Koncern Renault dnes predstavil svoje akcelerované plány v oblasti elektromobility na ceste k takmer čisto elektrickému portfóliu. Tie zahŕňajú množstvo plne elektrických modelov, dedikované platformy pre batériové elektromobily, nové e-mobility technológie, „vlastné“ cenovo dostupné batériové články či efektívne narábanie s vyslúžilými batériami, vrátane ich recyklácie.
Koncern Group Renault oznámil, že do roku 2025 uvedie na trh 10 nových batériových elektromobilov, a to od cenovo dostupných mestských modelov po športové modely vyššej triedy. Medzi ne bude patriť aj menší hatchback Renault 5, kompaktný „crossover/hatchback“ MeganE či model nesúci meno „4ever„, pričom uniknuté patentové obrázky naznačujú, že pôjde o menší crossover.
A viaceré elektromobily prídu na trh aj pod značkou Alpine. Na tie si však počkáme dlhšie, keďže tie pôjdu do predaja až od roku 2024. Do roku 2025 chce pritom francúzsky koncern dosiahnuť, aby sa elektrické a elektrifikované modely podieľali 65-percentami v rámci jeho celkových predajov. A do roku 2030 to má byť 90 %, pričom na tomto čísle sa majú podieľať už len elektrické a nie „elektrifikované“ modely (zrejme PHEV a HEV).
2 dedikované platformy
Nové elektromobily od Renaultu vyrastú na dvoch dedikovaných platformách. Platforma CMF-EV poslúži vozidlám zo segmentov C a D (nižšia stredná a stredná trieda). Tá má vozidlám zabezpečiť dojazd do 580 km (WLTP) a nízku spotrebu energie. Postavený na nej bude napríklad Renault Megane E-Tech Electric / MeganE.
- Zdroj: Renault
- Zdroj: Renault
Menšie elektromobily segmentu B („subkompakty“ ako napr. model Zoe) budú využívať platformu CMF-BEV, ktorá má priniesť cenovo dostupné elektromobily. Zabezpečiť má zníženie výrobných nákladov o 33 % v porovnaní s modelom Zoe a dojazd do 400 km (WLTP). Na tejto platforme vyrastie aj model Renault 5.
Batériové plány
K výrazne nižším výrobným nákladom elektromobilov Renault majú tiež prispieť lacnejšie batériové články, ktoré chce francúzsky koncern vyrábať spoločne s partnermi. Vzhľadom na svetový trend v rámci nižších segmentov e-áut, ktorý prichádza najmä z Číny pritom prekvapí, že sa chce v rámci celého modelového portfólia zamerať na batérie s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt), ktoré sú vo všeobecnosti drahšie či materiálovo „náročnejšie“ a „kontroverznejšie“ ako expandujúce LFP batérie.
Renault však hovorí, že si ich vďaka výrobným partnerom dokáže zabezpečiť pomerne lacno. Do roku 2030 chce znížiť náklady na batérie o 60 %, a to na úrovni celého packu, pričom spomína cenu menej ako 80 $/kWh (malo by ísť už o solid-state batérie). Do roku 2025 to má byť pod 100 $/kWh (články s bežným tekutým elektrolytom).
V rámci partnerstva so spoločnosťou Envision AESC chce do roku 2024 vybudovať „gigafactory“ s ročnou predikciou 9 GWh batériových článkov, pričom do roku 2030 má dosiahnuť ročná produkcia 24 GWh. Renault bude vyvíjať batériové články aj s francúzskym startupom Verkor. Cieľom sú vysokovýkonné batérie pre segmenty C a vyššie, a to aj pre modely značky Alpine. Verkor chce pritom pre Renault vyrábať batérie s kapacitou 10 GWh v roku 2026 a 20 GWh v roku 2030.

Zdroj: Renault
V2G, recyklácia a ďalšie technológie
Renault tiež vyvíja riešenia pre V2G, pričom spomína, že ak sa ich zákazníci zapoja do podpory elektrickej siete (cca 8 hod. denne), ročne si môžu zarobiť do 400 €. „Podznačka“ Renaultu, Mobilize, sa zas bude starať o tzv. „druhý život“ vyslúžilých batérií áut, ktoré nájdu svoje uplatnenie v rámci stacionárnych a mobilných batériových úložísk či generátorov.
A o batérie sa chce francúzsky koncern spoločne s partnermi postarať aj na úrovni recyklácie, aby si zabezpečil cenovo dostupnejšie materiály s nižšou environmentálnou stopou. Renault tiež spomínal vývoj nových technológií, vrátane kompaktného el. pohonného systému „all-in-one“, efektívnych elektrických systémov na báze karbidu kremíka a nitridu gália či 800V elektrickej architektúry.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault ukázal predprodukčný elektromobil Megane E-Tech Electric
Renault zrejme chystá menší elektrický crossover, naznačujú patentové obrázky
Renault oznámil nové elektromobily: „mikro“, mini-hatch, športiaky Alpine a naznačil sedan
5 komentárov
Keď sú tie batérie také drahé, prečo sa v Číne predáva Dacia Spring za 6000€? Niekto nám tu drzo klame o drahých batériách… Nech zverejnia maržu na Zoe 🙂
lebo niekto musi zaplatit tie tisice bruselskych darmozracov s niekolko desattisicovymi platmi… a motorista bol vzdy dobry na sklbanie…
Ešte pre porovnanie, aké „smelé“ planý má Renault. Tesla testovacia prevádzka Fremont 2020 kapacita 10GWh. V podobnom časovom horizonte cca 2030 má plány radovo 10-20 TWh. A v novinách sú EU automobilky za hviezdy 🙂
… neviem ako vy, ale osobne by som sa zaujimal aj o Nimh baterie.. ved su lacnejsie a pre lacne ev by bohate stacily. staci pozriet na zabudnutý GM EV1, kde mali Nimh verziu a dojaz bol niekde okolo 230km… ale pozor… pravdepodobne sa tak nestane, pretoze GM predalo patenty a licenciu na vyrobu a pouzivanie velko kapacitných Nimh baterií ropnej spoločnosti TEXACO…..
Ich nástupcom sú v podstate lacné LFP, cca za 60USD/kWh.