Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?

7

Solid-state batérie sú považované za revolučnú, nastupujúcu technológiu, ktorá by mala odstrániť či minimalizovať nedostatky elektromobilov. Ako sa k ním stavajú automobilky a kedy by sme sa ich mohli dočkať?

Prínosy

Po technologickej stránke sú solid-state batérie unikátne tým, že ich elektrolyt je v pevnom skupenstve. Súčasné batérie pritom disponujú kvapalným alebo gélovým elektrolytom. Vďaka tomu majú byť nehorľavé a menej toxické, čo zvyšuje bezpečnosť.

Taktiež majú ponúknuť vysokú energetickú hustotu, možnosť extrémne rýchleho nabíjania a nižšie výrobné náklady. Napríklad spoločnosť Fisker, ktorá vyvíja solid-state batérie, tvrdí, že zabezpečia jej elektromobilom dojazd až 800 km, pričom sa nabijú za menej ako 10 minút. V minulosti sa tiež nechala počuť, že tieto batérie sa majú objaviť v jej elektromobiloch do roku 2023.

Záujem automobiliek

Týmito, podľa mnohých revolučnými batériami, vďaka ktorým sa majú dostať elektromobily do „hlavnej vlny“, sa pritom zaoberajú aj tradičné automobilky ako Toyota, Volkswagen, BMW, Ford a Hyundai Motor či dokonca „výrobca vysávačov“ Dyson, ktorý ich vyvíja pre svoje plánované elektromobily.

Z automobiliek sa tejto technológii zrejme najdlhšie venuje Toyota. Jej šéf pre výskum a vývoj Shigeki Terashi pritom povedal, že chcú predstaviť solid-state batériu pre e-autá ešte pred začiatkom olympijských hier v Tokiu, ktoré štartujú v júli 2020. Je však pravdepodobné, že ak sa tak stane, jej cesta do sériovej podoby a nákladovo akceptovateľnej výroby bude ešte dlhá.

Už v „obmedzenej“ výrobe

Minulý rok sme informovali, že čínska spoločnosť Qing Tao Energy Development už vyrába solid-state batérie. Tie však majú byť spočiatku využiteľné len v rámci špeciálnych zariadení a špičkových digitálnych produktov. Spoločnosť však dodáva, že s prípravou výroby solid-state batérií pre elektromobily by mohla začať už budúci rok.

Ďalšia spoločnosť, ktorá vyvíja solid-state batérie, Solid Power, oznámila, že jej prvé automatizované výrobné zariadenie má byť plne funkčné v 2. štvrťroku 2019. Jej investormi sú pritom aj automobilky BMW a Ford či Hyundai Cradle.

Predikcia VW a BMW

Volkswagen založil spoločný podnik so spoločnosťou QuantumScape, a to s cieľom napredovať vo výskume a výrobe tohto druhu batérií. Člen predstavenstva VW Stefan Sommer pritom nedávno pre Reuters povedal, že solid-state batérie budú pripravené na výrobu v 2. polovici dvadsiatych rokov.

solid-state baterie

Ilustračná fotografia. Zdroj VW

Dodal, že tieto batérie sa budú vyrábať v existujúcich továrňach na batérie, pričom sa môže použiť 60 % súčasných výrobných zariadení. Šéf vývoja BMW Klaus Fröhlich sa zas pre Autocar vyjadril, že solid-state batérie sa nezačnú vyrábať vo významnom objeme do tridsiatych rokov tohto storočia.

Budeme veriť, že sa tak stane skôr ako neskôr, pričom sa priamo či nepriamo zapoja do vývoja solid-state batérií aj ďalší automobilky a spoločnosti. Napríklad Tesla, ktorá možno v tejto súvislosti prekvapí na avizovanom „Dni batérií„.

Zdroj titulnej fotografie: Greenoptimistic

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie technológií Li-ion batérií. Ktorá v čom vyniká?
Ceny elektromobilov značne závisia od batérií. Aký vývoj očakávať?
Oznámený bol prelomový objav v oblasti li-ion batérií

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Už som ako neveriaci Tomáš. Stále dookola to isté – solid-state batérie, solid-state batérie, solid-state batérie a tak ďalej.
    Je to svätý grál elektromobilizmu…
    Niekto povie – až v 30 – tych rokoch, niekto povie – až v druhej polovici 20 – tych rokov, niekto povie na olympijských hrách 2020…
    Existuje to vôbec, alebo je to iba vrúcne želanie mnohých? Prípadne spojené so zviditeľňovaním a reklamou?
    A vôbec, prečo má vývoj v dnešnej dobe trvať roky rokúce?
    Alebo žeby len ďalšia bublina?

    • Vnimam to už dlhšie podobne – stále dookola kecy o super elektrickej budúcnosti – dopadne to to rovnako ako s tým sľúbeným švajčiarskom :))

  2. Solid state batérie? Už už to bude…ako fúzne teaktory tokamaky, alebo palivové články…budúcnosť energetiky je vyriešená…no určite, počúvam to už 30 rokov.

  3. „…oznámila, že jej prvé automatizované výrobné zariadenie má byť plne funkčné v 2. štvrťroku 2019…“ ???
    Žeby sme si niečo nevšimli?

Pridajte komentár