Solid-state batérie sú považované za revolučnú, nastupujúcu technológiu, ktorá by mala odstrániť či minimalizovať nedostatky elektromobilov. Ako sa k ním stavajú automobilky a kedy by sme sa ich mohli dočkať?
Prínosy
Po technologickej stránke sú solid-state batérie unikátne tým, že ich elektrolyt je v pevnom skupenstve. Súčasné batérie pritom disponujú kvapalným alebo gélovým elektrolytom. Vďaka tomu majú byť nehorľavé a menej toxické, čo zvyšuje bezpečnosť.
Taktiež majú ponúknuť vysokú energetickú hustotu, možnosť extrémne rýchleho nabíjania a nižšie výrobné náklady. Napríklad spoločnosť Fisker, ktorá vyvíja solid-state batérie, tvrdí, že zabezpečia jej elektromobilom dojazd až 800 km, pričom sa nabijú za menej ako 10 minút. V minulosti sa tiež nechala počuť, že tieto batérie sa majú objaviť v jej elektromobiloch do roku 2023.
Záujem automobiliek
Týmito, podľa mnohých revolučnými batériami, vďaka ktorým sa majú dostať elektromobily do „hlavnej vlny“, sa pritom zaoberajú aj tradičné automobilky ako Toyota, Volkswagen, BMW, Ford a Hyundai Motor či dokonca „výrobca vysávačov“ Dyson, ktorý ich vyvíja pre svoje plánované elektromobily.
Z automobiliek sa tejto technológii zrejme najdlhšie venuje Toyota. Jej šéf pre výskum a vývoj Shigeki Terashi pritom povedal, že chcú predstaviť solid-state batériu pre e-autá ešte pred začiatkom olympijských hier v Tokiu, ktoré štartujú v júli 2020. Je však pravdepodobné, že ak sa tak stane, jej cesta do sériovej podoby a nákladovo akceptovateľnej výroby bude ešte dlhá.
Už v „obmedzenej“ výrobe
Minulý rok sme informovali, že čínska spoločnosť Qing Tao Energy Development už vyrába solid-state batérie. Tie však majú byť spočiatku využiteľné len v rámci špeciálnych zariadení a špičkových digitálnych produktov. Spoločnosť však dodáva, že s prípravou výroby solid-state batérií pre elektromobily by mohla začať už budúci rok.
Ďalšia spoločnosť, ktorá vyvíja solid-state batérie, Solid Power, oznámila, že jej prvé automatizované výrobné zariadenie má byť plne funkčné v 2. štvrťroku 2019. Jej investormi sú pritom aj automobilky BMW a Ford či Hyundai Cradle.
Predikcia VW a BMW
Volkswagen založil spoločný podnik so spoločnosťou QuantumScape, a to s cieľom napredovať vo výskume a výrobe tohto druhu batérií. Člen predstavenstva VW Stefan Sommer pritom nedávno pre Reuters povedal, že solid-state batérie budú pripravené na výrobu v 2. polovici dvadsiatych rokov.
Dodal, že tieto batérie sa budú vyrábať v existujúcich továrňach na batérie, pričom sa môže použiť 60 % súčasných výrobných zariadení. Šéf vývoja BMW Klaus Fröhlich sa zas pre Autocar vyjadril, že solid-state batérie sa nezačnú vyrábať vo významnom objeme do tridsiatych rokov tohto storočia.
Budeme veriť, že sa tak stane skôr ako neskôr, pričom sa priamo či nepriamo zapoja do vývoja solid-state batérií aj ďalší automobilky a spoločnosti. Napríklad Tesla, ktorá možno v tejto súvislosti prekvapí na avizovanom „Dni batérií„.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie technológií Li-ion batérií. Ktorá v čom vyniká?
Ceny elektromobilov značne závisia od batérií. Aký vývoj očakávať?
Oznámený bol prelomový objav v oblasti li-ion batérií
7 komentárov
Už som ako neveriaci Tomáš. Stále dookola to isté – solid-state batérie, solid-state batérie, solid-state batérie a tak ďalej.
Je to svätý grál elektromobilizmu…
Niekto povie – až v 30 – tych rokoch, niekto povie – až v druhej polovici 20 – tych rokov, niekto povie na olympijských hrách 2020…
Existuje to vôbec, alebo je to iba vrúcne želanie mnohých? Prípadne spojené so zviditeľňovaním a reklamou?
A vôbec, prečo má vývoj v dnešnej dobe trvať roky rokúce?
Alebo žeby len ďalšia bublina?
Vnimam to už dlhšie podobne – stále dookola kecy o super elektrickej budúcnosti – dopadne to to rovnako ako s tým sľúbeným švajčiarskom :))
Buďme kľudní. Všetko raz vypláva na povrch. A bubliny – tie vyplávajú ako prvé. OK?
Solid state batérie? Už už to bude…ako fúzne teaktory tokamaky, alebo palivové články…budúcnosť energetiky je vyriešená…no určite, počúvam to už 30 rokov.
„…oznámila, že jej prvé automatizované výrobné zariadenie má byť plne funkčné v 2. štvrťroku 2019…“ ???
Žeby sme si niečo nevšimli?
V biznise žiadna revolúcia neplatí, ale iba pomalá evolúcia. Firmy na rozdiel od novinárov žiadnym marketingovým kecom neveria
V biznise žiadna revolúcia neplatí, ale iba pomalá evolúcia. Firmy na rozdiel od novinárov žiadnym marketingovým kecom neveria