Koncern VW Group cca 2,5 roka od ohlásenia založenia novej spoločnosti Scout Motors prestavil prvé elektromobily značky – Scout Traveler a Scout Terra. Ide o koncepčné modely s výrobným zámerom „pre offroadové aj rodinné využitie“. A dostupné budú aj varianty s predlžovačom dojazdu.
Volkswagen Group vzkriesil v roku 2022 automobilové meno Scout patriace vozidlu, ktoré v rokoch 1961 až 1980 vyrábala americká spoločnosť International Harvester. Tento predchodca dnešných SUV bol v tom čase považovaný za konkurenta Jeepu.
VW Group získal práva na používanie značky Scout a v roku 2022 založil spoločnosť Scout Motors, ktorá sa špecializuje na odolné elektromobily. Primárne sa pritom zameriava na americký trh. Nemôže tak prekvapiť, že prvé predstavené modely sú veľké SUV a pickup.
Scout Traveler a Scout Terra boli navrhnuté v USA, kde sa aj budú vyrábať. Majú odkazovať na pôvodný model Scout, pričom sa spomína robustnosť a všestrannosť, resp. schopnosti vhodné pre dobrodružstvá v teréne a rodinné povinnosti.
Vozidlá vyrástli na novej platforme na báze rebrinového rámu s pevnou zadnou nápravou. Tá má byť podľa spoločnosti Scout Motors navrhnutá tak, aby poskytovala presvedčivé schopnosti a výkon v teréne. Oba modely budú dostupné ako plne elektrické, ako aj vo variantoch s predlžovačom dojazdu na báze malého spaľovacieho motora. Ten bude fungovať ako generátor energie pre trakčnú batériu.
Odhalené špecifikácie
Modely Scout Traveler a Scout Terra budú disponovať pohonom oboch náprav a vďaka krútiacemu momentu okolo 1 350 Nm majú zrýchliť z 0 na 60 mph (97 km/h) za 3,5 s. Plne elektrické varianty majú ponúknuť max. dojazd okolo 560 km (zrejme podľa „prísnejšieho“ cyklu EPA). S predlžovačom dojazdu majú byť schopné prekonať viac 800 km.
Zvedaví však budeme na rýchlosť nabíjania, keďže vozidlá majú 800-V el. architektúru a podporujú maximálny nabíjací výkon 350 kW. A poteší aj schopnosť obojsmerného nabíjania, resp. funkcia V2L zahŕňajúca 120 a 240-V zásuvky.
Očakáva sa, že ťažná kapacita vozidiel bude cez 4,5 tony (model Terra), resp. 3,1 tony (model Traveler) a užitočné zaťaženie takmer 900 kg. Terénne schopnosti podporí svetlá výška cez 30 cm, brodivosť cez 90 cm, až 35″ pneumatiky či nešpecifikované nájazdové a výjazdové uhly vhodné na offroading.
Modely Terra a Scout budú podľa spoločnosti Scout Motors využívať zonálnu softvérovú architektúru, ktorá podporuje OTA aktualizácie a diagnostiku na diaľku. Pod prednou kapotou nájdeme frunk, do ktorého sa majú zmestiť golfové palice, taška do telocvične a mala chladnička.
Scout Traveler a Scout Terra si už môžu zarezervovať americkí záujemcovia. Cena vozidiel bude začínať pod 60 000 $ bez DPH (cca 55 000 €). Zákazníci si však počkajú, keďže spustenie výroby je naplánované na rok 2027. Aktuálne pritom nie je známe, či sa modely značky Scout dostanú aj na európsky trh.
Zdroj: Scout Motors
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW Group a americká „elektromobilka“ Rivian založia spoločný podnik
Partnerstvo VW Group a Mahindry by mohlo priniesť lacnejšie elektromobily aj pre Európu
Tesla Cybertruck pre armádne aj extrémne civilné účely má spaľovací „predlžovač dojazdu“ či pancierovanie
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
V článku zaznelo: „Zvedaví však budeme na rýchlosť nabíjania, keďže vozidlá majú 800-V el. architektúru“ ….
Už som raz upozornil na to, že 400 či 800 V nerozhoduje o rýchlosti nabíjania batérie! Jednotlivé články „ani len netušia, čo sa vonku deje“ !!! Je to vec dimenzovania nabíjačky a kabeláže po vstup DC do konektoru a batérie
na aute! 🙂
Isteže napätie nerozhoduje o rýchlosti nabíjania, ale obmedzuje (!!!) rýchlosť nabíjania pri nižšom napätí (resp. „uvoľňuje“ rýchlosť nabíjania pri vyššom napätí).
Pri rovnakom výkone a polovičnom napätí treba totiž dvojnásobný prúd, ako vyplýva z Ohmovho zákona.
Prúd je samozrejme obmedzený kvôli zahrievaniu káblov. To je celý vtip. Vy ste to aj dokonca uviedol – vec dimenzovania kabeláže atď.
Takže – nesúhlas, v konečnom dôsledku napätie rozhoduje o rýchlosti nabíjania!
Samozrejme nemôže sa používať ani prehnané napätie, pod akým jazdia napr. el. lokomotívy, pretože náhodné „kopnutie“ takýmto napätím by bolo určite posledným v živote človeka…
Pokial viem, tak zabija prud, nie napatie. V paralyzeroch su miliony voltov a nikoho to nezabije. Ak nema kardiostimulator.
Chybny predpoklad. Paralyzery su tak navrhnute aby nemali dostatocnu energiu na vazny uraz. Su to len kratke impulzy kde sa energia velmi rychlo vybije, ako ked dostaneme staticky impulz po vyzleceni svetra 🙂 A EV auto ma energie az prilis. Dalej ucinok prudu na telo je vezmi zavisly od frekvencie (vysoka sa az akoby plazi po povrchu a nic neurobi-Teslove experimenty). Jednosmerny prud vyslovene ide vnutrom a silno zahrieva, takze vlastne vsetko po ceste spali. Podla realneho odporu v case chytenia sa (uzavretia obvodu-pri od zeme izolovaneho EV by to muselo byt dvomi castami tela) a velkostou napetia tak velky prud ide a tak silno aj ublizi. Nicivy prud je zavisly od vysky napetia a odporu tela. Takze ano vysoke DC napetie je veeeelmi nebezpecne.
V paralyzeroch nemas miliony voltov, 1mm istka = 10kV. A ano, zabija prud ale neviem ako to súvisí s elekro autami.
Dacia za 60k nice!
Naozaj?
jasne, uplna dacia. krasne auto