Výskumníci zo Samsung Advanced Institute of Technology (SAIT) a Samsung R&D Institute Japan (SRJ) prezentovali svoju novú technológiu solid-state batérií s dlhou životnosťou, ktoré majú zabezpečiť elektromobilom dlhý dojazd.
Ako sme už viackrát spomínali, mnohí považujú solid-state batérie za technológiu novej generácia, ktorá nahradí li-ion batérie a posunie elektromobilitu na ďalší level. Ich podstatou je elektrolyt v pevnom skupenstve, vďaka čomu sú okrem iného aj oveľa bezpečnejšie ako bežné batérie s tekutým elektrolytom. Samsung pritom hovorí aj o podstatne vyššej energetickej hustote a dlhej životnosti.
Jedným z problémov tejto technológie však bolo to, že sa v rámci anódy batérie používali lítiové kovy, kvôli čomu boli náchylné na poškodenie vplyvom vzniku dendritov (ihličkovité kryštály). A tým sa znižovala bezpečnosť aj životnosť batérie.
Výskumníci zo Samsungu preto navrhli novú vrstvu anódy, ktorá pozostáva z kompozitu striebra a uhlíka (Ag-C). Vedecký tím pritom zistil, že vďaka tejto technológii dosahovala ich batéria väčšia kapacitu, dlhší životný cyklus a celkovo vyššiu bezpečnosť.
„O 50 % menší objem“
Ultratenká vrstva nanokompozitu Ag-C s hrúbkou len 5 μm umožnila znížiť hrúbku anódy a zvýšiť energetickú hustotu solid-state batérie až na 900 Wh/l. Samsung pritom tvrdí, že vďaka tomu má ich prototyp o 50 % menší objem ako bežná li-ion batéria.
V tejto súvislosti však treba povedať, že li-ion batérie sa v rámci tohto atribútu výrazne líšia, keďže napr. batériové články batérie Chevroletu Bolt/Oplu Ampera-e majú dosahovať energetickú hustotu 444 Wh/l, zatiaľ čo batériové články (2170) batérie Tesly Model 3 711 Wh/l.
Vedci z výskumných zariadení spoločnosti Samsung tiež tvrdia, že ich prototyp batériového článku má umožniť elektromobilom dojazd až do 800 km a 1 000 nabíjacích cyklov.
Vývoj pokračuje ďalej
Spomínané hodnoty sú určite pekné, očakáva sa ale, že Tesla by mohla čoskoro ponúknuť vďaka chystaným novým batériám ešte lepšie vlastnosti. Šéf laboratória SAIT, Dongmin Im, však dodáva, že budú pokračovať vo vývoji s cieľom posunúť batérie elektromobilov na novú úroveň.
Samsungu samozrejme držíme palce, a to hlavne v oblasti komercializácie novej generácie batérií, pretože v laboratóriu elektromobilite nepomôžu. Každopádne, každá komerčná technológia bola pred svojou komercializáciou laboratórnym prototypom, takže je potrebná aj dávka dôvery a trpezlivosti.
Zdroj: Samsung
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„EÚ“ začala pracovať aj na vývoji „revolučných“ solid-state batérií pre autá
Toto môže byť prvý sériový elektromobil s „revolučnou“ solid-state batériou
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?
12 komentárov
Je mi záhadou, když v „mikroprocesorech“ jsou možné takové pokroky, jak je možné, že baterie pořád tak „drhnou“ a vyvíjí se pomalu.
Pretože, batéria je takzvaný „chemický koktail“, ktorý musi byť správne namiešaný..
O tom, kedy budú tieto batérie v elektromobiloch ani nepípli?
Kto niekedy pracoval vo vývoji a vo výrobe, tak túto problematiku dobre pozná.
Objasním to na príklade pneumatík, túto oblasť poznám dosť dobre. Pracoval som tam dosť dlho.
1. Konštruktér „nakreslí“ novú „gumu“ (urobí všetky prepočty – prenosy síl, navrhne polotovary, zloženie materiálov, formy, presný postup výroby atď.)
2. Vyrobí sa nultá séria, ide do skúšobne (rôzne záťažové testy).
3. Na základe výsledkov sa upraví výrobný postup a vyrobí sa ďalšia séria, ktorá ide opäť do skúšobne. Tento bod sa niekoľkokrát zopakuje, až sú výsledky uspokojivé. Každá guma sa potom, ľudovo povedané, „pitvá“. Rozreže sa a skúma sa jej „vnútro“.
4. Daľšie série idú do skúšobnej prevádzky – jazdí sa na nich v bežnej premávke aj na špeciálnych „dráhach“.
Až keď sú dokonale „odladené“, pustia sa do sériovej výroby. Bodka.
A nikto nikdy nedokáže vopred odhadnúť, koľko týždňov alebo mesiacov bude tento proces trvať.
A to je odpoveď na otázku, prečo nikto nepípol, kedy budú tieto batérie v elektromobiloch. OK?
Dalo sa to napísať aj jednoduchšie: Do áut prídu vtedy, ako tých ďalších dvesto typov prevratných super batérií o ktorých som čítal za posledných desať rokov!! A to boli viaceré už pripravené na výrobu!! A od veľkých výrobcov!! 🙂
Fantastické čísla kapacity! Len sa mi to ťažko porovnáva, pretože doteraz boli hodnoty skôr Wh/kg. Pán Bakša, mohli by ste nám zistiť a uviesť, koľko váži liter solid state batérie? Tu záleží nielen na veľkosti, ale aj hmotnosti ! Ďakujem-e!
Dobrý večer,
energetická hustota solid-state batérií, vyjadrená vo Wh/kg alebo Wh/l, sa rovnako ako napr. v prípade li-ion batérií samozrejme rôzni:
https://www.teslamagazin.sk/solid-state-baterie-vyroba-cina/
https://www.teslamagazin.sk/solid-state-baterie-terawatt-elektromobily/
https://www.teslamagazin.sk/enovate-em7-solid-state-bateria-prologium/
Vďaka za 3 linky k solid-state batériám. Až v poslednom je porovnanie 553 Wh/liter k 255 Wh/kg = > 2,17 kg /liter. Takto mi to pre orientáciu stačí ! Mám takú predstavu, že po dosiahnutí dojazdu WLTP na „magických“ 1.000 km sa výrobcovia viac sústredia na vylepšovanie ostatných parametrov a vlastností. Hmotnosť a rozmery, životnosť, rýchlosť nabíjania, bezpečnosť ap.
Prosím ťa, to máš absolútne jedno, takýchto článkov o prevratných super batériách som už čítal za vagón!! 🙂 A to už išli do výroby!! Takže váhu na liter to má asi jednu qadrilióntinu svetelného roku! A táto informácia ti musí stačiť! Lebo chleba aj tak lacnejší nebude! 🙂
Ja som presvedčený, že jednému z mnohých sa to predsa len podarí, zvýšiť kapacitu resp. znížiť hmotnosť a veľkosť tak, aby sa batérie rýchlo nabili a vydržali na 1.000 km WLTP! … a nie je možné vylúčiť, že to časom bude ešte lepšie! Asi to chce trpezlivosť …
Tolko toho vedci maju aj dokonca funkcne prototypy a tie blbe automobilky ako keby boli bez oci stale vyrabaju elektromobili s biednym dojazdom ani sa necudujem ze 90% ludi ani nerozmysla nad kupou elektromobilu, hoci som zastanca elektromobilou.
Tak tak všetko majù a a nakoniec prd…..