Česká spoločnosť Škoda Electric a nemecká spoločnosť Proton Power Systems podpísali dohodu o spoločnom vývoji, predaji a servisovaní elektrobusov poháňaných palivovými článkami na vodík.
Spoločnosť Škoda Electric sa špecializuje na výrobu elektrického pohonu a elektromotorov pre lokomotívy, električky, metro či ťažiarenské vozidlá, pričom zároveň produkuje aj vlastné elektrobusy a trolejsbusy. A do jej portfólia pribudnú vďaka spolupráci s Proton Power Systems aj autobusy na vodíkový pohon.
Prvé prototypy už čoskoro
Spomínané spoločnosti berú spoluprácu „hopom“, nakoľko prvé prototypy chcú mať postavené v 1. štvrťroku 2020, uvádza Electrive. Tie následne poputujú do flotíl prevádzkovateľov autobusovej dopravy, v rámci ktorých bude zahájená ich testovacia prevádzka.
Prvotný cieľom spoločností Škoda Electric a Proton Power Systems je výroba a predaj najmenej 10 elektrobusov poháňaných palivovými článkami na vodík za rok. Nové vozidlá budú využívať palivové články „HyRange“ od nemeckého výrobcu.
Palivové články HyRange
HyRange články ponúkajú výkon 5 až 37 kW s rozsahom napätia 0 až 138 V a rozsahom prúdu 0 až 500 A. Vstupný tlak vodíka je 5 až 7 barov a spotreba vodíka do 2,3 kg/h. Pre zabezpečenie vyššieho výkonu je možné článkové moduly kombinovať.
Spoločnosť Proton Power Systems má taktiež spolupracovať s ambicióznym elektromobilovým startupom e.GO Mobile. A to konkrétne na ich elektrickom autonómnom minibuse, pre ktorý má vyvinúť vodíkový predlžovač dojazdu. E.GO Mobile pritom bude prvou spoločnosťou, ktorá použije e-platformu MEB od VW Group pri výstavbe svojich budúcich elektromobilov.
Elektrobusy Škoda jazdia aj u nás
Elektrobusy od Škoda Electric sú už dobre známe aj u nás. Veď napríklad v rámci pilotnej prevádzky jazdia napríklad v Nových Zámkoch v službách spoločnosti Arriva. Ďalšie dva elektrobusy 26BB/26SH01 pribudli do vozového parku Dopravného podniku mesta Žilina v novembri. Pre zaujímavosť uvádzame ich špecifikácie:
- Rozmery: dĺžka 12 m, šírka 2,55 m, výška 3,3 m
- Výkon: 160 kW – asynchrónny trakčný motor
- Max. výkon batérie (Li-Ion): 250 kW
- Dojazd: 150 až 200 km
- Maximálna rýchlosť: 80 km/h
- Počet dverí: 3 dvojkrídlové
- Počet miest na sedenie: 26, z toho 8 na nízkej podlahe
- Celková kapacita: 70 cestujúcich
- Nabíjanie: z bežnej siete cez kábel 6 až 8 hodín, cez pantograf z trolejového vedenia 70 minút
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Škoda Electric
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V Poprade jazdí prvý elektrobus slovenskej výroby
Škoda vybuduje 7 000 nabíjacích bodov pre elektromobily
Vodíkové modely od Mercedesu a Hyundaiu dorazili k prvým zákazníkom
Jeden komentár
https://youtu.be/qg9AfaYDrlE