepšie výsledky aj v tejto oblasti, čím by sa zlepšila aj celková environmentálna stopa.

Podpora zo strany JB Straubela

Na základe vyjadrení odborníkov sa zdá, že solid-state batérie od QuantumScape môžu mať naozaj veľký potenciál. Veď spoluzakladateľ spoločnosti Tesla a jej bývalý dlhoročný technologický šéf, JB Straubel, ktorý mal na starosti aj batérie, hovorí, že ide o „skutočný prielom“.

Zapôsobilo na neho najmä to, ako americká spoločnosť vyriešila problém s neželaným usadzovaním lítia v okolí anódy, čo prináša aj rýchlejšie nabíjanie a lepší výkon pri nízkych teplotách. Nadšený je tiež z vysokej energetickej hustoty. Verí pritom, že to prinesie pokrok aj v rámci leteckej dopravy.

Ešte si však počkáme

Ďalšia časť prezentácie spoločnosti QuantumScape však mohla skrotiť všeobecné nadšenie. Batériové články je totiž treba ešte pretransformovať z jednovrstvových na viacvrstvové a dostať do masovej výroby. Produkcia na úrovni 20 GWh, ktorú má zabezpečiť partnerstvo s Volkswagenom, je totiž naplánovaná až na roky 2024 – 2025.

Sme zvedaví, aké vlastnosti budú mať v tej dobe batérie od QuantumScape a li-ion batérie od iných výrobcov. Extrémne dôležité budú pritom výrobné náklady, pretože nová technológia batérií nemá až taký veľký význam, ak nedokáže priniesť cenovo dostupné elektromobily, ktoré spravia z týchto vozidiel masovú záležitosť.

Na druhej strane, všetko nie je len o automobilizme, takže prielom by bol určite vítaný čo i „len“ v oblasti leteckého priemyslu, ktorý je takisto veľkým znečisťovateľom ovzdušia.

Zdroje: Electrek, QuantumScape  

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov solid-state batérie?
Toyota prezradila novinky o vyvíjaných solid-state batériách
Držiteľ Nobelovej ceny oznámil objav samonabíjacej solid-state batérie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Solid-state batérie s vyššou hustotou energie by mohli dať dojazd aspoň 600 km. Potom x 800 cyklov bude využiteľná životnosť cca 480.000 km a viac. To bude na „jedno vozidlo“ postačovať! Veľmi dôležitá pritom bude
    jej cena a „uhlíková stopa“!

  2. zaujimave ze nedas vykricnik k uhlikovej stope spalovakov !…tazba ropy je sama o sebe pre zivotne prostredie znicujuca !…nehovorim o frakovani…to je doslova vrazda na prirode !…znicene podzemne vody na 100-vky rokov !!…dalej preprava uz vytazenej ropy tankermi !…uniky do oceanov a havarie tankerov…tak isto znicujuce pre oceany !!! …a nakoniec spracovanie a uskladnenie v ropnych rafineriach, ktore spalia tolko elektrickej energie ze by sa cele Slovensko mohlo na elektromobiloch cely rok vozit zadarmo !!! …raz darmo…spalovaky uz patria do muzea !

Pridajte komentár