Slovensko sa vraj môže stať „batériovou veľmocou“. V tomto smere môžu byť podporené aj naše univerzity

2

Na konferencii EXPO v Dubaji zazneli ambiciózne vyjadrenia ohľadom „batériovej budúcnosti“ Slovenska. Podľa štátneho tajomníka MH SR Karola Galeka a podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča by sa totiž SR  mohla stať batériovou veľmocou. Čo ich k tomu vedie?

Podľa skorších vyjadrení predstaviteľov Ministerstva hospodárstva SR (MH SR) sa má stať Slovensko „vodíkovou veľmocou“. No a aktuálne sa dozvedáme, že vraj máme potenciál byť aj „batériovou veľmocou“.

Nuž, zameranie sa na batérie nám príde každopádne logickejšou voľbou, keďže zrejme niet pochýb o tom, že pre SR extrémne dôležitý automobilový priemysel sa transformuje najmä smerom k batériovým elektromobilom, pretože v prípade osobných automobilov je batériový pohon ďaleko efektívnejší, a teda aj ekonomickejší a environmentálne prínosnejší, ako vodíkový.

Tým však nechceme povedať, že vodíkové technológie treba ignorovať. Sú totiž oblasti, kde by mohli byť v budúcnosti vďaka ďalšiemu vývoju prínosné. Avšak ako ukazuje množstvo analýz a štúdií a ako uvádza aj množstvo odborníkov, v oblasti automobilovej osobnej dopravy vodík v porovnaní s batériami zatiaľ vôbec nedáva zmysel. Batériový pohon má pritom obrovský náskok a rýchlo napreduje.

Potenciál tu zrejme je, ale veľmoc?

Zaujímavé je, že pomerne nedávno spoločnosť BloombergNEF (BNEF) zostavila rebríček 30 krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre batérie na základe 41 metrík v rámci 5 kľúčových tém. V ňom figuruje aj Slovensko, a to na 21. mieste. Podľa rebríčka však zaostávame za našimi susedmi z Vyšehradskej štvorky, a to Poľskom (14. priečka), Českom (15. priečka) aj Maďarskom (16. priečka).

Poľsko a Maďarsko pritom v rámci metrík rebríčka najviac profitujú z produkčných kapacít, keďže na ich území sa nachádza viacero batériových tovární najmä kórejských spoločností ako LG ES, Samsung SDI či SK Innovation. Slovensko však podľa Galeka nechce ísť len cestou „výrobnej linky“ pre zahraničné firmy, ale má snahu stať sa „veľmocou v oblasti vývoja a výskumu batérií“, informuje v rámci tlačovej správy MH SR.

Príležitosť s podporou EK

Maroš Šefčovič zas hovoril o veľkej príležitosti: „Tých batérií bude potreba tak veľa. Slovensko vyrába viac ako milión áut ročne. Myslím si, že by bolo prirodzeným rozhodnutím automobiliek, aby sa aj tento vysokokvalitný nový segment vyrábal aj na Slovensku. Ja dúfam, že pôjdeme spoločne po tej európskej línii. Očakávame, že v roku 2025 by sme mali byť (ako EÚ) sebestační vo výrobe batérií. Mali by sme ročne vyrábať batérie pre šesť až osem miliónov áut v Európe. Dúfam, že Slovensko bude súčasťou tohto úsilia. Považujem to za absolútne kľúčové a strategické pre náš automobilový priemysel.“ 

Šefčovič pritom dodal, že pre naplnenie cieľov EÚ bude v roku 2025 potrebných vyše 800 000 špecialistov, ktorí budú pracovať v európskych batériových závodoch. Z tohto dôvodu Európska komisia (EK) chystá „špeciálnu akadémiu pre Európsku batériovú alianciu“, ktorá pripraví pracovníkov pre batériový priemysel. A tento projekt by mal byť spustený aj na Slovensku.

Šefčovič verí, že naše univerzity by vedeli takýchto expertov zaškoliť, pričom EK je pripravená pomôcť slovenským univerzitám s know how súvisiacim s oblasťou výučby špecialistov na batérie.

Nie je to len o elektromobiloch

Batérie samozrejme nie sú len o elektromobiloch. Podľa Galeka „máme na Slovensku momentálne štyri investičné projekty, v rámci ktorých sa budú rozvíjať batérie dôležité aj pre flexibilitu sietí. Pretože práve v prípade náročnosti na tú kapacitu sietí, na tú prepravu a na to nabíjanie budú batérie hrať dôležitú úlohu.“ Štát má byť pritom pripravený podporiť najmä „vedu a výskum batérií“.

Generálny riaditeľ sekcie konkurencieschopnosti MH SR Tomáš Kakula na margo tejto témy zas uvádza nasledovné: „Máme na to predpoklady aj z hľadiska štruktúry nášho priemyslu aj z hľadiska našej polohy v rámci Európy. Som presvedčený, že na to máme predpoklady aj z hľadiska ľudského kapitálu.“ A spomína pritom „slovenskú firmu, ktorá má vlastný vývoj batérií“, čím má s najväčšou pravdepodobnosťou na mysli spoločnosť Inobat Auto.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko je v top 30 krajín s najlepším dodávateľským reťazcom pre li-ion batérie
Slovenské batérie od Inobat Auto majú za sebou oficiálne testy. Aké výsledky priniesli?
Slovenská batériová aliancia sa začína kryštalizovať. Tvorí ju 9 subjektov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Toto je presne zlomové obdobie, kedy by malo Slovensko zabrať a pomôcť vytvoriť ekosystém okolo batérií. Ide nie len o výrobu samotnú, ale celý reťazec od výskumu po recykláciu. V dnešnej dobe je jasné, že sa tak nestane. Čiastočne nás k tomu dotlačia záujmy mocných automobiliek a EU. Slovenskí politici majú nulovú víziu, inteligenciu a schopnosť meniť veci k lepšiemu. V opačnom vektore sú majstri sveta. Máme jedinú istotu, že bude horšie…

Pridajte komentár