Rýchlosť nabíjania je jedna z najdôležitejších metrík v prípade elektromobilov. Výrobcovia elektrických vozidiel však v rámci špecifikácií nabíjania používajú rôzne ukazovatele. A to môže byť pre zákazníkov mätúce. Preto chce Nemecké združenie automobilového priemyslu presadiť jednotný globálny štandard, ktorý umožní relevantné porovnanie jednotlivých modelov z hľadiska rýchlosti nabíjania.
Electrive na základe správy od Vogel a dokumentov certifikačnej autority ISO informuje ohľadom zaujímavej iniciatívy Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA). To totiž zaviedlo normu ISO/SAE 12906, ktorej cieľom je priniesť presnejšie a porovnateľnejšie informácie ohľadom skutočnej rýchlosti nabíjania elektromobilov.
Harmonizácia podmienok a kritérií
Norma má harmonizovať meranie zisku dojazdu, času nabíjania, maximálneho výkonu a účinnosti nabíjania. Navrhované pravidlá zahŕňajú napríklad testovací postup špecifikujúci podmienky merania či spôsob prípravy vozidla na test. Konkrétne medzi nimi nájdeme aj teplotu batérie 23 °C s toleranciou +- 3 °C a zostávajúci „mestský“ dojazd 15 až 60 km v závislosti od kapacity batérie, čo má predstavovať zostatkovú kapacitu 10 %.
Norma tiež hovorí o uvádzaní času nabíjania elektromobilov v rámci kapacitného rozsahu batérie 10 až 80 %. Ten sa aktuálne zrejme používa najčastejšie, ale rozhodne nejde o štandard. Nemálo výrobcov totiž uvádza čas nabíjania pre rozsahy 20 až 80 % či 30 až 80 %. Rôzne rozsahy pritom môžu byť pre zákazníka mätúce a sťažujú mu porovnanie jednotlivých modelov.
Maximálny nabíjací výkon nie je všetko
Ďalším požadovaným údajom v rámci normy ISO/SAE 12906 je maximálny nabíjací výkon. V tomto prípade však treba dodať, že max. nabíjací výkon je využiteľný len počas krátkej doby v rámci procesu nabíjania. Dôležitejšia je pritom celková nabíjacia krivka.
Každopádne najpodstatnejším ukazovateľom by mal byť zisk normovaného dojazdu počas konkrétnej doby nabíjania. To však zdá sa norma ISO/SAE 12906 nerieši. O zavedenie tejto metriky sa pritom snaží nemecká konzultačná spoločnosť P3, a to prostredníctvom tzv. indexu nabíjania – „P3CI“. Pre výpočet P3CI sa používajú údaje ohľadom spotreby elektromobilov a údaje z priebehu nabíjania (nabíjacej krivky) v rámci SoC 20 – 80 %. A doba nabíjania je stanovená na 20 min Uvádzajú sa tiež priebežné výsledky po 10 min.
Nabíjanie pri teplotách pod bodom mrazu
Ale späť k aktuálne presadzovanej norme od VDA. Tá rieši aj testovanie nabíjania pri teplote -7 °C (+- 3°C). Vďaka tomu má byť možné štandardizovať a porovnať výkon batérií v chladných podmienkach.
Na záver uvádzame, že norma ISO/SAE 12906 (zatiaľ) nie je povinná a je stále vo vývoji. Napriek tomu VDA chce, aby výrobcovia elektromobilov začali ISO/SAE 12906 uplatňovať od budúceho roku (zatiaľ zrejme „len“ v Nemecku). A to v rámci reklamy a technických dokumentov so špecifikáciami vozidla. Aj keď norma nie je povinná, VDA očakáva, že väčšina automobiliek sa ňou bude riadiť. A to aj z dôvodu, že to požadujú zákazníci.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ktoré elektromobily získajú najvyšší dojazd počas 20 minút nabíjania?
Test rýchlosti nabíjania 32 elektromobilov priniesol nové rekordy. Stojí za nimi Xpeng G9
Priame porovnanie rýchlosti nabíjania elektromobilov je možné. Vďaka „indexu nabíjania“
ODBER NOVINIEK
3 komentáre
Zlatý štandard?
Idete po funuse, drahí pozostalí.
Vaše „štandardy“ zaujímajú iba tých čo nosia slipy…
chudacik, ty si musel mat smutne detstvo…
Hlavne, že som ho mal.
Táto generácia detí zažíva iba digitálne otroctvo, ak sa vôbec nejaké dieťa narodí… Pozri si ten boom za posledné 4roky…
A títo chcú robiť nejaké štandardy? Smiešne…