Pri koncipovaní Akčného plánu rozvoja elektromobility na Slovensku vznikla podľa Ministerstva hospodárstva SR myšlienka o založení štátnej automobilky, ktorá by sa sústredila na výrobu cenovo dostupných elektromobilov. Nebolo by tak potrebné dotovať ich nákup.
Len nedávno sme vás informovali o poľskom štátnom podniku ElectroMobility Poland, ktorý chystá výrobu 3 verzií elektromobilu nižšej strednej triedy. A podobného podniku, resp. štátnej automobilky by sme sa mohli dočkať aj na Slovensku.
Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR), v ktorého kompetencii je aj Akčný plán rozvoja elektromobility v SR informuje, že rokuje s viacerými partnermi o možnosti založenia štátnej automobilky, ktorej súčasťou by boli aj slovenské energetické spoločnosti.
Štúdia uskutočniteľnosti
Zúčastnené strany, vrátane ministerstva financií, sa už dohodli na vypracovaní prvotnej štúdie uskutočniteľnosti tohto zámeru. MH SR v tejto súvislosti hovorí, že v súčasnosti je ideálna doba pre realizáciu podobného projektu. Podľa neho je budúcnosť automobilového priemyslu jasne nastavená smerom k elektromobilite.
Dnešná doba praje startupom
A práve z toho majú vyplývať veľké príležitosti pre nové automobilky, ktorých založenie by bolo ešte donedávna, v čase kedy jasne dominovali trhu tradičné automobilky a ich spaľovacie vozidlá s technológiami vyvíjanými počas dlhých desaťročí, ekonomickou samovraždou.
Dôkazom je vznik mnohých startupov, ktoré sa zameriavajú len na elektromobily. A takým bola aj spoločnosť Tesla, ktorá je aktuálne lídrom v oblasti elektromobility a ústrednou témou mnohých tradičných výrobcov vozidiel. To naznačuje, že títo výrobcovia nemajú aktuálne v tejto oblasti taký technologický náskok, ktorý by nedokázali zmazať či prekonať nové inovatívne automobilky.
Spolupráca s Teslou
Súčasťou rokovaní o štátnej slovenskej automobilke je aj Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP), ktorý hovorí, že veľmi nápomocný by mohol byť v tomto smere aj dodávateľský reťazec, ktorý využívajú automobilky pôsobiace na Slovensku. Spoločnosti, ktoré sú jeho súčasťou, totiž reagujú aj na nové trendy v priemysle.
A slovenskej automobilke by nemal byť nápomocný len dodávateľský reťazec, ale aj spoločnosť Tesla. Konkrétne Tesla Liptovský Hrádok, ktorá minulý rok ohlásila veľké plány v oblasti elektromobility. Tie sa týkajú najmä vývoja a výroby rôznych druhov nabíjacích staníc.
Batérie zabezpečí Slovenská batériová aliancia
Štátna automobilka by sa mohla oprieť aj o Slovenskú batériovú alianciu, ktorá vznikla v októbri minulého roka. Jej ambíciou je prepojiť verejný a súkromný sektor, inovátorov, univerzity a finančné inštitúcie, aby sa mohlo Slovensko podieľať na hodnotovom reťazci Európskej batériovej aliancie a ostalo v rámci priemyslu konkurencieschopné.
Slovenská batériová aliancia aktuálne rokuje o možnej spolupráci s renomovaným nemeckým výrobcom vodovodných batérií Grohe. Podľa aliancie sú dnes Nemci technologickými lídrami bez ohľadu na oblasť priemyslu. Spolupráca s Grohe by tak mala byť garantom kvality a inovácií.
Spor ohľadom portfólia
Zákulisné informácie hovoria už aj o prvých nezhodách, ktoré vyvolali rokovania o založení slovenskej automobilky. Poslanci NR SR, ktorí sa ich účastnia, totiž navrhujú, že v portfóliu automobilky by mali byť aj nepriestrelné elektrické limuzíny. Len tak bude podľa nich možné zabezpečiť udržateľnosť. Udržateľnosť ich moci v krajine.
Jeden z najvyšších predstaviteľov parlamentu chce dokonca vyrábať vojenské elektromobily, ktoré by boli v prípade potreby schopné chrániť našu vlasť pred americkými okupantmi, ktorí chcú podľa jeho starej mamy urobiť zo Slovenska svoju armádnu základňu. Dodáva, že naše vojenské pozemné sily by tak neboli navyše závislé od americkej ropy.
Názov a znak automobilky
MH SR taktiež informuje, že agentúra SARIO dostala na starosť vypracovanie predbežnej marketingovej stratégie, ktorá by pomohla slovenskej automobilke preniknúť na globálny trh.
Dokument, ktorý mal možnosť vidieť nemenovaný zdroj blízky agentúre, údajne odhaľuje, že znak automobilky má kosoštvorcový tvar podobný znaku Renaultu. Uprostred sa nachádza niečo ako dvojramenný kríž, ktorý symbolizuje stĺp vysokého napätia. Ten pritom akoby vyrastal zo základne, ktorú tvoria 3 kopce, pričom ten stredný vystupuje do popredia a vo svojom vrchole je predelený krátkou zvislou čiarou.
Autorom znaku má byť neznámy renomovaný umelec. Ten za svoje dielo zinkasuje zo štátneho rozpočtu 890 000 €. Pod znakom sa nachádzajú 4 písmená „NVHZ“, ktoré vyjadrujú názov automobilky. Ten je skratkou pre „Nie, výrobnej hale západu!“. Nuž veríme, že tieto prvotné investície nevyjdú navnivoč a slovenská štátna automobilka naozaj vznikne. Veď tunel „TUNEL-Višňové“ sa nemôže stavať donekonečna alebo áno…?
Zdroj: 1. apríl ;-), titulná ilustračná fotografia: Kiplinger
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tunelovacia spoločnosť Elona Muska, The Boring Company, uzavrela dohodu s vládou SR!
Poliaci založili štátnu spoločnosť pre výrobu elektromobilov
“Slovensko by si malo brať príklad z chorvátskej elektromobilky Rimac”
7 komentárov
😀 skoro som uveril
Pekné plány. Bodaj, by takýchto optimistických správ bolo viac. Odteraz som hrdý na to, že žijem v tejto krajine. Číta sa to podobne ako predvolebné sľuby našej novej prezidentky. Tiež jej niektorí uverili. Hough!
a vacsina zas nastastie neuverila tej smerackej spine, junacik, bud rad
Pekné plány. Bodaj, by takýchto optimistických správ bolo viac. Odteraz som hrdý na to, že žijem v tejto krajine. Číta sa to podobne ako predvolebné sľuby našej novej prezidentky. Tiež jej niektorí uverili. Hough!
.starej mami… to i je tiez prvy april dufam…
Taký krásny prvoaprílový žartík som už dávno nečítal. Ale čítalo sa to fakt dobre, aj keď Science fiction nepatrí do mojej obľúbenej kategórie…
ten znak je top,už teraz je to v pič.