Škoda sa zamýšľa nad inovatívnou výrobou elektriny pre svoje e-autá

1

Škoda tento rok odštartovala svoju elektrifikovanú éru. Preto sa vo všeobecnosti zamýšľa nad zdrojmi energie, ktoré budú pohánať jej vozidlá. Poukazuje pritom na nové inovatívne technológie pre výrobu „čistej“ elektriny.

Elektromobily majú obrovský potenciál z hľadiska zlepšenia ovzdušia v mestách. Aby sa pritom nemohli chytať odporcovia elektromobility pomyselnej „slamky“ v podobe negatívneho globálneho dopadu prevádzky elektromobilov na životné prostredie (to samozrejme nie je hlavnou motiváciou), je potrebné zabezpečiť, aby bola energia slúžiaca k ich pohonu vyrábaná z obnoviteľných zdrojov.

Pre istotu v tejto súvislosti dodávame, že skutočné odborné štúdie hovoria o tom, že elektromobily sú viac „eko“ ako spaľováky, aj keby boli poháňané elektrinou vyrobenou čisto z uhlia, čo sa samozrejme na nadnárodnej úrovni nedeje. Obrovským pozitívom v tomto smere je, že podiel energie z obnoviteľných zdrojov neustále rastie a aj rásť bude. Napriek tomu vedci nepoľavujú a vyvíjajú nové inovatívne technológie pre výrobu „čistej“ elektriny.

Elektrina z moču

Automobilka Škoda informuje o zaujímavom objave vedcov z univerzity v britskom Bathe. Tí totiž zistili, že elektrinu je možné vyrábať z ľudského či zvieracieho moču. A toho pritom vieme zabezpečiť viac ako dosť.

Vedci vyvinuli tzv. mikrobiálne palivové články (MFC), ktoré využívajú schopnosť baktérií premeniť organické látky ako napr. moč na elektrickú energiu. Táto technológia má byť pritom lacná a priestorovo nenáročná. V tejto súvislosti sa uvažuje o „mini-elektrárňach“ pozostávajúcich z MFC, ktoré by boli napojené na domáce toalety. Vyrábali by pritom energiu pre potreby domácnosti, a teda aj pre elektromobily či plug-in hybridy.

Veľký čínsky podmorský múr

Škoda tiež spomína čínsky projekt, v rámci ktorého sa uvažuje o výstavbe špeciálnej vodnej elektrárne. V rámci neho by mal vzniknúť pod hladinou mora 30 km „múr“ pozostávajúci z turbín. Tie by pritom mali vďaka prúdiacej vode vyrobiť toľko elektriny ako 3 jadrové reaktory.

Škoda znižuje emisie z výroby

Automobilka Škoda sa však v tomto smere nespolieha len na „druhých“. Sama sa totiž snaží redukovať svoju uhlíkovú stopu v rámci výroby. A to využívaním elektriny z obnoviteľných zdrojov (58 % v roku 2018) a znižovaním energetickej náročnosti výroby vozidiel (v porovnaní s rokom 2010 pokles o 36 %).

Zdroj (vrátane titulnej fotografie): Škoda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Alternatívne pohony v dávnych autách Škoda: Plynové, hybridné aj elektrické
Že dízle sú viac „eko“ ako elektromobily? Čo na to zdravý sedliacky rozum?
Mesto Bratislava vnáša viac svetla do fungovania chystaných nízkoemisných zón

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Či sa komu páči, alebo nie, tento obrovský kolotoč roztočil Elon Musk so svojimi elektromobilmi, úložiskami energie a ďalšími projektami. A svet sa jednoducho „chytil“, čo je úplne super. Nabralo to správny smer.
    Okrem elektrifikácie automobilovej dopravy sa stavajú hybridné lode, vodíkové lode, elektrolode. V lodnej doprave mimochodom nie je hmotnosť batérií naviac žiadny problém, na rozdiel od osobných, nákladných áut, motocyklov, lietadiel atď.
    Stavajú sa ekologické fabriky, vyvíjajú sa stále nové a nové postupy a technológie (viď článok), zvyšuje sa podiel obnoviteľných zdrojov.
    Verím tomu, že sa ešte v dohľadnej dobe vráti nazad situácia spred pár rokov, keď sme sa v zime museli doslova „prekopávať“ metrovými a vyššími závejmi snehu.
    A to nemám na mysli iba Oravu a Vysoké Tatry!

Pridajte komentár