V Prahe je už možné nabíjať elektromobily prostredníctvom inovatívnej nabíjacej stanice, ktorá využíva princíp zotrvačníka na zvýšenie nabíjacieho výkonu. Táto nabíjačka patrí automobilke Škoda, pričom špeciálnu technológiu podpornej kinetickej batérie „Kinetic Power Booster“ vyvinul jej partner Chakratec.
Pražská nabíjacia stanica vybavená technológiou Kinetic Power Booster je prvou svojho druhu v ČR a celkovo treťou v rámci celého sveta. Nová technológia umožňuje rýchlonabíjanie aj na miestach, kde nie je dostatočný výkon el. siete.
Zdvojnásobenie nabíjacieho výkonu
Nabíjacia stanica dokáže vďaka „kinetickej batérii“ pojať výkonové rezervy v sieti, pričom vďaka tejto energii roztočí svoje zotrvačníky do vysokých otáčok, čím dôjde k uloženiu elektriny vo forme kinetickej energie. Po pripojení elektromobilu k nabíjačke dokáže táto energia zvýšiť nabíjací výkon na 2-násobok toho, čo poskytuje samotná el. sieť.
Kinetické batérie od Chakratec majú v porovnaní s chemickým batériami, napr. typu li-ion, podstatne vyššiu životnosť. A to približne 200 000 nabíjacích a vybíjacích cyklov, čo má vystačiť na 20-ročnú prevádzku.
Zotrvačníky rotujúce vo vákuu
Pražská nabíjacia stanica automobilky Škoda obsahuje desať 150 kg zotrvačníkov rotujúcich vo vákuu, ktoré sú uložené v kontajneri. Keď do nich prichádza prúd zo siete, otáčky sa zvyšujú. Pri nabíjaní vozidla potom generujú prúd, pričom vplyvom úbytku energie otáčky klesajú.
- Zdroj: Chakratec
- Zdroj: Chakratec
- Zdroj: Chakratec
Ich kapacita vystačí na nabitie elektromobilu Škoda Citigoe iV s 36,8 kWh batériou a ďalšieho vozidla súčasne. A to 2-násobným výkonom v porovnaní s čisto sieťovým nabíjaním. Po vybití potrebujú zotrvačníky 100 kW pražskej nabíjačky 45 min na to, aby sa dostali na požadované otáčky.
Táto nabíjacia stanica je k dispozícii pri vstupe do letňanského areálu, pričom v rámci pilotnej fázy projektu je nabíjanie zdarma. Na základe jeho výsledkov sa rozhodne o plánoch výstavby ďalších nabíjačiek tohto typu, a to nielen v Česku, ale aj iných krajinách.
Zdroj: Škoda
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový objav: Svetlo má skrátiť čas nabíjania elektromobilov na polovicu
Prvý elektromobil Škoda sa v ČR vypredal a „zosmiešnil“ rekord
SR a ČR budú spolupracovať na prietokových batériách využiteľných aj v e-mobilite
7 komentárov
nerentabilna picovina…
Si zabil brácho.
zlate ceske rucicky a hlavicky vymysleli zelezne drievko z umelej hmoty… takze pridem si akoze natankovat, uvidim prazdny stojan, super, ale smola, pred par minutami niekto prave tankoval, takze si pockam 43 minut kym sa to cudo zase roztoci a potom mozem zacat tankovat… a cakat dalsich cca 45 min… prave ste ma presvedcili pepici… cele zle… tudy cesta nevede
budes moct nabijat aj vtedy, akurat ze uz nie „bonusovou rychlostou“
Cize je to fajn pokial sa budu nabijat auta kazdich 45 minut , inak z toho bude len asi 50kw nabinacia stanica , zujimava vec , ale bi ma zaujimala ucinost alebo straty tohoto vynalezu , a celkom to vyzera ze to musi bit velke aby to malo nejaku kapacitu
Taketo zortcavniky sa montuju v serverovniach (namiesto baterii ako docasna zaloha) a standardne sa zakopavaju do zeme… Pre pripad, ze jadro nevydrzi a dotrha sa. Ak sa nemylim, je to nejaky kompozit plastovy, ktory ma lepsiu charakteristiku „rozthania sa“. Tiez je zaujimave, ze roztoceny zotrvacnik je vpodstate gyroskop a snazi sa „zabranit“ rotacii Zemegule a tak ho treba dost silno kotvit do zakladov (alebo montovat po dvojiciach, kde sa jeden tosi opacne ako druhy a su na spolocnom zaklade uchyteni).
A prečo by som ten zotrvačník nemohol uložiť do suda s vodou naložiť do kufra a káble z neho vyviedol von namiesto batérie 30kWh používal?
Zakopáva sa to preto, pretože sa to trhá, alebo preto, že tak sme sa rozhodli to robiť, lebo si myslíme, že sa to roztrhne? Pretože na tychto obrazkoch nevyzera, že by sa niekto obával roztrhnutia sa a prípadnej žaloby tankujúceho. Tým sa dostávame k otázke, či takéto, alebo tieto zotrvačníky sa používajú v serverovniach? Možno tieto by sa nemuseli zakopávať.
Ja by som aj tú rotáciu zeme použil na pohon niečoho.