Fraunhofer predstavil „neviditeľnú“ solárnu strechu pre elektromobily

0

Fraunhoferov inštitút pre solárne energetické systémy (Fraunhofer ISE) vyvinul špeciálnu solárnu strechu pre elektromobily. Tá využíva morfálne vlastnosti jedného druhu motýľa a má zvýšiť dojazd e-vozidiel o 10 %.

Vedci z Fraunhofer ISE predstavili solárnu strechu pre vozidlá so systém „šindľového prepojenia“ fotovoltických článkov. Monokryštalické kremíkové články sa vzájomne prekrývajú a sú elektricky spojené vodivým lepidlom.

Maximálne využitie celej plochy

To znamená, že v rámci solárnej strechy nenájdeme žiadne elektricky neaktívne plochy, vďaka čomu je jej povrch v maximálnej možnej miere využitý na výrobu energie so slnečného žiarenia. Zároveň ponúka homogénny, esteticky vzhľad.

Spomínaná architektúra tiež eliminuje odporové straty a tienenie solárnych článkov, keďže nie sú potrebné konektory prekrývajúce ich povrch, čo vedie k zvýšeniu účinnosti o 2 % v porovnaní s konvenčnými riešeniami. Solárne články sú pritom pokryté špeciálnym náterom, inšpirovaným druhom „morfálneho motýľa“.

„Neviditeľnosť“

Vďaka tomu sú „neviditeľné“, pričom náter spôsobuje relatívne energetické straty vo výške „len“ 7 %. Dr. Martin Heinrich z Fraunhofer ISE hovorí, že možnosti nanášaných farieb sú takmer nekonečné. Takže elektromobil si môže zachovať úplnú farebnú celistvosť.

Funkčnosť solárnej strechy pritom zodpovedá funkčnosti klasickej strechy auta, keďže solárne články premieňajú dopadajúce slnečné žiarenie na elektrinu, čím sa znižuje prehrievanie kabíny. Vďaka šindľovému spôsobu prepojenia článkov je napätie modulu vyššie ako pri konvenčnom module, čo uľahčuje transformáciu napätia na napätie batérie. A lepšie sú aj vlastnosti z hľadiska tepelného a mechanického zaťaženia.

Výkon a predĺženie dojazdu

Články integrované do solárnej strechy majú výkon cca 210 W/m². Vďaka tomu majú byť schopné za slnečného letného dňa zvýšiť dojazd elektromobilu cca o 10 km. Za predpokladu spotreby elektrického vozidla na úrovni 17 kWh/100 km a ročného nájazdu 15 000 km, má byť strecha schopná za rok predlžiť dojazd o 10 %, a to v podmienkach nemeckého mesta Freiburg.

Fraunhofer ISE pritom vidí potenciál integrácie fotovoltiky aj v rámci iných povrchov vozidiel pre ďalšie predĺženie ich dojazdu.

Zdroj: Fraunhofer ISE

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota začína testovať „solárnu batériu“ pre elektrifikované autá
Solárnym vozovkám vo Francúzsku a Číne sa moc „nedarí“. Prečo?
Automobily Hyundai a Kia budú vybavené 3 typmi solárnych striech

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár