Škoda Vision E: Všetko, čo vieme o českom konkurentovi Tesly Model X

0

Škoda Vision E bude prvým elektrickým SUV mladoboleslavskej značky a po modeli e-Citigo jej druhým elektromobilom v poradí. Rozšíri tak novovznikajúci segment elektrických SUV, v ktorom zatiaľ kraľuje Tesla Model X. Nejedná sa však o priameho konkurenta kalifornskej značky, a to je dobré. České elektrické SUV bude totiž kompaktnejšie a hlavne podstatne lacnejšie.

Koncept Škoda Vision E bol prvýkrát predstavený v apríli minulého roku na autosalóne v Pekingu. Šéf automobilky Bernhard Maier  sa vtedy vyjadril, že koncepčný elektromobil je verným predobrazom sériového modelu. A to po stránke dizajnu aj techniky. Ten príde na trh v roku 2020.

V septembri 2017 zažilo české elektrické SUV v rámci autosalónu vo Frankfurte debut na európskom kontinente, avšak už v jemne faceliftovanej podobe. To je dôkazom, že Škoda pracuje na tomto modeli veľmi intenzívne. Veď od svetovej premiéri ubehlo dovtedy len 5 mesiacov.

Škoda Vision E – špecifikácie

Základom Škody Vision E je koncernová platforma MEB, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre plne elektrické automobily naprieč značkami Volkswagen, Audi, Porsche, Seat a samozrejme Škoda. Na nej vyrastie napríklad aj koncernový bratranec Volkswagen I.D. Crozz, ktorý bude mať identickú techniku ako Vision E.

skoda vision e

Zdroj: autocar.co.uk

Trošku väčší Kodiaq

Škoda Vision E je SUV strednej triedy. Rozmermi 4 645 mm na dĺžku a 1 917 mm na šírku je o málo väčšia ako obľúbený model Kodiaq, vrátane rázvoru náprav (2 850 mm). Pre porovnanie uvádzame miery Škody Kodiaq – 4 697 x 1 882 x 1 673 x 2 791 mm (d/š/v/r).

„Moderný“ dojazd

Veľká väčšina pripravovaných elektromobilov má mať podľa ich výrobcov dojazd okolo 500 km. A to vrátane Škody Vision E. Keďže sa jedná o európsky elektromobil, ktorý bol predstavený pred všeobecným „prijatím“ cyklu WLTP, logicky sme si mysleli, že uvádzaný dojazd bol vypočítaný na základe veľmi „optimistického“ cyklu NEDC.

Bernhard Maier nás však neskôr prekvapil vyjadrením, že by sa malo jednať o reálne dosiahnuteľný dojazd, čo by mohlo byť dobrou správou. Avšak k zabezpečeniu takéhoto dojazdu bude nutná cca 90 až 100 kWh batéria, ktorá by sa mohla nemilo premietnuť do celkovej ceny vozidla. Takže Vision E sa zrejme bude ponúkať s viacerými verziami batérie, ktorá bude vybavená Li-Ion batériovými článkami.

Nabitie batérie, ktorá ponúkne dojazd 500 km, má trvať na 80 % kapacity len 30 minút.

Potešiteľný výkon

Škoda Vision E bude disponovať dvoma elektromotormi, ktoré budú poháňať obe nápravy, čo znamená pohon 4×4. Ich celkový výkon je 225 kW (306 koní), čo v prípade elektromobilu s okamžitým nástupom maximálneho krútiaceho momentu bude znamenať veľmi dobrú dynamiku. Škoda nám však zatiaľ prezradila len údaj o maximálnej rýchlosti, ktorá je pri elektromobiloch z pochopiteľných dôvodov limitovaná, a to 180 km/h.

skoda vision e

Displejové orgie v interiéri

Vďaka rázvoru 2 850 mm a absencii stredového tunela môžeme očakávať, že aj sériový model ponúkne vo vnútri nadštandardné priestorové podmienky. Sme však zvedaví, či bude aj rámci výrobnej verzie absentovať B-stĺpik, čo by umožňovalo veľmi pohodlné nastupovanie do interiéru vozidla.

Ten je v koncepčnom elektromobile prešpikovaný displejmi. Veď ich tu nájdeme až 5. Dva už tradične trónia v rámci prístrojového panela a centrálnej konzoly. 3 ďalšie však majú k dispozícii spolujazdci. Každý z posádky si môže pritom bezdrôtovo nabiť svoj smartfón prostredníctvom indukčných plôch integrovaných do dverí vozidla. Nuž uvidíme, či sa tieto „fičúry“ dostanú aj do „sériovky“.

Wi-Fi hotspot, ako aj hlasové ovládanie čí vládanie pomocou gest, by však už mali byť v dobe uvedenia na trh samozrejmosťou.

Autonómia 3. stupňa

Škoda sa chystá kráčať s dobou, a tak na palube Vision E bude dostupný aj systém autonómneho riadenia úrovne 3. Ten umožní automatizovaný pohyb v kolóne a po diaľnici, udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, automatické vyhýbanie, predbiehanie či vyhľadávanie parkovacích miest, ako aj parkovanie. Neskôr by mala byť dostupná aj 4. úroveň systému, ktorý bude schopný plne autonómneho vedenia vozidla.

VisionE bude taktiež vedieť monitorovať stav vodiča, kvôli prevencii pred mikrospánkom, pričom Heart Rate Monitor sa postará o dohľad nad jeho srdcovým tepom. V prípade odhalenia problémov sa vozidlo prepne do autonómneho režimu, zaparkuje pri krajnici a privolá pomoc.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvým elektromobilom od Škody bude model e-Citigo a nie Vision E
Faceliftovaná Škoda Superb na špionážnych fotkách. Plug-in hybrid bude špičkou
Škoda predstavila v Ženeve koncept elektro-CNG-benzínového SUV s názvom Vision X

Cena dieselovej Octavie!?

Šéf mladoboleslavskej automobilky, Bernhard Maier, sa na margo ceny modelu Škoda Vision E prezentoval veľmi zaujímavým vyjadrením. Povedal totiž, že tá má byť porovnateľná s cenou dieselovej Octavie. Aj keby mal na mysli najdrahší dostupný model, jednalo by sa stále o viac ako prijateľnú cenu. Dúfajme, že v roku 2020, kedy príde model na trh, si to bude môcť automobilka dovoliť aspoň pri základnej verzii.


Zdroje: Škoda, Volkswagen Group 

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár