Vedci vyvinuli technológiu pre 10-minútové nabíjanie elektromobilov

7

Vedci z Pennsylvánskej univerzity oznámili, že vyvinuli technológiu, ktorá umožní nabitie elektromobilu za 10 minút, a to vďaka rýchlej regulácii teploty. Ich projekt má pritom podporu Ministerstva energetiky Spojených štátov.

„Dokázali sme, že môžeme nabiť elektromobily za 10 min, pričom tie získajú dojazd 320 až 480 km. A môžeme to vykonať počas 2 500 nabíjacích cyklov alebo ekvivalentu 800 000 km,“ hovorí Chao-Yang Wang – predseda katedry strojného inžinierstva, profesor chemického a materiálového inžinierstva a riaditeľ Centra elektrochemických strojov na Pennsylvánskej univerzite.

Krátkodobé zahriatie a rýchle ochladenie

Vedci predtým vyvinuli batériu, ktorú bolo možné nabiť pri teplote 10 °C za 15 min. Uvedomovali si pritom, že nabíjanie pri vyšších teplotách by bolo účinnejšie, avšak dlhodobejšie vysoké teploty degradujú batérie. Ako optimum sa javilo zahriatie batérie na 60 °C, čo umožnilo skrátenie času nabíjania na 10 min, pričom takéto krátkodobé vystavenie batérie vysokej teplote nemá mať výrazne negatívny vplyv na jej životnosť.

Tím z Pennsylvánskej univerzity pritom prišiel na spôsob, ako to dosiahnuť bez toho, aby batéria degradovala. Ich technológia „jednoducho“ umožňuje zahriatie a následné prudké ochladenie batérie na okolitú teplotu. Wang v tejto súvislosti hovorí, že teplota 60 °C je vo všeobecnosti považovaná za príliš vysokú a nebezpečnú pre materiály batérie, pričom drasticky skracuje jej životnosť.

Kľúčom niklová fólia

„Samo-zahrievajúca batéria využíva tenkú niklovú fóliu, ktorej jeden koniec je pripojený k zápornému pólu a druhý siaha mimo batériových článkov. Snímač teploty pripevnený k spínaču spôsobuje, že elektróny pretekajú niklovou fóliou, čím dochádza k uzatvoreniu obvodu.

To umožňuje rýchle zahriatie niklovej fólie prostredníctvom odporového ohrevu a zahriatie vnútra batérie,“ uvádza sa v správe Pennsylvánskej univerzity. Prudké ochladenie batérie by potom zabezpečilo jej ochranu pred degradáciou vplyvom dlhodobejšieho vystavenia vysokej teplote. A to prostredníctvom systému chladenia batérie vozidla.

Takže sa zdá, že kľúčovou bude práve tenká niklová fólia, čo by mohlo znamenať, že táto nová technológia by nemusela výrazne zvýšiť výrobné náklady na bežne používané batérie.

Zdroj: Penn State

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ropný gigant chce zabezpečiť elektromobily, ktoré sa nabijú za 5 min
V „garáži“ údajne vynašiel batériu, ktorá zabezpečí autám dojazd 2 400 km
Škoda chystá špeciálne nabíjacie stanice s „kinetickou batériou“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

    • No vidiet ze ty v hlave vela murosti nemas…lebo veris videam a obrazkom o ,,horiacich elektromobiloch,, ale nenapadne ta ci ich niekto zamerne nepodpalil a ani ta nenapadne preco su tie clanky…kto za nimi stoji…ropna lobby…pre ktoru su elektromobili smrtou…elektromobil setri vodicom do vrecka…spalovak vytahuje z vrecka vodicom a uklada na konto ropnym spolocnostiam…zamysli sa nad tym…aj nad tym kolko tisic spalovakov denne zhori…

  1. Koĺko energie spotrebuje to chladenie pri nabíjaní?..
    kompresor, kvapalina, výmenníķ, regulačný obvod… hahaha a na zimu odporúčam vyhrievanie batérií. 20 stupňov je optimálna teplota.. no a v lete , nielen pri nabíjaní – chladiť!

      • A tiež nezabudni na fakt, že tá chladnička „beží“ 24 hodín denne. Kdežto EV nabíjaš rádovo iba pár minút, možno pár desiatok minút.

        • Juraj, lenže tu sa jedná o oveľa väčšie výkony pri ohreve aj pri chladení. Chladnička schladí vzduch vnútri z 20 na 4 stupne za koľko? 3 hodiny? Ak tam dáš hrniec z polievkou, zo 60st. na 4 ti to tam za koľko vychladne? Tu sa píše o prudkom schladení a trochu väčšej masy ako je hrniec z polievkou, takže potrebný výkon by som skôr porovnával s klimatizáciou ako s chladničkou a asi to bude rádovo v kilowatoch. Ale energia na to bude dodaná pravdepodobne z nabíjačky, takže dojazd by to nemalo ovplyvniť.

Pridajte komentár