Škoda bude vyvíjať a vyrábať elektrobusy s vodíkovým pohonom

1

Česká spoločnosť Škoda Electric a nemecká spoločnosť Proton Power Systems podpísali dohodu o spoločnom vývoji, predaji a servisovaní elektrobusov poháňaných palivovými článkami na vodík.

Spoločnosť Škoda Electric sa špecializuje na výrobu elektrického pohonu a elektromotorov pre lokomotívy, električky, metro či ťažiarenské vozidlá, pričom zároveň produkuje aj vlastné elektrobusy a trolejsbusy. A do jej portfólia pribudnú vďaka spolupráci s Proton Power Systems aj autobusy na vodíkový pohon.

Prvé prototypy už čoskoro

Spomínané spoločnosti berú spoluprácu „hopom“, nakoľko prvé prototypy chcú mať postavené v 1. štvrťroku 2020, uvádza Electrive. Tie následne poputujú do flotíl prevádzkovateľov autobusovej dopravy, v rámci ktorých bude zahájená ich testovacia prevádzka.

Prvotný cieľom spoločností Škoda Electric a Proton Power Systems je výroba a predaj najmenej 10 elektrobusov poháňaných palivovými článkami na vodík za rok. Nové vozidlá budú využívať palivové články „HyRange“ od nemeckého výrobcu.

Palivové články HyRange

HyRange články ponúkajú výkon 5 až 37 kW s rozsahom napätia 0 až 138 V a rozsahom prúdu 0 až 500 A. Vstupný tlak vodíka je 5 až 7 barov a spotreba vodíka do 2,3 kg/h. Pre zabezpečenie vyššieho výkonu je možné článkové moduly kombinovať.

Spoločnosť Proton Power Systems má taktiež spolupracovať s ambicióznym elektromobilovým startupom e.GO Mobile. A to konkrétne na ich elektrickom autonómnom minibuse, pre ktorý má vyvinúť vodíkový predlžovač dojazdu. E.GO Mobile pritom bude prvou spoločnosťou, ktorá použije e-platformu MEB od VW Group pri výstavbe svojich budúcich elektromobilov.

Elektrobusy Škoda jazdia aj u nás

Elektrobusy od Škoda Electric sú už dobre známe aj u nás. Veď napríklad v rámci pilotnej prevádzky jazdia napríklad v Nových Zámkoch v službách spoločnosti Arriva. Ďalšie dva elektrobusy 26BB/26SH01 pribudli do vozového parku Dopravného podniku mesta Žilina v novembri. Pre zaujímavosť uvádzame ich špecifikácie:

  • Rozmery: dĺžka 12 m, šírka 2,55 m, výška 3,3 m
  • Výkon: 160 kW – asynchrónny trakčný motor
  • Max. výkon batérie (Li-Ion): 250 kW
  • Dojazd: 150 až 200 km
  • Maximálna rýchlosť: 80 km/h
  • Počet dverí: 3 dvojkrídlové
  • Počet miest na sedenie: 26, z toho 8 na nízkej podlahe
  • Celková kapacita: 70 cestujúcich
  • Nabíjanie: z bežnej siete cez kábel 6 až 8 hodín, cez pantograf z trolejového vedenia 70 minút

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Škoda Electric 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V Poprade jazdí prvý elektrobus slovenskej výroby
Škoda vybuduje 7 000 nabíjacích bodov pre elektromobily
Vodíkové modely od Mercedesu a Hyundaiu dorazili k prvým zákazníkom

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár