Životnosť dnešných batérií pre elektromobily je minimálne dostatočná a častokrát až prekvapujúco vysoká. Každopádne sa zdá, že európsky batériový projekt Salamander podporovaný EÚ chce ísť v tomto smere ešte ďalej. V rámci neho sa totiž vyvíja samoopraviteľná batéria, ktorá si napr. dokáže „samoobnoviť“ stratenú kapacitu.
Univerzita Pardubice informovala o zaujímavom projekte Salamander, do ktorého sú zapojení vedci zo 7 európskych krajín. Česko pritom zastupuje doc. Tomáš Syrový z chemicko-technologickej fakulty tejto univerzity.
Cieľom projektu Salamander je vyvinúť „inteligentnú“ a „pokrokovú“ li-ion batériu so samodiagnostickými a samoopraviteľnými mechanizmami, ktoré predĺžia jej životnosť v rámci aplikácií ako elektromobilita či energetické úložiská.
„Naším cieľom je batéria, ktorá sama sleduje svoj zdravotný stav a dokáže aktivovať proces obnovenia svojej kapacity. Aby mohla sledovať svoju kapacitu a v prípade potreby ju obnoviť, potrebuje mať v sebe senzory, ktoré jej to umožnia. Práve výskum týchto senzorov je mojou úlohou v tomto projekte,“ povedal doc. Tomáš Syrový.
Inteligentné funkcie batérie majú zabezpečiť aj tlačené tenkovrstvé senzory, ktoré po zistení určitej miery opotrebenia či nežiadúceho stavu dokážu vyslať signál na aktiváciu obnovenia kapacity či procesov na elimináciu ďalších problémov.
Technológie
Na oficiálnom webe projektu sa uvádza, že na povrch batériovej anódy na báze kremíka a uhlíka sa vytlačí sústava odporových senzorov, ktoré dokážu detegovať stupeň poškodenia. V rámci anódy má byť tiež integrovaná „samoregeneračná polymérová sieť, ktorá po tepelnej aktivácii pomôže znovu naviazať nanočastice kremíka“.
Čo sa týka druhej elektródy, na separátor sa má vytlačiť „sústava elektrochemických senzorov na snímanie rozpúšťania mangánu v rámci NMC katódy“. A aby sa zabránilo kritickej degradácii batériového článku iónmi mangánu, do katódy sa majú integrovať „tepelne aktivovateľné očistné prvky, ktoré dokážu odstrániť tieto ióny“.
V rámci popisu batériového projektu Salamander sa tiež uvádza, že nová inteligentná samoopraviteľná batéria bude vyvíjaná tak, aby bola kompatibilná s existujúcimi výrobnými a recyklačnými procesmi. Vedci a partneri projektu pritom od batérií očakávajú, že pomôžu splniť ciele iniciatívy Európskej únie – BATTERY 2030+. A to v oblasti konkurencieschopného a udržateľného európskeho hodnotového reťazca batérií, ako aj obehového hospodárstva.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Storedot vyvíja „samoopraviteľné“ batérie pre elektromobily. A nielen to
Stellantis predstavil „inovatívnu smart batériu“ s integrovanou nabíjačkou aj invertorom
Komfortné rýchle nabíjačky každých 60 km – návrh EÚ bol schválený. A batérie čakajú regulácie
ODBER NOVINIEK
3 komentáre
Až sa človeku nechce veriť, že nenažrané firmy raz toto pustia do sveta.
Pokrok ide stále dopredu, jednoducho sa nedá zastaviť. Tak prečo by nešiel aj týmto smerom?
Ja zas dúfam, že pri tomto vývoji „nechtiac“ objavia spôsob, ako zvýšiť hustotu uloženej energie, ktorá je oveľa viac žiadaná! Podobne ako to bolo pri vývoji Viagry na zníženie krvného tlaku! 🙂