Na pôde Európskej únie sa schyľuje k boju vzťahujúcemu sa k znižovaniu emisií CO2 automobilov. Chválené čísla budú mať pritom vplyv na rozvoj elektromobility v EÚ, ale aj na ekonomiky krajín. Slovensko je v tomto smere za menej ambiciózne ciele, pretože sa obáva neželaného vplyvu na náš priemysel, pričom sa nechce stať trhom elektrických „jazdeniek“.
Veľa návrhov, veľa rozličných cieľov
Pôvodné plány EÚ hovorili o znížení emisií (CO2) osobných a ľahkých úžitkových automobilov o 15 % do roku 2025 a o 30 % do roku 2030, v porovnaní s rokom 2021. Európska komisia neskôr chválila návrh na zvýšenie cieľa do roku 2030, a to na 40 %.
Návrh Výboru pre životné prostredie európskeho parlamentu pritom ešte predtým hovoril o 20 % do roku 2025 a 45 % do roku 2030. Aby toho nebolo málo, Rakúsko ako predsednícka krajina Rady EÚ navrhuje kompromis, a to 35 % zníženie emisií CO2 do roku 2030.
Slovensko a ďalšie krajiny s vlastným návrhom
Premiéri krajín V4 a Bulharska vyzývajú k evolučnému a postupnému prechodu automobilového priemyslu k dekarbonizácii. Ministerstvo životného prostredia SR sa totiž obáva, že prudký rozvoj elektromobility môže poškodiť záujmy Slovenska. Podobne tak aj ostatní signatári výzvy.
Súčasťou ich návrhu je zachovanie pôvodného plánu. To jest 30 % zníženie emisií CO2 do roku 2030 v porovnaní s rokom 2021. Dôvodom je, že ekonomiky týchto krajín sú silno závislé od automobilového priemyslu. Prudké zmeny v tejto oblasti, tzn. rýchly prechod k výrobe elektrifikovaných automobilov, by podľa nich mohol mať nepriaznivý vplyv na hospodárstvo.
SR nechce byť „trhom elektrických jazdeniek“
Vysoké emisné ciele by však nemuseli negatívne ovplyvniť len konkurencieschopnosť a zamestnanosť v oblasti automobilového priemyslu. Signatári výzvy hovoria aj o tom, že prechod k elektrickým automobilom by mal zohľadňovať kúpnu silu obyvateľstva v celej Európe.
Spomínaných 5 krajín sa totiž obáva, že prudký prechod na elektromobilitu by masívne zvýšil dovoz ojazdených elektrifikovaných vozidiel na ekonomicky slabšie trhy z bohatých krajín západnej Európy. To by podľa nich narušilo sociálno-ekonomickú konvergenciu.
Sankcie pre automobilky
Europoslanci taktiež žiadajú o schválenie možnosti sankcionovania automobiliek, ktorých priemerné emisie CO2 v rámci nových áut prekročia schválené ciele. To by malo výrazným spôsobom nakopnúť vývoj a výrobu nových elektromobilov či hybridov, pričom väčšia konkurencia a produkcia by mala mať vplyv na znižovanie ich cien
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Slovensku by mali napokon vyrásť 350 kW ultra-nabíjačky siete Ionity
Čo prinesie nový “Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike”?
Slovnaft spustil prvú nabíjačku pre elektromobily. Ďalšie sú na ceste
Zdroj: Euractiv, titulná fotografia: tsk.sk