Slováci vyvíjajú autonómny elektromobil ako súčasť rozvoja smart mobility

2

Slovensko sa konečne začína zaoberať vývojom inteligentných mobilitných technológií, a to konkrétne autonómnym riadením, ktoré testuje na elektromobile SimRod. Vzniknúť by pritom malo „výskumno – vývojové pracovisko pre smart mobilitu“.

Inteligentné technológie hýbu samozrejme aj svetom automobilového priemyslu. Začína sa pritom ukazovať, že tí, ktorí neprinášajú v rámci tohto odvetvia inovácie a pridanú hodnotu, by mohli mať problém. A to môže platiť aj pre Slovensko ako také, keďže naše hospodárstvo je do značnej miery závislé od automobilového priemyslu.

Aj keď by sme mali byť najväčším výrobcom áut na svete v prepočte na jedného obyvateľa, súčasné trendy v odvetví, ako aj ekonomické krízy by mohli byť pre nás veľkou hrozbou. A to najmä preto, že sme hlavne na dopyte závislou „výrobnou linkou“ automobiliek, pričom ich výskumno-vývojové centrá, ktoré sú nositeľmi pridanej hodnoty, sídlia mimo SR. Napríklad aj v susedných štátoch.

Je teda veľkým pozitívom, že do tém ako sú smart mobilita sa púšťame vo vlastnej réžii, keď už sme nedokázali prilákať zahraničné spoločnosti. A jednou zo súvisiacich iniciatív je projekt Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (STU), ktorá v spolupráci so spoločnosťami Siemens, Mobility & Inovation a Slovakia Ring Agency vyvíja aj systém autonómneho riadenia.

Nechystáme sa konkurovať Tesle či Googlu

Ako uvádza TA3, tímu STU trvalo skonštruovanie autonómneho vozidla s názvom SimRod pol roka (DOPLNENÉ: štandardné vozidlo bez systémov pre zabezpečenie autonómneho riadenia bolo zapožičané). Univerzitný tím pritom riešil softvérovú a hardvérovú stránku autonómneho riadenia. Špecifikácie tohto elektromobilu žiaľ nepoznáme, tie však nemusia byť zatiaľ až tak podstatné, nakoľko zrejme slúži najmä ako „platforma“ pre testovanie systému autonómneho riadenia.

Vozidlo sa má najbližšie 2 až 3 roky učiť a testovať, aby dokázalo zvládnuť aj tie najkritickejšie situácie, ktoré môžu nastať. Vedúci Ústavu dopravnej techniky a konštruovania STU Ľuboš Magdolen v tejto súvislosti uviedol, že nechcú konkurovať gigantom ako Google či Tesla. Podľa neho má byť podstatou „nachádzanie parciálnych tém, ktoré by sa dali implementovať aj na Slovensku v rámci možností, ktoré náš priemysel ponúka,“ informuje SITA prostredníctvom portálu Webnoviny.

V SR má preto vzniknúť „výskumno – vývojové pracovisko pre smart mobilitu“, ktoré sa bude venovať inteligentným autonómnym vozidlám, alternatívnym pohonom a progresívnym konštrukciám dopravných prostriedkov.

Zdroj titulnej fotografie: Ministerstvo dopravy SR/Facebook

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vláda SR chystá ďalšiu podporu elektromobility. Budúcnosť vidí vo vodíku…
Slovenský riaditeľ divízie Tesla AI vysvetlil rozdiely medzi Autopilotom a konkurenciou
V SR má byť o 10 rokov 141 000 elektromobilov. Pomôžu elektrickej sieti | SEVA

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Príjemná správa. Trochu to odľahčím – úvodný obrázok mi pripomína skvelú komédiu – Ak sa nahneváme, budeme zlí (Bud Spencer, Terence Hill).
    Mimochodom, je to asi jediný film o mafiánoch, kde nepadla ani jedna kvapka krvi…

  2. Vyzera to zas na vynaliezanie uz vynajdeneho. Z internetu sa uz dnes daju stiahnut riesenia s podobnou funkcionalitou. Zaujimalo by ma, v com je to, co vyvijaju ine, oproti bezne dostupnym rieseniam, ktore su v beznych elektromobiloch. Ale prielom v oblasti autonomneho riadenia moze nastat az umela inteligencia prejde turingovym testom, od coho sme este velmi, velmi daleko.

Pridajte komentár