Škoda Electric predstavila svoj nový elektrobus s označením 29BB. Jedná o najkratší autobus, aký kedy česká spoločnosť vyrobila. Podporuje zaujímavú technológiu nabíjania. Prvé kusy máme už aj na Slovensku, kde budú slúžiť v rámci MHD.
Dokáže sa nabíjať zo siete počas prevádzky
Technologickou zaujímavosťou elektrobusu Škoda 29BB je, že sa dokáže nabíjať z trolejbusového vedenia, aj počas prevádzky. A to vďaka galvanickému nabíjaču, tzv. GIN. Nabíjanie tak môže prebiehať napríklad počas státia v dopravnej zápche.
Podmienkou je samozrejme prítomnosť trolejbusového vedenia. Nabíjanie je pritom veľmi účinné vďaka polovodičovým prvkom SiC. Najkratší autobus výrobcu (necelých 9 m) má kapacitu 45 osôb, pričom na sedenie je dostupných 21 miest.
Aj keď sa jedná o novinku, Škoda 29BB už jazdí v rámci testovacej prevádzky napríklad aj v Nových Zámkoch. Ďalšie budú jazdiť podľa výrobcu v Žiline. Elektrobus značky Škoda už jazdí v rámci pilotnej prevádzky napríklad v Nových Zámkoch v službách spoločnosti Arriva. Ďalšie dva pribudli čerstvo v Žiline.
Elektrobusy Škoda dorazili čerstvo do Žiliny
Po zverejnení tlačovej správy k elektrobusu Škoda 29BB, informoval Dopravný podnik mesta Žilina (DPMŽ), že jeho vozový park sa rozrástol o 2 nové elektrobusy Škoda. Spomína však typ 26BB, pričom novinka od Škody nesie označenie 29BB.
Jedná sa však s najväčšou pravdepodobnosťou o najnovší elektrobus Škoda, ktorý je len „preoblečený do iného kabáta“. DPMŽ v tejto súvislosti hovorí, že sa jedná o vôbec prvé modely v danej špecifikácii, nakoľko sú postavené na podvozku modelu Solaris Urbino 12 electric.
Tieto elektrobusy tak zrejme nesú by mohli niesť techniku z novej Škody 29BB (dĺžka 8,9 metra). Zrejme kvôli väčšej prepravnej kapacite boli postavené na podvozku 12-metrového modelu Solaris Urbino 12 electric. Unikátne elektrobusy budú v rámci MHD Žilina uvedené do prevádzky v prvej polovici decembra.
Špecifikácie elektrobusu
DPMŽ uvádza v prípade modelu Škoda 26BB/26SH01 nasledujúce špecifikácie:
- Rozmery: dĺžka 12 m, šírka 2,55 m, výška 3,3 m
- Výkon: 160 kW – asynchrónny trakčný motor
- Max. výkon batérie (Li-Ion): 250 kW
- Dojazd: 150 až 200 km
- Maximálna rýchlosť: 80 km/h
- Počet dverí: 3 dvojkrídlové
- Počet miest na sedenie: 26, z toho 8 na nízkej podlahe
- Celková kapacita: 70 cestujúcich
- Nabíjanie: z bežnej siete cez kábel 6 až 8 hodín, cez pantograf z trolejového vedenia 70 minút
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda vyrábala elektromobily už v roku 1944, aj s meniteľnými batériami
V Poprade jazdí prvý elektrobus „Made in Slovakia“. Nový model na ceste
Elektrická Škoda Vision E bude dostupná ako SUV aj SUC
Zdroje: Škoda Electric (vrátane titulnej fotografie), Žilinak