Vedci podporovaní Teslou objavili prekvapivý dôvod samovoľného vybíjania batérií

2

Li-ion batérie, ktoré sa používajú napríklad v elektromobiloch, energetických úložiskách či v spotrebnej elektronike ako sú notebooky, môžu trpieť tzv. samovoľným vybíjaním. Tzn., že strácajú uloženú energiu, aj keď je dané zariadenie v nečinnosti. A vedci z Dalhousie University teraz tvrdia, že prišli na to, čo stojí za týmto javom. Aj ich pritom prekvapil objavený dôvod.

Napríklad výrobcovia elektromobilov neodporúčajú nechávať batérie v nízkom rozsahu SoC (stav nabitia), keď je jasné, že majitelia nebudú svoje elektrické vozidlá používať/nabíjať dlhšiu dobu. Napr., keď sú na dovolenke. Dochádza totiž aj k samovoľnému vybíjaniu batérií (vybíjanie batérií, aj keď sa nevyužívajú), čo by mohlo spôsobiť, že batérie sa vybijú na úroveň, ktorá by im mohla uškodiť.

Zdá sa však, že vedecký tím z Dalhousie University, ktorý podporuje aj spoločnosť Tesla, prišiel minimálne na jeden z dôvodov tohto neželeného javu v prípade „komerčných batériových článkov“, upozornil Electrive. Riešenie problému by pritom nemalo byť zložité.

S cieľom identifikovať vinníka „samovybíjania“ li-ion batérií zahriali výskumníci batériové články na rôzne teploty a následne ich rozobrali a preskúmali. Prekvapilo ich pritom, že roztok elektrolytu bol zafarbený v závislosti od teploty. Následný chemický rozbor roztoku priniesol prekvapujúce zistenie.

Na vine je páska

Za samovybíjaním stojí podľa vedcov molekula DMT vznikajúca chemickým rozkladom PET pásky, ktorá drží pohromade elektródy. Pôsobí ako tzv. „redoxný mostík“ a „dokáže putovať na kladnú stranu elektródy, potom na zápornú stranu a späť“. Takže podobne ako lítium sa presúva medzi elektródami a presne to spôsobuje samovoľne vybíjanie. Problém je totiž v tom, že táto neželaná molekula je aktívna „na pozadí“, aj keď sa batéria nepoužíva.

Riešenie problému samovybíjania by malo byť prekvapivo jednoduché. Stačí nahradiť pásku z materiálu PET, ktorý je známy napr. vďaka plastovým fľašiam, iným nedegradujúcim materiálom. Takže ako hovorí Dr. Metzger z Dalhousie University, „maličkosť môže pomôcť zlepšiť batériové články“. Otázkou pritom je, či všetky li-ion batérie používajú PET pásky.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batéria so životnosťou 100 rokov? To je najnovší výskum NSERC/Tesla Canada
Rozbor novej batérie „Tesla 4680“ odhalil aj prekvapenia
Tesla na podporu vývoja lepších a lacnejších batérií dala tímu Jeffa Dahna 3,1 mil. $

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Samovybijanie baterii je zanedbatelne. To co vybija baterie odstaveneho EV su hlavne jeho komunikacny a bezpecnostny system(pri ICE to byva casto alarm tiez), ktore ostavaju napojene na internet napriklad za ucelom reportovania percenta nabitia baterie, gps polohy, teplot interieru a exterieru, pripadne zaznamov z kameroveho bezpecnostneho systemu, ktore moze vdaka tomu vidiet uzivatel na svojom mobile. V niektorych EV sa da aktivovat tzv. deep sleep mode, pri ktorom sa vypina i tento komunikacny system, co sice usetri bateriu, ale obera uzivatela o moznost vidiet cenne info o svojom zaparkovanom aute napriklad na letiskovom externom parkovisku.
    Takze je to nieco za nieco.
    No i tak je tato spotreba zanedbatelna, ak pouzivatel svoje auto standartne pouziva, to znamena, ze ho neparkuje na mesiace, ale napriklad nechava na parkovisku (pripadne pripojene v garazi doma) pocas svojej 2-4 tyzdnovej dovolenky.

Pridajte komentár