Škoda vyvíja HVAC systém pre elektromobily a testuje 300 nabíjacích bodov

0

Automobilka Škoda zdá sa intenzívne pracuje na viacerých aspektoch elektromobility. Veď tá nie je len o vozidlách, ale aj nabíjacej infraštruktúre a systémoch šitých priamo na mieru. A to sa týka aj systému HVAC.

Škoda informuje, že má v rámci svojich českých závodov zriadených 300 nabíjacích bodov. Tie aktuálne slúžia na testovacie účely.

Niektoré nabíjačky sú nástenné (tzv. wallboxy), iné stojanové či „stĺpikové“. Disponujú rôznym výkonom, pričom nabíjajú buď striedavým, alebo jednosmerným prúdom a sú od rôznych výrobcov. „Cieľom tejto rozmanitosti je poskytnúť každému druhu nabíjania adekvátne nabíjacie podmienky a zároveň tieto druhy otestovať,“ uvádza Škoda.

Oddelenia technického vývoja a kvality sa v rámci testovania zameriavajú na interakciu nabíjačiek s vozidlom, či na to, ako reaguje na nabíjanie samotné vozidlo. Aktuálne sú do testovacieho procesu zapojené desiatky elektromobilov a plug-in hybridov, takže sa zdá, že Škoda už má vyrobených „zopár“ svojich predprodukčných e-modelov Citigoe iV a Superb iV.

Škoda chce do roku 2025 vybudovať okolo 7 000 nabíjacích bodov v rámci svojich českých výrobných závodov a v ich blízkosti. Tie budú slúžiť aj zamestnancom a časť tiež verejnosti. Aktuálne sú verejne dostupné 4 nabíjacie stanice v Mladej Boleslavi.

Špecializovaný HVAC systém

Škoda uvádza, že s príchodom elektromobilov sa je potrebné zamerať na efektivitu HVAC (Heating, Ventilation, and Air Conditioning), čiže systému kúrenia, ventilácie a klimatizácie. A to z dôvodu, že ten je pomerne výrazným žrútom elektrickej energie, ktorá môže elektromobilom chýbať v rámci dojazdu.

V konvenčných vozidlách bol tento systém podľa Škody okrajovou záležitosťou, nakoľko sa na vykurovanie využívalo odpadové teplo z motora. Ventilácia sa pritom využívala viacmenej aj na „prichlaďovanie“ klimatizácie. Česká automobilka sa preto intenzívne venuje vývoju HVAC systému pre elektromobily.

Súčasťou HVAC bude aj systém, ktorý umožní klimatizovanie či vykúrenie kabíny ešte predtým, ako do vozidla nasadne vodič a posádka. Ideálne pritom je, keď sa tak udeje počas nabíjania vozidla. Tým sa samozrejme šetrí energia z batérie. Takže v elektrifikovaných vozidlách Škoda by sme sa mali dočkať funkcie predhriatia a predklimatizovania kabíny na diaľku, prostredníctvom mobilnej aplikácie.

skoda elektromobily nabijacky hvac

Zdroj: Škoda

Dôraz na akustiku

U tichých elektromobilov sa museli vývojári HVAC sústrediť aj na hluk tohto systému. Hluk motora totiž neprehlušuje prípadný šum prúdiaceho vzduchu či hluk ventilátora. Preto sa pri vývoji využíva počítačová simulácia prúdenia vzduchu, pričom sa pristupuje aj k redizajnu výduchov vzduchu. Prvý výsledok práce v oblasti špecializovaného HVAC systému uvidíme v rámci budúcoročného modelu Škoda Vision iV.

Zdroj (vrátane titulnej fotografie): Škoda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda: Naše e-autá budú atraktívne z hľadiska ceny aj dojazdu
Mobilná nabíjacia stanica od Škody sa dostáva do komerčného využitia
Škoda predstavila v Bratislave svoj prvý elektromobil! Čo ponúkne?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár