Automobilka Škoda spolupracuje s viacerými startupmi, pričom jedna zo spoluprác sa už čoskoro pretaví do komerčného produktu. Tým bude špeciálna ultra-rýchla nabíjacia stanica s kinetickou, resp. zotrvačníkovou batériou.
Nie všade je možné budovať výkonné nabíjacie stanice bežným spôsobom. A to pre obmedzenia elektrickej siete, napríklad v odľahlých oblastiach. Riešením je pritom podpora vo forme stacionárnej batérie. Na takéto účely sa môže využiť napr. aj priemyselné batériové úložisko Tesla Powerpack.
To využíva rovnaké li-ion batériové články, aké nájdeme v batériách Tesly Model 3. Avšak izraelský startup Chakratec, ktorý podporuje automobilka Škoda prostredníctvom dcérskej spoločnosti Škoda Auto Digilab, prichádza s novým riešením. To má byť pritom ekonomickejšie a „ekologickejšie“.
Má mať viacero výhod
„Spoločnosť Chakratec vyvinula systém akumulácie elektriny na báze kinetického zotrvačníka. Táto technológia zachytáva záťažové špičky v sieti a umožňuje prevádzkovať ultra-rýchle nabíjacie stanice aj na odľahlých miestach, kde nie je dostatočná sieť.
Táto technika umožňuje takmer neobmedzený počet hlbokých nabíjacích a vybíjacích cyklov. Keďže ide o mechanickú technológiu bez chemických batériových článkov, je naviac mimoriadne ekologická. Prvý Kinetic Power Booster od Chakratecu bude onedlho slúžiť taktiež v Prahe,“ uvádza v súvislosti s kinetickou batériou automobilka Škoda.
- Zdroj: Chakratec
- Zdroj: Chakratec
- Zdroj: Chakratec
Táto technológia bola pritom už nasadená, a to v rámci nabíjacej stanice na medzinárodnom letisku vo Viedni. Patentovaná batéria Kinetic Power Booster od spoločnosti Chakratec ukladá elektrinu vo forme kinetickej energie v rýchlo sa otáčajúcom zotrvačníku.
Výrobca tvrdí, že zvládne viac ako 200 000 nabíjacích a vybíjacích cyklov bez degradácie počas 20-ročnej životnosti celého systému. A dodáva, že je 3-násobne výkonnejšia a 5-násobne „ekonomickejšia“ v porovnaní s chemickými batériami.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Za najvýkonnejšou nabíjacou stanicou v Európe stojí ropná spoločnosť
Nová Škoda Octavia ponúkne 3 elektrifikované varianty aj CNG pohon
„Historický míľnik“: Na čerpačke nahradili všetky pumpy nabíjačkami pre elektromobily
5 komentárov
Tak toto je úložisko ako lusk! Žiadna chémia (ani elektrochémia, ani vodík), žiadne bane na lítium, na kobalt.
Žiadne emisie, žiadna strata kapacity.
Jednoduchý zotrvačník s veľkým momentom hybnosti, ktorý sa otáča vo vákuu obrovskou rýchlosťou…
Čo viac?
pekna kokotina… clanok hodny webu zjem aj vlek…
Anonym, prečo sa pod to hanbíš podpísať? Jedno meno by som ti aj vedel dať 😉 BTW, takýto nápad tu už je od roku 2015 a volá sa systém VOSS Fr firmy energiestro. V tomto prípade ide o veľký betónový zotrvačník pod zemou.. A podobne: relatívne lacný a takmer neopotrebitelny.. Ktorý by mohol zásobovať africkú dedinu elektrikou ziskanou cez deň zo solárnych panelov. Takže prečo nie pre rychlonabijacky na vyrovnanie výkyvov výkonu v sieti. Je to super nápad a žiadna ko..
Aj v Cernobyle take skusali… 🙂
Skúsim trocha matematiky:
200 000 nabíjacích a vybíjacích cyklov počas 20 rokov, t.j.
10 000 cyklov za 1 rok, t.j. deleno 365 =
27 cyklov za 1 deň
Je to vôbec reálne túto vec nabíjať a vybíjať častejšie ako 1 x za hodinu?
Zrejme nie, takže potom tá skutočná životnosť bude podstatne dlhšia ako 20 rokov.
A či?