Automobilky sa začínajú predbiehať ohľadom správ, ktoré súvisia s chystanými menšími a cenovo dostupnejšími elektromobilmi. A Renault aktuálne oznámil, že začína testovať „muly“ s technológiou subkompaktného hatchbacku Renault 5, ktorý sa stane lacnejším nástupcom modelu Zoe.
Renault predstavil koncept elektrického hatchbacku „5“, ktorý sa dizajnovo inšpiroval v minulosti (modelom R5) a a ktorý sa zaradí do segmentu B (teda tam, kde aktuálne nájdeme aj Zoe), ešte v roku 2021. A aktuálne Francúzi oznámili, že idú na cesty s jeho „testovacími mulami“.
Tzv. mula sa používa na testovanie technológií, ktoré budú použité v sériovom vozidle. Renault pritom použije „plechy“ modelu Clio, aby nebol odhalený dizajn, ktorého sa dočkáme v rámci produkčného modelu. Na cestách sa aktuálne testuje prvých 9 prototypov, ktoré majú platformu, batériu a pohonné ústrojenstvo technologicky zhodné s tým, čo nájdeme v sériovom vozidle.
Prvý model na platforme CMF-B EV
Základom modelu Renault 5 je nová platforma CMF-B EV, pričom tento model bude vôbec prvým, ktorý ju bude používať. Je však otázne, či v jej prípade môžeme hovoriť o „čistej“ dedikovanej e-platforme. Renault totiž uvádza, že CMF-B EV využíva až 70 % dielov z platformy CMF-B, na ktorej vyrástli spaľováky Clio a Captur. Má však byť o 30 % lacnejšia na výrobu v porovnaní s modelom Zoe.
Renault v prípade chystaného elektromobilu 5 vyzdvihuje, že bude disponovať viacprvkovou zadnou nápravou, čo nie je v danom segmente bežné. Aj vďaka tomu majú byť zabezpečené dobré jazdné vlastnosti. Na tých sa tiež bude podieľať synchrónny elektromotor, ktorý má byť dynamickejší a cca o 20 kg ľahší ako motor modelu Zoe.
Batéria Renaultu 5 vychádza zo 400-V technológie a tvoria ju 4 veľké moduly (batéria modelu Zoe má 12 modulov). Vďaka tomu sa napr. ušetrilo na hmotnosti 15 kg. Podľa Renaultu pritom model 5 „bude potrebovať menej priestoru na prepravu väčšieho množstva kWh.“ A z aktuálnej tlačovej správy francúzskej automobilky sme sa tiež dozvedeli, že uvedenie vozidla na trh je naplánované na budúci rok.
Čo ešte vieme?
Renault bol aktuálne ohľadom detailnejších technických špecifikácií skúpy, a tak si pripomeňme slová technologického šéfa koncernu Renault Gillesa Le Borgnea z roku 2021. Ten ohľadom modelu 5 uviedol, že základná verzia bude vybavená 40-kWh batériou. A k dispozícii by mohla byť aj batéria s kapacitou 52 kWh, ktorá zabezpečí dojazd okolo 400 km (WLTP).
Maximálny podporovaný nabíjací výkon Renaultu 5 by podľa Le Borgnea mohol byť rovnaký alebo podobný ako v prípade Renaultu Megane E-Tech Electric, t.j. 130 kW. Má však ísť o „voliteľnú funkciu“. Štandardom všetkých malých elektromobilov od Renaultu bude elektromotor s výkonom 100 kW, takže táto hodnota sa týka aj modelu 5, resp. minimálne jeho „nižších“ verzií.
Čo sa týka ceny, Renault 5 má stáť zhruba o tretinu menej ako model Zoe. Podľa Le Borgnea sa musí jeho cena pohybovať v rozsahu 20 000 až 25 000 € (zrejme s ohľadom na chystané konkurenčné modely). Nuž, uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault predstavil nástupcu elektromobilu Twizy a chystá nabíjaciu sieť so 400-kW nabíjačkami
Citroën avizuje elektromobily s „agresívnymi cenami“. Prvým by mal byť elektrický C3
Aj Hyundai chystá cenovo dostupnejšie elektromobily
3 komentáre
Dojazd okolo 400km s 52kwh bat (395wltp) mal uz Zoe. Pritom 5 ma mat o 20kg lahsi motor, o 15kg lahsiu bat a neviem co este. Tak kde je pokrok?
Ma byt vtrazne lacnejsi a snad dostane aspon nejaku hviezdicku v EuroNCAP.
do 5000 ecok by bol aj akceptovatelny 🙂