Startup sľubuje cenovo atraktívne solid-state batérie vyrábané metódou 3D tlače

7

Startup Sakuu Corporation so sídlom v USA, predtým známy ako KeraCel, sľubuje solid-state batérie vyrábané pomocou aditívnej metódy, t.j. 3D tlačou. To má priniesť výhodu aj v podobe nízkych výrobných nákladov. Batérie aj výrobný proces pritom majú byť k dispozícii už čoskoro.

Solid-state batérie mnohí považujú za novú generáciu batérií a budúcnosť elektromobility. Tieto batérie majú priniesť lepšie vlastnosti, napr. v oblasti energetickej hustoty, bezpečnosti či rýchleho nabíjania. Spomínajú sa tiež nižšie výrobné náklady.

Avšak dosiahnuť nízke výrobné náklady pri novej technológii je výzva, ktorej riešenie si zvyčajne vyžaduje množstvo času. Napríklad Toyota, ktorá už roky vyvíja tento typ batérií, minulý rok uviedla, že jedným zo zásadných problémov je pomalá a náročná výroba, kvôli čomu zatiaľ nie je možná efektívna masová produkcia.

Solid-state batérie od Toyoty sa majú do obmedzenej výroby dostať v roku 2025, pričom spočiatku majú byť drahšie ako li-ion batérie. A výrazné zvýšenie objemu produkcie sa očakáva až po niekoľkých rokoch od spustenia prvotnej výroby.

Sakuu má mať riešenie

Sakuu Corporation aktuálne tvrdí, že má riešenie, ako vyrábať solid-batérie efektívne a cenovo atraktívne. A tým je 3D tlač. Startup pritom nesľubuje len riešenie pre samotný proces výroby, ale aj vlastné batériové články typu solid-state, uvádza Insideevs.

Tento výrobný proces, ako aj batériové články majú byť „k dispozícii“ do 4. štvrťroka 2021, čo sa dnes javí ako veľmi odvážne tvrdenie. A odvážne sú aj ďalšie slová ohľadom solid-state batérie spoločnosti Sakuu. Jej cieľom je totiž dodať batériu, ktorá je o polovicu menšia, cca o tretinu ľahšia a ktorá spotrebuje o 30 až 50 % menej materiálu ako súčasné li-ion batérie.

Minimálne spočiatku sa bude Sakuu zameriavať na batérie pre jednostopové vozidlá, trojkolky a štvorkolky. Tieto batérie budú obsahovať keramický elektrolyt, zaobídu sa bez grafitu a polymérov a majú byť vhodné na veľkoobjemovú výrobu. Startup tiež sľubuje oveľa jednoduchšiu recykláciu batérií na konci ich životného cyklu.

Nuž, znie to určite dobre. Od takýchto vyjadrení ku komercializácii plne funkčných produktov so sľubovanými vlastnosťami je však naozaj ťažká cesta, ktorá častokrát skončí skôr ako začne. Tým však rozhodne nechceme spoločnosť Sakuu podceňovať. Každopádne musí presvedčiť reálnym produktom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
Honda chce v budúcnosti predávať už len elektromobily a chystá solid-state batérie
NIO: „Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Netreba zabúdať, že všetky neúspešné projekty aj napriek tomu posúvajú BEV dopredu. Ľudia sa veľa naučia a vylúčia sa slepé uličky. Aj tu platí, jedného zlatého šampióna všetci veličia a o ostatných sa nič nevie a nič nezarobia. Napriek tomu sú hrdinovia, bo zdvihli zadok a bojovali. A to je to, čo chýba Európe…

  2. Pobavil som sa. Veľmi schuti. Takže:
    – batéria, ktorá je o polovicu menšia, cca o tretinu ľahšia a ktorá spotrebuje o 30 až 50 % menej materiálu ako súčasné li-ion batérie – fajn.
    – sľubuje oveľa jednoduchšiu recykláciu batérií – fajn.
    – bude k dispozícii do 4. štvrťroka 2021- fajn.
    – zaobíde sa bez grafitu a polymérov – fajn.
    Všetko je to úplne „superfajn“.
    Ale asi najväčšia a zrejme jediná pravda je v poslednej vete článku:
    „Každopádne musí presvedčiť reálnym produktom.“

    • 3D tlacou vyrabene solid state baterie vyvija viac firiem. Odporucam sledovat firmu Blackstone zo Svajciarska. Je to slubna technologia.

  3. Platí známe: „Sľubom nezarmútiš“! Dúfam, že na túto správu do zimy nezabudneme, a pán Bakša v 4.Q 2021 prinesie článok o začatí výroby batérií u fy Sakuu!

    Poznámka: U BEV by som baterku nezmenšoval, ale navyšoval kapacitu, a tým dojazd so zapnutou klímou a rádiom na vysnívaných 1.000 km + !

  4. Batériová revolúcia sa nekoná, ale stabilné zlepšovanie je tu. Niekomu sa môže zdať málo dvojnásobné zlepšenie za desať rokov. Ale s pribúdajúcim časom je zásadný rozdiel či zdvojnásobíte 1Wh/kg na 2Wh/kg, alebo dnes komerčne dostupných viac ako 405Wh/kg na minimálne 810Wh/kg v roku 2031. Môžeme predpokladať s vysokou istotou, že budúcu dekádu budeme mať k dispozícii cenovo dostupné batérie, s gravimetrickou hustotou viac ako 1kWh/kg. Batérie budú mať širšie spectrum pracovných teplôt a menšiu protipožiarnu ochranu. To znamená namiesto dnešnej 1/3 hmotnosti na obal a BMS budete potrebovať 1/5 z hmotnosti samotných článkov pre celý pack. Pre e-bicykle to bude znamenať ideálny pomer 1kWh batérie, iba s hmotnosťou 1kg! To vám bezpečne pokryje celodennú spotrebu energie na biku. Rozvoj malých letísk pre lacnú vnútroštátnu e-leteckú dopravu. S autonómnym riadením aj pre širokú verejnosť. A za všetkým bude vo veľkej miere 3D tlač, v rôznych podobách…

    • Áno sme netrpezliví! Tá 1 kWh/kg batérie je dnešný sen, a porovnateľné ICEV a BEV by pritom mali aj porovnateľnú hmotnosť, ale BEV citeľne viac priestoru pre cestujúcich a batožinu. No čo, musíme si to vytrpieť, kým to príde! 🙂

    • Být taková baterie v Citigoe, tak na jejích 10 kg ujedu 100 km, tj. pro současný dojezd je potřeba necelých 26.50 kg, což je oproti stávajícím 248 kg dost pokrok. A nepochybně by se nižší hmotnost odrazila příznivě i v dojezdu.

      Dokonce bych řekl, že to už vodíkové hospodářství v Toyota Mirai váží víc 😎

Pridajte komentár