Novovytvorená Slovenská batériová aliancia má za sebou prvé pracovné rokovanie. Jej súčasťou je aj Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR), v ktorého kompetencii je podpora elektromobility. A práve tento rezort sa rozhodol zahrnúť ciele aliancie do svojho „Akčného plánu rozvoja elektromobility“.
Štátny tajomník MH SR Vojtech Ferencz hovorí, že Slovensko ako automobilová veľmoc musí zachytiť súčasný trend elektromobility. „Nechceme, aby v tomto procese meniacej sa mobility Slovensko takpovediac zaspalo svoju príležitosť,“ hovorí Ferencz.
Zameranie sa na komponenty elektromobilov
Podľa Ferencza treba aktuálne upriamiť pozornosť aj na podporu produkcie komponentov do tohto druhu vozidiel, dodal na prvom pracovnom rokovaní Slovenskej aliancie pre batérie, ktorá vznikla 5. októbra. Jej ambíciou je prepojiť verejný a súkromný sektor, inovátorov, univerzity a finančné inštitúcie, aby sa mohlo Slovensko podieľať na hodnotovom reťazci Európskej batériovej aliancie.
Na podporu aliancie preto MH SR zaradilo výskum, vývoj a konkurencieschopnosť a udržateľnú priemyselnú výrobu batérií pre elektromobily medzi úlohy Akčného plánu rozvoja elektromobility na Slovensku. Ten má byť pritom predložený do medzirezortného pripomienkového konania už v blízkej dobe.
Obrovská príležitosť pre Slovensko
Na prvom rokovaní Slovenskej aliancie pre batérie sa jej členovia dohodli na princípoch spolupráce medzi vedeckou sférou, vysokými školami a štátnou správou. Taktiež si pripomenuli potenciál tohto odvetvia priemyslu. Veď podľa Európskej batériovej aliancie bude mať trh s batériami v EÚ v roku 2025 hodnotu cca 250 miliárd € ročne. A to predstavuje obrovskú obchodnú príležitosť pre európske firmy, vrátane tých slovenských.
Akčný plán rozvoja elektromobility
Rezort už má pripravený Akčný plán rozvoja elektomobility, ktorý obsahuje 16 konkrétnych krokov. Tie okrem iného zahŕňajú aj finančnú podporu na budovanie nabíjacích staníc pre samosprávy, návrh na zavedenie „zelených“ evidenčných čísel elektrických automobilov či možnosť využívania vyhradených jazdných pruhov pre vodičov elektromobilov.
MH SR sa svojimi opatreniami bude snažiť podporiť budovanie nabíjačiek aj mimo hlavných ťahov. Taktiež si uvedomuje, že súčasnú slovenskú sieť, ktorú by malo tvoriť 73 verejne dostupných DC nabíjacích bodov a 119 AC nabíjacích bodov, bude nutné doplniť o ultra-rýchle nabíjacie stanice. Dôvodom je neustále sa zvyšujúca kapacita batérií elektromobilov, čo predlžuje čas ich nabíjanie na vyššie úrovne.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
EÚ chce 20 “Gigatovární” na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia
Offroad legenda sa má vyrábať aj na Slovensku, zrejme v elektrickej verzii
Tesla sa chystá expandovať po celom svete. Nevynechá ani náš región
Zdroj: MH SR, titulná fotografia: TU Graz
2 komentáre
Super, konečne sa trochu hýbu, lebo zatiaľ to bolo ako v tej našej hymne: To Slovensko naše posiaľ tvrdo spalo…
Rokovat a kecat islo nasim politikom vzdy dobre. Evidentne je vsak tento napad o tom, ze niekto chce tahat peniaze do svojho vacku.