Softvér má byť kľúčom k rýchlemu nabíjaniu a dlhej životnosti batérií elektromobilov

4

Spoločnosť Qnovo ponúka softvér, ktorý zabezpečuje „zdravie“ batérií miliónov smartfónov. Vyvinula však aj riešenie, ktoré sa bude používať v rámci batérií elektromobilov. To má znížiť náklady automobiliek na batérie,  optimalizovať rýchle nabíjanie a zabezpečiť dlhú živostnosť batérií.

Podľa šéfa Qnovo, Nadima Malufa, má byť kľúčom metóda adaptívneho nabíjania, ktoré zabezpečuje softvér. Ten pritom stačí jednoducho implementovať do elektronickej riadiacej jednotky vozidla. Táto technológia je podľa neho pripravená, čaká sa už len na zavedenie do elektromobilov.

Jeho spoločnosť má pritom veľmi úzko spolupracovať s nemeckými automobilkami. O technológiu sa však majú zaujímať aj ázijskí výrobcovia. V prvých automobiloch by sa mala objaviť asi o 2 roky, „kvôli ich dlhému produkčnému cyklu.“

Adaptívne nabíjanie

Kapacita batérií elektromobilov sa v praxi nevyužíva naplno. A to kvôli ochrane pred degradáciou pri rýchlom nabíjaní prostredníctvom jednosmerného prúdu. Technológia adaptívneho nabíjania od Qnovo však má toto obmedzenie odstrániť, pretože o ochranu na článkovej úrovni batérie sa postará softvér. To by malo podľa spoločnosti priniesť rovnaký dojazd pri použití kapacitne menšej batérie, čo znamená úsporu nákladov.

Vďaka softvéru je možné monitorovať stav batérie na úrovni napätia, prúdu a teploty v reálnom čase a tomu prispôsobiť nabíjanie. A to s dôrazom na čo najrýchlejšie možné nabíjanie bez nežiaduceho vplyvu na „zdravie“ batériových článkov, čím sa predlžuje celková životnosť batérie.

Maluf v tejto súvislosti spomína aj elektromobily Tesla. Uvádza, že ak by ich majitelia nabíjali každý deň na rýchlo-nabíjacích staniciach Supercharger počas 3 mesiacov, ich batérie by tým utrpeli. Skúsenosti spoločnosti Tesloop sú však v tomto smere možno až prekvapujúci pozitívne.

Na 5 min nabíjanie máme zabudnúť

Šéf spoločnosti Qnovo prezentoval aj svoju dlhodobú víziu pre oblasť nabíjania elektromobilov. Podľa neho by malo byť možné pravidelne nabíjať vozidlá so 100 kWh batériou na 350 kW nabíjačkách. Nepredpokladá však, že pri takejto konfigurácii by malo byť možné nabiť batériu napríklad za 5 min, a to aj pri využití ich softvéru. Podľa neho treba počítať s 15 až 20 min nabíjania na 80 % kapacity.

Zdroj: Electrek, titulná fotografia: Noya Fields/Flickr

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový objav: Svetlo má skrátiť čas nabíjania elektromobilov na polovicu
Tesla by mala mať k dispozícii nové batérie so životnosťou cez 1 600 000 km
Nabíjanie elektromobilov zdarma? Volta ukazuje ako na to

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Znie to logicky. Nie som poeticky založený, ale zrejme je to ďalší kamienok do mozaiky k lepšiemu a kvalitnejšiemu elektromobilu.
    Každý obraz je mozaika zložená z drobných kamienkov. Každá digitálna fotografia je zložená z pixelov.
    No, dosť bolo poézie…

    • Iste. Ale sw a sw je obrovský rozdiel. Niekedy dosť dávno naši otcovia a praotcovia počítali na logaritmických pravítkach. Prvé primitívne kalkulačky boli neskutočný pokrok.
      Aj dnes sa robia obrovské pokroky v oblasti sw, akurát to nie je tak viditeľné a skokovité…

Pridajte komentár