Automobilka Seat uvádza, že pracuje na „vstupnom“ elektromobile, ktorého cenová dostupnosť otvorí e-mobilitu masám. Koncept by mohol byť predstavený tento rok. Na jeho uvedenie na trh pod značkou Cupra si však ešte počkáme.
Seat vkladá obrovské nádeje do pripravovaného elektromobilu, ktorý sa zaradí pod kompaktný hatchback prvotne známy pod menom Seat El-Born (na trh by mal prísť ako Cupra El-Born/Born). Hovorí dokonca o tom, že bude mať silu transformovať španielsky automobilový priemysel.
Šéf značky Cupra Wayne Griffiths pritom v tejto veci tiež uviedol: „Pre nás to bude viac než len auto; je to budúcnosť španielskeho automobilového priemyslu.“
Čo veľkosť?
Griffiths ďalej dodal, že Cupra pomôže sprístupniť elektromobily masám pomocou „malého mestského elektromobilu“, pričom na projekte tohto vozidla spolupracujú s materským koncernom VW. Informácie ohľadom veľkosti vozidla sú však na prvý pohľad nejasné.
Spomína sa mestský elektromobil či segment A0, ale aj to, že sa zaradí pod kompaktný hatchback Cupra Born (nižšia stredná trieda – segment C). Malo by pritom ísť o sub-kompakt (segment B), čo znamená kategóriu vozidiel veľkosti modelu Seat Ibiza.
To naznačujú aj mnohé správy ohľadom chystaných menších elektromobilov značiek VW a Škoda, v rámci ktorých sa hovorí, že tie budú mať podobnú veľkosť ako modely VW Polo/T-Roc a Škoda Fabia. Bolo by teda logické, že vznikne modelový „trojlístok“, ktorý skompletuje Seat, resp. Cupra. Podobne ako v prípade koncernových trojičiek VW e-up, Škoda Citigoe iV a Seat Mii Electric.
Návrhy sú hotové, ale ešte si počkáme
Podľa šéfa značky Cupra boli potenciálne návrhy vozidla dokončené, pričom model by mohol byť oficiálne predvedený ku koncu roku. Záležať to bude aj od rozhodnutia koncernu Volkswagen Group. Griffiths tiež vyjadril záväzok ohľadom cenovej dostupnosti tohto elektromobilu, za ktorou má stáť aj koncernová synergia.
Konkrétne cenovky síce nespomínal, značka VW však v prípade vyvíjaných sub-kompaktov hovorí o cene začínajúcej pod 20 000 €. Takže chystaná elektrická Cupra by nemala byť drahšia. Na vozidlo si však ešte počkáme, pretože šéf Cupry uvádza, že musí byť pripravené pre rok 2025. Dúfame pritom, že do tohto obdobia sa vyvinie situácia na trhu tak, že cena bude môcť byť ešte nižšia ako spomínaných cca 20 000 €.
Zdroj: Autocar
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický hatchback od Seatu príde na trh v 2. polroku ako Cupra El-Born
Škoda má chystať elektromobil veľkosti modelu Fabia
VW pracuje na elektromobile veľkosti modelu Polo s cenou 20 až 25 tisíc €
9 komentárov
Dá sa povedať, že všetky automobilky s tradíciou i bez „zbroja“ na neľútostný boj o 2 až 5 rokov! Kto nie je spokojný s technickými parametrami alebo cenou súčasných BEV, musí byť trpezlivý, a tie 2 – 5 rokov vydržať, a potom bude „po boji generál“! Ja zostávam v stand by režime!
Aktuálne sa Európou prevalil škandál s nedostatkom batérií. Údajne to dinosaury tak nekompetentne odhadli, že im chýbajú už aj pri výrobe hybridov. A tie klasické automobilky výrazne preferujú oproti BEV! S Fordom, VW a SK Innovation to nekončí. Ďalší zásadný problém má aj Mercedes s výrobou 10 GWh ročne od spoločnosti Farasis Energy. Dodávky sú plánované od 2022. Farasis Energy je pred technologickým kolapsom.
Predpokladám, že smotanu zlizne nikým nechcená čínska spoločnosť CATL. Nie len že jej nie sú schopné japonské a kórejské firmy konkurovať cenou, ale už ani schopnosťou dodávať požadované množstvá. Nie len Tesla má problém efektívne škálovať výrobu…
A poznámka k článku. Dinosaury majú vlhké sny predávať malé autá za 20K€ v roku 2025, keď už aj v Európe bude niekoľko rokov dosiahnutá cenová parita. Autá sa budú môcť reálne predávať za 10K. Jediný spôsob ako to dokážu, je totálny zákaz importu BEV z Číny, alebo USA. A Trójsky kôň čínskych automobiliek CATL bude mať u nás vtedy inštalovanú rozsiahlu výrobnú kapacitu, ako pozvánka pre stavbu čínskych automobilových továrni priamo v EU. Ak si rovno neskúpia aj ostatné takzvané európske automobilky….
Tesla akosi váha s výrobou Tesla Semi. Tipol by som si, že aj za tým je nedostatok batérií.
Exponenciálny nárast výroby (a samozrejme dopytu) BEV zďaleka nie je kopírovaný nárastom výroby batérií.
No čo už, bez „bateriek“ to nepôjde. Treba pridať…
Zlyhávanie Európy sa dramaticky zvyšuje. Máme bezprecedentný prepad schopnosti EU a jednotlivých štátov manažovať veľké technické projekty. A nie sú to len technické problémy. Dobre to je vidieť na top manažmente Covidu. Ten je trocha zrozumiteľnejší, ako výroba batérií. Jadro problému je rovnaké. Máme nafúkané, nekompetentné elity…
Ak sú teraz problémy s batériami v množstve a cenách, tak sa to môže v budúcnosti tiež zvrtnúť oproti očakávaniam! Bude málo surovín, a tým aj batérií pre prudko rastúci trh, a ceny batérií začnú nie klesať, ale prudko rásť !!! A ďalším úskalím bude dostatok nabíjacích bodov a ich výkonov v čase, keď budeme chcieť všetci nabíjať !!! Aby sme sa ešte nedivili!
Vstupné (raw) suroviny sú relatívne dostupné a lacné. Pre LFP batérie (nie NMC – cobalt). Zádrhel je v celom spracovateľskom reťazci. Problémy s nízkou produktivitou a kvalitou.
Ak to má byť cenová revolúcia tak sa to nesmie volať CUPRA ale SEAT.
A čo je to cenovo dostupné ? Pre Slováka? Možno ak bude od 12 000 v základe – nejaká dotácia za elektromobil … Jaj teda vlastne nie veď vselikde sa dočítam že tu máme priemernú mzdu dokonca vo fabrikách 1300 € 🙂
Ved 20tis je cenovo dostupne pre Slovaka rovnako ako pre Nemca, Len Slovak ho bude 10 rokov splacat. Normalka. 🙂