Škoda prezradila ďalšie informácie o nabíjačke so „zotrvačníkovou“ batériou

0

Automobilka Škoda vyvinula v spolupráci so svojím partnerom, izraelskou spoločnosťou Chakratec, nabíjaciu stanicu pre elektromobily, ktorá dokáže vďaka podpornej batérii na báze zotrvačníka, „Kinetic Power Booster“, zdvojnásobiť nabíjací výkon. A aktuálne prezradila o tejto inovatívnej technológii ďalšie informácie.

Už vieme, že nabíjacia stanica od Škody s technológiou kinetickej batérie „Kinetic Power Booster“ dokáže pojať výkonové rezervy v sieti, pričom vďaka tejto energii roztočí svoje zotrvačníky do vysokých otáčok. A tým dôjde k uloženiu elektriny vo forme kinetickej energie. Po pripojení elektromobilu k nabíjačke dokáže táto energia zvýšiť nabíjací výkon na 2-násobok toho, čo poskytuje samotná el. sieť.

To umožňuje zabezpečiť rýchlonabíjanie aj na miestach s nedostatočným výkonom elektrickej siete. Kinetické batérie od spoločnosti Chakratec, ktorá je partnerom českej automobilky, majú v porovnaní s chemickými batériami, napr. typu li-ion, podstatne vyššiu životnosť. A to približne 200 000 nabíjacích a vybíjacích cyklov, čo má vystačiť na 20-ročnú prevádzku.

Zotrvačníky rotujúce vo vákuu

Prvá nabíjacia stanica Škody s novou technológiou, ktorá sa nachádza v ČR, obsahuje desať 150 kg zotrvačníkov rotujúcich vo vákuu, ktoré sú uložené v kontajneri. Keď do nich prichádza prúd zo siete, otáčky sa zvyšujú. Pri nabíjaní vozidla potom generujú prúd, pričom vplyvom úbytku energie otáčky klesajú.

Ich kapacita vystačí na nabitie elektromobilu Škoda Citigoe iV s 36,8 kWh batériou a ďalšieho vozidla súčasne. A to 2-násobným výkonom v porovnaní s čisto sieťovým nabíjaním. Po vybití potrebujú zotrvačníky 100 kW  nabíjačky (50 kW bez podpory batérie) 45 min na to, aby sa dostali na požadované otáčky.

Ale prejdime už k avizovaným novinkám. Tie sa týkajú toho najpodstatnejšieho, a to technológie zotrvačníka. Aby sa zotrvačníky brzdili vplyvom trenia vzduchu čo najmenej, sú v rámci kontajnerov uložené v špeciálnych oceľových plášťoch.

O udržiavanie vákua sa starajú vákuové pumpy, ktoré sa kvôli energetickej efektivite zapínajú len v prípade, že úroveň vákua klesne pod určitú hranicu. Tú systém trvalo udržiava na hodnote 1,33 pascalu (10 militorrov). Pri plnom nabití energetického úložiska sa zotrvačníky otáčajú rýchlosťou 18 000 ot./min. V priebehu nabíjania elektromobilu klesajú otáčky až k hodnote 7 000 ot./min.

Potom dôjde k prerušeniu nabíjania, pretože to znamená vybitie úložiska. Doba nabitia, resp. roztočenia zotrvačníkov na potrebné otáčky závisí od výkonu rozvodnej siete. V prípade 50 kW to pritom trvá 45 min. Zotrvačníky bez podpory rozvodnej siete sa dokážu po plnom nabití točiť až 4 dni a nabíjať vozidlá, kým sa nevybijú. Samostatne sa však v praxi nevyužívajú.

Spotreba samotného energetického úložiska, vrátane pripojenej nabíjacej stanice, je podľa Škody cca 3 kWh. Energiu pritom skonzumuje aj roztáčanie zotrvačníkov a prevádzka vákuovej pumpy či klimatizačnej jednotky. Zvyšok už ale ide v plnej miere na nabíjanie vozidla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault pokračuje v testovaní bezdrôtového nabíjanie elektromobilov za jazdy
Elektrické SUV značky Škoda sa blíži. Dostalo už aj meno
Príves ako najvýkonnejšia mobilná ultra-nabíjacia stanica na svete

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár