Už roky počúvame, že solid-state batérie ako nástupca súčasných batérií majú spôsobiť revolúciu v elektromobilite. Vo všeobecnosti sa totiž očakáva, že prinesú zásadné vylepšenie v oblastiach ako energetická hustota, rýchlosť nabíjania, bezpečnosť či neskôr aj cena. Na základe štúdie T&E sa však zdá, že tento druh batérií má značný potenciál aj z hľadiska environmentálnych prínosov, vďaka čomu by sa ešte viac znížila „enviro-stopa“ elektromobilov.
Zistenie vyplýva zo štúdie, ktorú pre neziskovú organizáciu Transport & Environment (T&E) vypracovala spoločnosť Minviro špecializujúca sa na analyzovanie životného cyklu surovín. V rámci nej sa pritom porovnávali technológie solid-state batérií a súčasných batérií.
Batérie elektromobilov sú častým terčom kritiky neinformovaných odporcov elektromobility, ktorí tvrdia, že aj kvôli ním sú elektromobily dokonca „špinavšie“ ako spaľovacie autá. Je síce pravda, že výrobná uhlíková stopa elektromobilov je vo všeobecnosti kvôli batériám vyššia, seriózne štúdie však dokazujú, že ich celková emisná stopa v rámci celého životného cyklu je značne menšia ako pri spaľovákoch, čo je to najpodstatnejšie.
Tá bude pritom naďalej klesať, keďže stúpa podiel elektriny z obnoviteľných zdrojov či efektivita technológií na recykláciu batérií. Výrobcovia elektromobilov pritom kladú dôraz na to, aby nielen ich závody, ale aj dodávatelia používali energiu z obnoviteľných zdrojov.
No a ďalším dôležitým faktorom je to, že batérie sa vyvíjajú aj s ohľadom na elimináciu či znižovanie podielu materiálov s nepriaznivou environmentálnou stopou. Takže rozdiely medzi „enviro-stopou“ elektromobilov a spaľovacích áut by sa mali aj naďalej prehlbovať a zmeniť to nemajú ani „preceňované“ e-palivá.
Prínos v rozsahu 24 až 39 %
K zlepšeniu environmentálnej stopy elektromobilov môže podľa T&E významne prispieť aj technológia solid-state batérií, ktorá namiesto kvapalného či „gélového“ elektrolytu využíva elektrolyt v pevnom skupenstve. V rámci spomínanej štúdie sa totiž zistilo, že keďže solid-state batérie majú uchovať viac energie za použitia menšieho množstva materiálov, uhlíková stopa sa má znížiť o 24 % v porovnaní so súčasnými top nikel-kobalt-mangánovými batériami s pomerom spomínaných katódových materiálov 8:1:1.
To však nemá byť všetko, pretože toto číslo môže narásť na 39 %, ak sa použijú materiály, ktoré boli vyťažené najudržateľnejším možným spôsobom. Napríklad v prípade lítia prostredníctvom „extrakcie z geotermálnych vrtov“.
Nuž, neznie to zle. Každopádne sa zdá, že solid-state batérie majú pred sebou ešte pomerne dlhú cestu. Minimálne z hľadiska komerčného použitia a nákladovo efektívnej masovej výroby. Viacero automobiliek síce avizuje ich prvotné nasadenie v rámci druhej polovice tohto desaťročia, pôjde však zrejme len o „prvé lastovičky“, ktoré spočiatku nebudú mať významnejšie zastúpenie. Nateraz nás ale môže tešiť, že súčasné li-ion batérie sa neustále vylepšujú, a to aj po environmentálnej stránke.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
Toyota a Kjótska univerzita testujú „F-Ion“ batérie pre dojazd 1 000 km
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?
2 komentáre
Logika je jednoduchá, spálenú naftu ani benzín nezrecyklujete. Batériu áno. Životný cyklus EV a špeciálne batérie je oproti ICE podstatne dlhšia zo základnej technickej logiky. Kazili to akurát ranné EV vyrábané v malých sériách, takže bol problém vychytať slabé komponenty na big data.
Kapitolou samou o sebe je pokrok EV o ktorom môžu ICE iba snívať. 1 rok v EV svete je ako 5 rokov v ICE. Aktuálne sa to dramaticky ukáže príchodom Ford e-Transit. Špedičné firmy s ICE a doručovaním do 200km/deň budú mať problém prežiť.
TCO je ako anakonda, ktorá uškrtí a zožerie nechápavých flotilových manažérov 🙂
Ja snívam o objave nového veľmi účinného spôsobu akumulácie elektrickej energie, za ktorý žičím jeho objaviteľovi Nobelovú cenu! Snívajte so mnou! Nič to nestojí a bolo by to krásne ….. 🙂