Renault potvrdil, že nedávno predstavený koncepčný elektromobil Renault 5 príde na trh. Francúzi sa pritom zameriavajú na to, aby bol čo najdostupnejší. A hovoria aj o možnej cene a LFP batériách.
Francúzska automobilka nás nedávno zaujala vydareným koncepčným elektro-hatchbackom Renault 5, ktorý čerpal inšpiráciu z minulosti. Tento model však má aj svoju budúcnosť, nakoľko bolo potvrdené, že sa dočkáme sériového vozidla.
To má ponúknuť 5 dverí a podobnú veľkosť ako európsky elektrický bestseller za rok 2020 – Renault Zoe. Výrobca potvrdil, že v prípade chystaného modelu sa zameriava na podstatne lepšiu cenovú dostupnosť, pričom naznačil, že cena by mohla začínať na 20 000 €.
Kľúčom aj LFP batérie
Značné zníženie cien v porovnaní so súčasnými elektromobilmi z tohto segmentu má pritom zabezpečiť nová platforma CMF-B EV a možné li-ion batérie typu LFP.
- Renault 5 (koncept). Zdroj: Group Renault
- Zdroj: Group Renault
- Zdroj: Group Renault
Batérie LFP (lítium-železo-fosfát) majú už dnes veľmi zaujímavé výrobné náklady, ktoré sú podstatne nižšie ako v prípade často používanej NMC technológie. Ich dostupnosť je však zatiaľ dosť obmedzená a vyskytujú sa predovšetkým v elektromobiloch čínskych značiek či základnej verzii Tesly Model 3 „MIC“.
Ich ďalšou výhodou je vyššia bezpečnosť, či možnosť nabíjania na 100 % bez toho, aby to výraznejšie urýchlilo degradáciu. Táto technológia však má aj svoje úskalia, a to nižšiu energetickú hustotu či zníženie výkonu pri nižších teplotách.
Šéf Renaultu Luca de Meo pritom nedávno naznačil, že pre seba zabezpečujú LFP batérie, pretože tie majú byť spolu s novou platformou CMF-B EV kľúčové z hľadiska nákladov. To im má umožniť predávať kompaktné elektromobily v cenovom rozsahu 20 000 až 30 000 €. A ako sme už uviedli, na cene 20 000 by mal začínať aj spomínaný Renault 5, ktorý sa dostane do výroby zhruba za 3 roky.
Meo tiež uviedol, že vidia príležitosť predávať elektrické autá segmentu B za cenu porovnateľného spaľovacieho auta, príp. hybridu alebo plug-in hybridu.
Zdroj: Autonews via Electrive & Pushevs
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault predstavil elektrický „SUV-hatchback“ s dojazdom 450 km
Renault oznámil nové elektromobily: „mikro“, mini-hatch, športiaky Alpine a naznačil sedan
Dacia Spring novinky: Cena od 15 000 € (?), výbava, dostupnosť, interiér
5 komentárov
Ten Renault sa chce stále držať popredných miest v predajoch svojich elektromobilov. Však dobre má!
Renault ZOE je bestseller, ale jeho cena začína ďaleko nad 30 000 € a navyše, ako som sa dočítal na jednom nemeckom portáli, spoločnosť Renault koncom roku 2020 zrušila možnosť prenájmu batérií (na Slovensku táto možnosť tuším ani nebola).
No teda pardon za výraz, ale vykašlať sa na nižšiu energetickú hustotu LFP batérií a prípadný nižší výkon v zime (načo je komu vysoký výkon v zime?), keď dostanem podobné auto lacnejšie o 10 tis. €, čo je viac ako o 1/3 lacnejšie?!!!
Dúfam, že tých batérií budú mať dostatok, aby na elektrickú R 5-ku neboli neúnosne dlhé poradovníky!
Otázka znie kde chcú zobrať LFP batérie v EU? Továrne ani výrobné linky tu nie sú.
Výstavba továrne a spustenie masovej výroby trvá minimálne 3 roky! Pozrite ako super dvojka Tesla/Panasonic nevie doteraz neškálovať výrobu na veľké objemy.
Čo sa týka vlastností LFP, sú podstatne náročnejšie na vývoj kvalitného BMS oproti NMC batériám. Ten spôsobuje zlý manažment BMS pri nízkych teplotách. Inak povedané je tam náročnejšia predikcia správania LFP v rôznych režimoch. Samotné skladovanie energie a jej uvoľňovanie v LFP článkoch pri nízkej teplote nie je až taký problém, ako sa prezentuje.
Budúci rok tu máme najlepšie LFP s gravimetrickou hustotou 260 Wh/kg. Cena 60 USD a menej za článok 1kWh pre LFP nižšej technickej kvality (140-180 Wh/kg). V reále to znamená prechod nižšej a strednej triedy aut na LFP.
Práve to bude generovať úspory/zisk pre automobilky pri transformácii na EV.
Odpoveď na otázku „kde chcú zobrať LFP batérie“ je zrejme priamo v článku: „spomínaný Renault 5, ktorý sa dostane do výroby zhruba za 3 roky“.
Vyberám z Vášho komentára: „Výstavba továrne a spustenie masovej výroby trvá minimálne 3 roky!“
A je tu zhoda!
Renomovanej automobilke predsa nemôže trvať 3 roky na zavedenie nového modelu do výroby, zvlášť, keď úspešne vyrábajú podobný model (R – ZOE).
Zrejme si stanovili za cieľ, že do troch rokov vyriešia problém s batériami.
Alebo?
Zatiaľ som nezachytil ani jednu presvedčivú informáciu o hromadnej výrobe LFP v EU. Všetky významnejšie rozpracované zámery v EU boli pre produkciu NMC. Ak máte konkrétne informácie sem s nimi.
Jediná výnimka bola krátka správa o zámere od CATL. Bez bližších informácii. Bez termínov a objemov. Objemy výroby v Giga Wh je tvrdý údaj. Tie nikto riadne nekomunikuje. Pretože to je hlavný problém. Zbytok sú korporátne drísty marketingových oddelení automobiliek. Kde nie sú batérie, tam nie sú EV…
tak zasa nič…..