Ktoré elektromobily získajú najvyšší dojazd počas 20 minút nabíjania?

10

Na základe údajov, ktoré uvádzajú výrobcovia vozidiel, nie je možné urobiť relevantné porovnanie rýchlosti nabíjania elektromobilov. Tento problém sa však rozhodla vyriešiť spoločnosť P3, ktorá vypracovala tzv. „index nabíjania“ – P3CI (P3 Charging Index). A na jeho základe aktuálne v rámci amerického trhu hľadala najrýchlejšie nabíjajúce sa elektromobily, resp. modely, ktoré získajú najväčší dojazd počas 20 min nabíjania.

V prípade nabíjania elektromobilov uvádzajú výrobcovia napr. údaj o maximálnom nabíjacom výkone, ktorý dané vozidlo podporuje. Podpora vysokého nabíjacieho výkonu však automaticky neznamená rýchle nabitie vozidla v praxi.

Preto je o niečo smerodajnejším „parametrom“ údaj, ktorý hovorí o tom, za akú dobu sa nabije batéria vozidla na určitú kapacitu (väčšinou z 0/10 na 80 %). Avšak ani tento údaj nám toho v skutočnosti moc neprezrádza, keďže najpodstatnejšie je to, aký skutočný či aspoň teoretický dojazd získame za určitú dobu nabíjania.

Spomínané údaje, ktoré uvádzajú výrobcovia, nám pritom neumožňujú jednoduché priame porovnanie elektromobilov z hľadiska získaného dojazdu za určitý čas nabíjania. To totiž záleží aj od kapacity batérie, efektivity vozidla, resp. spotreby vozidla, podpory konkrétneho nabíjacieho výkonu, nabíjacej krivky, konkrétnej nabíjacej stanice, resp. jej výkonu, úrovne kapacity nabíjanej batérie, teploty batérie, okolitej teploty atď.

Index nabíjania – P3CI

S teoretickým riešením spomínaného problému prišla už v roku 2019 konzultačná spoločnosť P3, ktorá vypracovala „index nabíjania“ P3CI. Ten podľa jej slov umožňuje priame porovnanie nabíjacích „schopností“ jednotlivých elektromobilov za spravodlivých podmienok.

Rozhodujúcim parametrom je pritom čas potrebný na získanie určitého dojazdu počas nabíjania na nabíjacích staniciach, ktoré umožňujú nabíjať dané modely maximálnym podporovaným výkonom. Pre výpočet indexu nabíjania P3CI spoločnosť P3 používa údaje ohľadom spotreby elektromobilov a údaje z priebehu nabíjania (tzv. „nabíjacej krivky“) v rámci SoC 20 – 80 %.

A v prípade spotreby vozidiel v rámci aktuálnej analýzy, ktorej cieľom bolo nájsť najrýchlejšie sa nabíjajúce vozidlá v USA, resp. určiť rýchlosť nabíjania tamojších populárnych elektromobilov, si spoločnosť P3 logicky zvolila „domáci“ laboratórny cyklus EPA. Ten pritom môžeme označiť zrejme za najrealistickejší v rámci najpoužívanejších svetových testovacích cyklov.

Zahrnuté nabíjacie krivky sú podľa P3 „výsledkom viacnásobných testov za optimálnych podmienok (vrátane predkondíciovania batérií), ktoré vykonali odborníci P3 pomocou meracích zariadení na nabíjacích staniciach s vysokým výkonom“.

nabijacie krivky

Zdroj: P3

Výsledky aktuálnej analýzy

V nasledujúcom grafe nájdeme rebríček vozidiel, ktoré podľa aktuálnej analýzy amerického trhu dosiahli najlepšie výsledky v rámci indexu nabíjania P3CI. V rámci grafu sa pritom uvádza aj to, aký dojazd (v míľach) získajú vozidlá počas 10 a 20 minút nabíjania na príslušne výkonnej nabíjacej stanici. P3CI pritom stanovilo, že referenčných indexom 1,0 je zisk dojazdu 200 míľ (cca 320 km) za 20 min nabíjania.

p3ci rebricek

Zdroj: P3

Celkový víťaz, luxusný elektrický sedan Lucid Air, ako jediný prekročil tento referenčný index, keď dosiahol hodnotenie 1,04 za zisk dojazdu 335 km (EPA) počas 20 min nabíjania. Taktiež sa potvrdilo, že medzi lídrov v tomto smere patria elektromobily Tesla a modely od koncernu Hyundai Motor (značky Hyundai, Kia a Genesis) postavené na platforme E-GMP.

A v rámci nasledujúcich grafov nájdeme výsledky ďalších analyzovaných elektrických modelov.

p3ci rebricek

Zdroj: P3

p3ci rebricek

Zdroj: P3

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Za 5 min nabíjania dojazd 300 km. To sľubuje 600-kW nabíjacia technológia od Geely
Ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov má priniesť batériový „vodný kúpeľ“
Najlacnejšia Tesla Model Y vyrábaná v Európe sa nabíja rýchlejšie ako tá z Číny, naznačuje nabíjacia krivka
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Neviem si predstaviť, že by tak v roku 1990 výrobcovia udávali rýchlosť tankovania nafty a benzínu, a s autom dodávali mapy s čerpacími stanicami! Nik by vtedy tomu nerozumel, a pýtal sa načo to všetko! Až to raz takto bude nepochopiteľné aj u BEV, nastanú zlaté časy elektomobility !!! 🙂

    • Lenze my s emobilitou niesme ako spalovaky v roku 1990 lez povedzme ako boli v roku 1909 a vtedy tiez si robili mapy s cerpackami, pocitali ci prejdu od jednej ku druhej a planovali tankovanie. 🙂 Emobilita ma rychlejsi spad a zlate casy mame uz za rohom. Kde budu EV za tych 130rokov ktore spalovakom trvala cesta k dnesku ani srnky netusia. Mozno sa nabiju za par sekund na rok jazdy. Ale skor pojdu z vyroby s nabitou bateriou/zdrojom na celu zivotnost auta. 🙂

      • Ja som nešiel tak hlboko do minulosti! Chcel som takto len naznačiť, kedy bude lepšie! Začrieť až do začiatkov automobilov som nechal priestor Tebe! 🙂 ….. a to, čo bude za ďalších 130 rokov s elektomobilmi si povieme potom, až na to príde čas !!! 🙂

  2. Tesla S Plaid je špička. dojazd dosiahla iba o 15 km menší, teda o 7,2 %, aj keď má batériu (113 – 95) o 18 kWh menšiu, teda až 15,9 %! Kupujem.

Pridajte komentár