Chorváti predbehli Teslu. „Rimac“ predstavil robotaxi

7

Elon Musk a Tesla už roky avizujú tzv. robotaxi. Predstavenie tejto hi-tech mobilitnej služby, vrátane elektromobilu určeného špeciálne pre robotaxi, má prebehnúť 8. augusta. Ešte predtým však svoje robotaxi „Verne“ predstavila chorvátska spoločnosť, za ktorou stojí Mate Rimac.

Robotaxi je vo všeobecnosti brané ako služba na spôsob robotizovaného Uberu, v rámci ktorej jazdia autonómne vozidlá bez vodiča. A aktuálne web Electrive informuje, že uznávaná technologická spoločnosť Rimac dnes predstavila svoje robotaxi pod názvom „Verne“, vrátane elektromobilu navrhnutého špeciálne pre túto službu.

Otázkou však je, či je za robotaxi Verne skutočne spoločnosť Rimac alebo chorvátsky startup Project 3 Mobility (jeho web stránka bola v čase písania článku nefunkčná), ktorý založil zakladateľ spoločnosti Rimac – Mate Rimac. Každopádne robotaxi služba „Rimac Verne“ je založená na 3 základných pilieroch. Okrem spomínaného elektromobilu sú nimi aj príslušná aplikácia pre smartfóny a špeciálna infraštruktúra.

Elektromobil Verne

Vozidlo, ktoré bude jazdiť v rámci robotaxi Verne, je kompaktný 3-trojdverový elektromobil s dvoma miestami na sedenie postavený na platforme navrhnutej špeciálne pre toto vozidlo. Portál Automotive News v tejto súvislosti na základe správy od výrobcu uvádza, že Rimac sa rozhodol pre 2-miestne vozidlo potom, čo videl prieskum, ktorý ukázal, že 9 z 10 jázd vozidlom taxi služby zahŕňa 1 zákazníka alebo 2 zákazníkov. A 2-miestny robotaxi elektromobil podľa všetkého chystá aj spoločnosť Tesla.

Elektromobil Verne, ktorý sa bude vyrábať v Záhrebe, je vybavený elektromotorom s výkonom 150 kW a LFP batériou s kapacitou 60 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 240 km. To sa zdá vzhľadom na kapacitu batérie veľmi málo, na druhej strane, na mobilitné služby v rámci mesta to bude pravdepodobne stačiť.

Otázkou pritom môže byť, či je za veľmi vysokou spotrebou vozidla aj integrovaný systém autonómneho riadenia od spoločnosti MobilEye. Ten pozostáva z 3 Lidar senzorov pre detekciu okolia v rámci dlhých vzdialeností, 6 senzorov pre detekciu krátkych vzdialeností a 13 kamier.

V interiéri vozidla nenájdeme volant ani pedále, keďže to má od počiatku ponúknuť autonómne riadenie úrovne 4. Zákazníci budú mať dispozícii 2 miesta na sedenie „s priestorom pre nohy väčším ako v Rolls-Royce“, 43″ centrálny displej a touchpad umožňujúci interakciu s vozidlom (napr. nastavenie teploty v kabíne).

„Materská loď“

Ďalším z pilierov robotaxi „Rimac Verne“ je špecializovaná infraštruktúra zahŕňajúca aj centrálny uzol z názvom „Mothership“ (materská loď). Tento uzol bude slúžiť na nabíjanie vozidiel a ich údržbu, pričom vozidlá ho navštívia minimálne raz denne.

Robotaxi Verne si budú môcť zákazníci objednať podobne ako napr. službu Uber. Teda prostredníctvom mobilnej aplikácie. Tá pritom umožni vopred nastaviť vozidlo podľa vlastných preferencií. Napr. vnútornú teplotu, osvetlenie či vôňu.

rimac verne

Zdroj: Rimac via Electrive.com

Spustenie služby

Spustenie robotaxi služby „Rimac Verne“ je naplánované na rok 2026. A to v domácom Záhrebe. Uvádza sa pritom, že ohľadom zavedenia služby boli podpísané dohody s 11 mestami, ktoré sa nachádzajú v EÚ, Veľkej Británii a na Strednom východe. A rokovania majú prebiehať s ďalšími 30 mestami z celého sveta.

rimac verne

Zdroj: Rimac via Autonews.com

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Autonómne Tesly budú majiteľom zarábať ako Airbnb, vysvetľuje Elon Musk
Tesla Robotaxi by sa mohlo začať testovať v Číne
Chorvátsky elektromobil Rimac Nevera vytvoril 23 svetových rekordov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Nuž porovnávať automobilku, ktorá má problém predať iba stokusovú sériu s Teslou je naozaj odvážne. Rimac treba brať skôr ako inžiniersku firmu a nie ako automobilku. Stačí pozrieť na príjmy firmy.

  2. Na účelové robotaxi podivný dizajn! Zvlášť to extrémne sklonené čelné sklo, ako na superrýchlom špeciáli. Pre robotaxi by stačil výkon 60 až 90 kW.

  3. Predstaviť koncept skôr mohli, veď v San Franciscu beha už waymo a to ani zdaleka nieje konkurencie schopne v porovnani s betaverziou FSD. Koncept zaujimavy ale realita minimalne dalších 10 rokov. V 2017 predstavili v ženeve Rinspeed Oasis pre autonomnu jazdu. A vyrába sa. Nie

  4. Vysvetlí mi niekto, načo je taxíku 150kW motor? Tam bude aj polovica vela. Napadá ma jedine dôvod silnejšej rekuperácie.

Pridajte komentár