Francúzska spoločnosť Armor, ktorá sa zaoberá vývojom solárnych technológií, predstavila „solárnu autoplachtu“ pre elektromobily. Tá funguje ako ochrana vozidla pred slnečnými lúčmi a prehriatiu kabíny a zároveň dokáže využiť slnečnú energiu na nabitie batérie vozidla.
Solárny produkt spoločnosti Armor s označením ASCA používa polovodičové zlúčeniny založené na organických polyméroch, ktoré je možné „vytlačiť“ na flexibilné filmy. To znamená, že táto tenká vrstva môže byť aplikovaná na zakrivené povrchy. A vďaka tomu mohla spoločnosť Armor vyvinúť aj solárnu „autoplachtu“.
Solárny film je možné skladať a rozkladať, pričom si zachová svoj výkon aj po 50 000 „zloženiach“. Meter štvorcový váži 450 g, čo je asi 30-krát menej ako v prípade konvenčných solárnych technológií, uvádza Cleantechnica.
Spoločnosť Armor pomerne nedávno odprezentovala konkrétnu aplikáciu svojho produktu ASCA, a to v rámci solárnej autoplachty zabudovanej do elektromobilu od francúzskeho e-mobility startupu Gazelle Tech, informuje PV Magazine. Tenkovrstvové solárne „panely“ pritom v rámci plachty pokývajú plochu 4 m2.
15 km za deň, neskôr 48 km
Počas jedného dňa pri 8-hodinovej slnečnej expozícii má plachta vyprodukovať elektrickú energiu, ktorá zabezpečí spomínanému vozidlu dojazd 15 km. Cieľom Armor je pritom zdokonaliť svoju technológiu tak, aby za jeden deň pridala elektromobilu na dojazde 48 km, a to do 3 rokov.
Francúzska spoločnosť tiež uvádza, že tenkovrstvové produkty ASCA môžu byť zabudované aj priamo do povrchu vozidla. Pracuje preto na variantoch, ktoré sú odolné voči vysokému tlaku a „búšeniu“.
Na integrácii solárnych panelov do vozidiel sa zameriava aj viacero automobiliek. A to napríklad Toyota, koncern Hyundai, Audi či Tesla (v rámci modelu Cybertruck). Sú však aj startupy, ktoré vyvíjajú „solárne elektromobily„, v rámci ktorých zohráva solárna energia kľúčovú úlohu, napríklad Lightyear, Sono Motors či Squad Mobility.
Na nasledujúcom videu máme možnosť vidieť, že aj solárnu plachtu je možné pomerne sofistikovane integrovať do vozidla. Veď v prípade elektromobilu od Gazelle Tech sa rozvinie a zvinie automaticky, a to vďaka elektrickému systému.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
Holandský solárny elektromobil za 5 750 € by mohol byť ideálnym mestským vozidlom
Solárny elektromobil Lightyear One je najaerodynamickejšie auto sveta