Rozvoj elektromobility prináša množstvo výziev, resp. nutnosť zmeny myslenia a prispôsobenia sa. A to sa týka aj servisovania elektrifikovaných vozidiel. Čo to bude obnášať v prípade automobilky Škoda?
Škoda sa už usilovne pripravuje na svoju novú éru, ktorá prinesie elektrifikované automobily. V najbližších rokoch investuje do elektromobility 2 miliardy €, vďaka čomu sa dočkáme 10 e-modelov, z čoho bude 5 plne elektrických.
Prvý elektromobil (Škoda e-Citigo) a plug-in hybrid (Škoda Superb Plug-in Hybrid) značky príde na trh už budúci rok. Z tohto dôvodu sú prípravy na servisovanie elektrifikovaných vozidiel na mieste. Česká automobilka pritom plánuje v roku 2020 predať len na domácom trhu 2 000 vozidiel.
Elektrický kútik v showroomoch
Díleri značky tak musia začať s úpravou svojich showroomov a servisných stredísk. V rámci predajní odporúča automobilka zriadenie samostatného kútika, tzv. „e-corner“. V rámci servisnej prevádzky to už bude komplikovanejšie. Veď napríklad pred prácou na vysokonapäťovom systéme je nutné elektrifikované vozidlo umiestniť do 24-hodinovej karantény.
Rôzne stupne elektrifikácie servisov
Čo sa týka servisovania elektromobilov a hybridov značky Škoda, podľa plánov výrobcu by mal byť každý jej predajca schopný prijať takéto vozidlo na servis. Avšak samotný servis bude môcť realizovať len v prípade, že bude mať kompetentných, preškolených zamestnancov a potrebné vybavenie.
V rámci 1. stupňa elektrifikácie (investície na úpravy servisu do 4 000 €) budú môcť servisy uskutočňovať len základné drobné opravy. Servis s 2. stupňom elektrifikácie bude musieť mať širšie vybavenie a nabíjací wallbox (investície do 8 000 €). 3. stupeň „e-servisu“ Škoda vyjde prevádzku aj na 116 000 €. Takýto servis bude schopný vykonávať všetky druhy opráv, pričom bude mať povinnosť zriadenia rýchlonabíjacej stanice.
„Odnesie“ si to zákazník?
V prípade, že servis nie je kvalifikovaný na potrebný typ opravy, bude musieť vozidlo poslať do špecializovaného servisného centra. Aktuálne sa v tejto súvislosti vedú diskusie, kto takýto transport bude financovať. Škoda tieto výdavky hradiť neplánuje. Vzniká tu teda obava, že takáto prevádzka prenesie dodatočné náklady na zákazníka.
Bude mať kto opravovať elektromobily?
Ďalšou obavou, ktorú so sebou nesie tranformácia servisov pre potreby elektrifikovaných vozidiel, súvisí s otázkou kvalifikovanej pracovnej sily. Veď napríklad napríklad Britské združenie automobilového priemyslu (IMI) informovalo, že podľa ich analýzy sú len 3 % automechanikov vo VB kvalifikovaných pre takúto prácu.
Riešenie je však v tomto prípade pomerne jednoduché. Z krátkodobého hľadiska je to rekvalifikácia. Systémovým opatrením zas prispôsobenie školských učebných osnov či vznik špecializovaných učebných oborov. Zahrnutie elektromobility v rámci školstva je pritom jedným z opatrení tzv. „“Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike„.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda chystá 5 elektromobilov. Akých modelov sa dočkáme?
Elektrická Škoda Vision E bude dostupná ako SUV aj SUC
Nová Škoda Octavia na špionážnych fotografiách. Dočkáme sa plug-in hybridu?
Zdroj: Idnes, titulná fotografia: Škoda