Škoda Enyaq iV má podľa výrobcu nulovú uhlíkovú stopu a jej vyslúžilé batérie budú napájať aj showroomy

4

Koncern VW Group má ambiciózne plány v oblasti elektromobility, dôsledkom čoho sa majú výrazne znížiť flotilové emisie. Zameriava sa však aj na znižovanie uhlíkovej stopy v rámci celého životného cyklu svojich vozidiel, vrátane výroby. Hlási pritom prvé CO2 neutrálne modely. Zrejme neprekvapí, že ide o elektromobily. A jedným z nich je aj Škoda Enyaq iV.

„Na tom, aby sme zabezpečili výrobu bez uhlíkovej stopy, pracujeme s pomocou celého radu opatrení. Napríklad zavedením systému energetického manažmentu, optimalizácie ventilácie, uzatvorenia už nepoužívaných vyhrievacích okruhov, výmenou a reguláciou osvetlenia alebo inštaláciou inteligentného riadenia vzduchotechniky a dočasne aj nákupom emisných kompenzácií. V koncerne VW padlo už v minulom roku rozhodnutie, že všetky elektrické vozidlá postavené na platforme MEB budú v okamihu odovzdania zákazníkovi bilančne CO2 neutrálne, čo garantujeme certifikátom od spoločnosti TÜV NORD CERT,“ hovorí Peter Juhasz, projektový manažér udržateľnosti produktu.

O znižovanie uhlíkovej stopy v továrňach Škody sa starajú aj vlastné fotovoltické elektrárne, ktoré ich zásobujú „zelenou“ energiou. Škoda sa však do boja proti emisiám púšťa aj s pomocou svojich dodávateľov a nákupom CO2 kreditov na kompenzáciu „produkčných“ emisií, keď to nejde inak.

„Ide o emisie vypustené do ovzdušia ešte predtým, ako sa auto dostane do showroomu a prvýkrát sa nabije. Teda o výrobu súčiastok u dodávateľov a ich dopravu do továrne, o montáž v našej továrni alebo o prepravu hotových áut na vlakoch či kamiónoch k predajcom. Toto všetko zákazníkovi bilančne kompenzujeme nákupom CO2 kreditov (certifikátov), čím garantujeme, že naše elektromobily nachádzajúce sa v showroome majú skutočne neutrálnu uhlíkovú stopu,“ vysvetľuje Juhasz.

Čo sa týka dodávateľov, napríklad spoločnosť LG pri výrobe batérií pre model Škoda Enyaq iV už dnes garantuje používanie elektriny z obnoviteľných zdrojov.

Druhý život batérií

Súčasťou posudzovania životného cyklu výrobku je aj téma recyklácie. Batérie modelu Enyaq iV, potom ako doslúžia vo vozidle, dostanú „druhý život“ v inteligentných energetických úložiskách Škoda iV. Toto opatrenie predlžuje životnosť batérií a zlepšuje tak ich ekologickú stopu. Následne sú batérie recyklované a použité suroviny čaká ďalšie využitie. Emisie CO2 vznikajúce pri recyklácii vozidla sú už zohľadnené: k ich znižovaniu prispieva vysoká miera recyklácie a rozsiahle používanie opätovne využívaných alebo recyklovateľných materiálov.

Inteligentný systém akumulácie energie zhotovený z použitých batérií modelov Škoda iV uchováva udržateľne vyrobenú elektrinu. Vďaka tomu môžu predajcovia vozidiel Škoda rýchlo a flexibilne nabíjať elektrické vozidlá, ale napríklad aj napájať osvetlenie a klimatizáciu v showroomoch a v dielňach.

skoda baterie druhy zivot

Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda „Elroq“ má byť prvým z menších cenovo dostupných elektromobilov od VW Group
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska emisií počas celého životného cyklu | Štúdia ICCT
Škoda predstavila novú stratégiu. Chystá min. 3 elektromobily, ktoré budú lacnejšie ako Enyaq

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

4 komentáre

  1. Prečo sa v poslednej dobe dávajú také hovadské kolesá na autá? Keby tam dám 17″ to by akože horšé jazdzilo? Na naše rozbité cesty aj 16ky by boli lepšé. Mne sa lúbilo ked mali autá 13″-14″ elektróny a poránne gumy na nich… Tož, „tempora mutantur et nos mutamur in illis“

    • Po slovensky síce neviete, ale ten latinský výrok je zaujímavý. Dovolím si napísať preklad:
      „Časy sa menia a my sa meníme s nimi“

  2. Wau, brutálne vyzerá…. už sa vzhľadom vie vyrovnať aj luxusným značkám a za rozumnejšiu cenu 🙂 S predajcom z Autobors sme mali minule rovnakú debatu, že Škody už celkom slušne začínajú dobiehať drahšie značky

Pridajte komentár