Na autosalóne v Ženeve boli predstavené elektromobily, ktoré sú rýchlejšie ako mnohé monoposty Formuly 1. Chorvátsky Rimac C_Two a taliansko-nemecká Pinifarina Battista pritom zabojujú, napríklad aj s Teslou Roadster 2, o titul najrýchlejšieho sériovo vyrábaného automobilu na svete.
Na minuloročnom autosalóne v Ženeve bol predstavený výnimočne rýchly elektromobil Rimac C-Two. Jeho výrobcom je chorvátska spoločnosť Rimac, ktorá sa vyprofilovala ako vývojár a dodávateľ špičkových technológií elektrického pohonu pre super-výkonné elektrifikované vozidlá.
Najlepšou ukážkou jej schopností sú vlastné hyperšportové elektromobily. Tým najnovším je spomínaný model Rimac C-Two, ktorý bol predstavený aj na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Tentokrát však ako prototyp, ktorý je veľmi blízky sériovému vozidlu.
Rimac C-Two – špecifikácie
O pohon sériového e-superauta Rimac C-Two sa postarajú až 4 elektromotory s celkovým výkonom 1 914 konských síl (1 480 kW). Krútiaci moment pritom dosahuje úroveň 2 300 Nm. Z 0 na 60 MPH (97 km/h) zrýchli za 1,85 sekundy a z 0 na 300 km/h za 11,8 sekundy. Rimac aktuálne nezverejnil údaj o maximálnej rýchlosti, avšak minulý rok spomínal 415 km/h.
O dostatočný prísun „šťavy“ aj pre „vyblbnutie“ na závodnom okruhu sa postará 120 kWh batéria, ktorá v rámci testovacieho cyklu WLTP zabezpečí dojadz 550 km (650 km NEDC). Finálna verzia Rimac C_Two sa má dostať do výroby už čoskoro, pričom celosvetové dodávky budú spustené budúci rok.
Pininfarina Battista so srdcom od Rimac
Ďalším elektrickým hyperšportom, ktorý bol predstavený tento rok v Ženeve, a to vo svetovej premiére, bol model Pininfarina Battista. Ten je spoločným dielom slávneho talianskeho dizajnérskeho štúdia Pininfarina a novozaloženej automobilky Automobili Pininfarina so sídlom v nemeckom Mníchove.
Zaujímavosťou je, že pohonný systém pre model Pininfarina Battista dodáva spoločnosť Rimac. Ten je pritom pravdepodobne identický ako v prípade modelu Rimac C_Two. Napriek tomu sa tieto vozidlá líšia, predovšetkým dojazdom.
Pininfarina uvádza v podstate identické špecifikácie ako Rimac. Uverejnené hodnoty sa líšia len tým, že sú zaokrúhlené. Napriek tomu je veľký rozdiel v dojazde oboch modelov, ak keď disponujú batériou s rovnakou kapacitou (120 kWh).
Ako sme už spomínali, Rimac C_Two zvládne na jedno nabitie 550 km (WLTP), zatiaľ čo Pininfarina Battista „len“ 450 km. To je jasný dôkaz toho, že Rimac je podstatne efektívnejším vozidlo. Pravdepodobne je tento výrazný rozdiel spôsobený aj odlišnou aerodynamikou a hmotnosťou.
A čo Tesla Roadster 2?
V úvode sme spomínali súboj o titul najrýchlejšieho sériového auta na svete, vrámci ktorého bude mať čo povedať určite aj Tesla Roadster 2. Jej prototyp bol predstavený ešte v novembri 2017, pričom Tesla uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,1 s, resp. z 0 na 60 MPH za 1,9 s.
V rukáve však má ešte tromf v podobe výkonnostného balíka “SpaceX option package”. Jeho súčasťou bude 10 malých raketových motorov, ktoré podľa Elona Muska umožnia vozidlu vzlietnuť.
Spomínané 3 vozidlá však nie sú jedinými elektromobilmi s lepšou akceleráciou ako mnohé monoposty Formuly 1. Takými by mali byť aj modely Audi PB18 e-tron, Maserati Alfieri, Aspark Owl, prípadne „rozprávkový“ Alieno Arcanum. Myslíte si, že sa podobnej technológie čoskoro dočkáme aj vo Formule 1? Ak áno, tak športové tipy na jednotlivých jazdcov a tímy by sa tým mohli výrazne zmeniť.
Zdroje (vrátane titulného obrázku): Rimac, Pininfarina
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Hrôzostrašná nehoda Richarda Hammonda ovplyvnila “dizajn” Rimac C_Two
Tesla Roadster 2 vs. Bugatti Chiron: Dôkaz budúcej dominancie elektromobilov?
“Elektrizujúca” Ženeva 2019: Kupé s extrémnym nabíjaním a kríženec superšport/SUV